/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
validering_
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 13:55

Så, nu skulle den virke som den skal i både Firefox og Explorer.

Når jeg validerer den får jeg på alle siderne 2 fejl:

1) end tag for "HEAD" which is not finished
2) there is no attribute "ALIGN"

I 1'eren kan jeg ikke forstå hvori fejlen ligger?
I 2'eren er fejlen at jeg har brugt align="center" i en div. Men hvad kan
jeg alternativt bruge for at få den til at validere? Jeg kan ikke få
style="align:center;" til at virke.


--
Koeffe



 
 
Jesper Frandsen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 09-01-05 14:10

Koeffe wrote:

> 1) end tag for "HEAD" which is not finished

Du mangler <title></title> før <head> er færdig.

> 2) there is no attribute "ALIGN"

Prøv med <div style="text-align:center"></div>


--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 14:20

> > 1) end tag for "HEAD" which is not finished
>
> Du mangler <title></title> før <head> er færdig.

Nå ja, tak.


> > 2) there is no attribute "ALIGN"
>
> Prøv med <div style="text-align:center"></div>

Det kan jeg altså ikke få til at virke.


En anden ting jeg lige har opdaget: target="_blank" validerer heller ikke...


--
Koeffe



Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 14:46

> > Prøv med <div style="text-align:center"></div>
>
> Det kan jeg altså ikke få til at virke.

Nu fik jeg fixet det - jeg skulle bare komme indholdet af div'en ind i en ny
div så det blev opfattet som tekst - så virkede text-align.


> En anden ting jeg lige har opdaget: target="_blank" validerer heller
ikke...

Jeg har lige fundet ud af at det nok vil virke hvis jeg bruger transitional
i stedet for strict, men hvad er egentlig forskellen på de to? - set fra
web-brugerens synspunkt - ikke web-udvikleren.


--
Koeffe



Erik Ginnerskov (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 09-01-05 15:13

Koeffe wrote:

> Jeg har lige fundet ud af at det nok vil virke hvis jeg bruger
> transitional i stedet for strict, men hvad er egentlig forskellen på
> de to? - set fra web-brugerens synspunkt - ikke web-udvikleren.

Forskellen er - set fra brugerens synsvinkel - nul. Siden bliver ikke
gengivet anderledes af den grund.

Set fra udviklerens synspunkt består forskellen i, hvilke elementer man
råder over, når man skal skrive valid html.

Transitional betyder i praksis, at det er tilladt at bruge en masse forældet
html-kode <=html3.2, mens det i strict kun er tilladt at bruge de elementer,
der er indeholdt i 'html 4.01'-specifikationen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



Per Rasmussen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 09-01-05 14:47

Koeffe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> > > 2) there is no attribute "ALIGN"
> >
> > Prøv med <div style="text-align:center"></div>
>
> Det kan jeg altså ikke få til at virke.
>
>
> En anden ting jeg lige har opdaget: target="_blank" validerer heller ikke...
>
Kom med et link, det gør tingene meget lettere


PerR

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 15:08

> > > > 2) there is no attribute "ALIGN"
> > >
> > > Prøv med <div style="text-align:center"></div>
> >
> > Det kan jeg altså ikke få til at virke.

Nu har jeg skrevet i en tråd længere oppe at jeg fik det til at virke - men
har fundet ud af at det kun virkede i Explorer og ikke i Firefox - derfor
mangler jeg stadigvæk en løsning på dette.


> > En anden ting jeg lige har opdaget: target="_blank" validerer heller
ikke...
> >
> Kom med et link, det gør tingene meget lettere

Nå ja, sorry.
http://www.graphicmuse.frac.dk/mediegrafiker.html


--
Koeffe



Jesper Frandsen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 09-01-05 15:16

Koeffe wrote:

> Det kan jeg altså ikke få til at virke.

Du skriver i din kode:
<div style="background:white;" align="center">

Det skal være:
<div style="text-align:center; background-color:white"></div>

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 15:26

"Jesper Frandsen" <ng@spamfilter.9am.dk> skrev i en meddelelse
news:41e13caa$0$33644$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Du skriver i din kode:
> <div style="background:white;" align="center">
>
> Det skal være:
> <div style="text-align:center; background-color:white"></div>

Det centrerer stadigvæk ikke i Firefox. :c/


--
Koeffe



Jesper Frandsen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 09-01-05 15:40


Koeffe wrote:

> Det centrerer stadigvæk ikke i Firefox. :c/

Nu så jeg slet ikke ved første gennemsyn, at det ikke er tekst du vil
centrere

Et element centreres med margin, eks:

..element {

width: 400px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;

}

Det burde virke


--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 16:15

> Nu så jeg slet ikke ved første gennemsyn, at det ikke er tekst du vil
> centrere
>
> Et element centreres med margin, eks:
>
> .element {
>
> width: 400px;
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
>
> }
>
> Det burde virke


Ja, nu var den der. Men nu er der opstået et nyt problem:

Hvis man ser siden i Firefox, så bliver det hele rykket et par pixels til
højre når man skifter til "kontakt" siden. Det er opstået efter ovenstående
indgreb.

http://www.graphicmuse.frac.dk

--
Koeffe



Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 16:42

> Ja, nu var den der. Men nu er der opstået et nyt problem:
>
> Hvis man ser siden i Firefox, så bliver det hele rykket et par pixels til
> højre når man skifter til "kontakt" siden. Det er opstået efter
ovenstående
> indgreb.
>
> http://www.graphicmuse.frac.dk


Ahaaa.... Det er fordi at der ikke er scroll-bars på kontakt siden, så
bliver vindue-størrelsen en anden, og derfor bliver centreringen også en
anden.

Kan man omgås dette på andre måder end at lave alle siderne længere end et
skærmvindue?



--
Koeffe



Jesper Frandsen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 09-01-05 16:49

Koeffe wrote:
> Men nu er der opstået et nyt problem:

De står da også i kø

> Hvis man ser siden i Firefox, så bliver det hele rykket et par pixels til
> højre når man skifter til "kontakt" siden. Det er opstået efter ovenstående
> indgreb.

Det kunne måske være fordi du ikke har angivet en bredde som jeg skrev i
mit forrige indlæg - hvis du ved præcis hvor bredt dit indhold er så
indsæt den sammen med margin auto.

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 17:16

> > Hvis man ser siden i Firefox, så bliver det hele rykket et par pixels
til
> > højre når man skifter til "kontakt" siden. Det er opstået efter
ovenstående
> > indgreb.
>
> Det kunne måske være fordi du ikke har angivet en bredde som jeg skrev i
> mit forrige indlæg - hvis du ved præcis hvor bredt dit indhold er så
> indsæt den sammen med margin auto.

Jeg har fundet ud af at det skyldes at Explorer lader scroll-baren sidde,
hvorimod Firefox fjerner den helt, så der bliver flere pixels at gøre godt
med. Det er derfor problemet kun opstår i Firefox og ikke i IE.

Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal sætte bredden ind. Jeg synes ikke det
hjælper nogen steder. Det skyldes vel at hoved-div'en, som alt er lagt ind i
bliver centreret, så derfor gør det vel ingen forskel hvad man retter inde i
den?

Men jeg tror bare jeg må leve med det. Man kan sikkert godt gøre så der
kommer scroll-bar lige meget hvad, men så skal man til at bruge java eller
sådan noget. Det gider jeg ikke.

Mht target attributten som ikke virkede med strict HTML har jeg fundet ud af
at der intet alternativ er med HTML eller CSS. Der skal man også til at
bruge java. Æv...

....og jow, jeg kan godt lidt java, men det er så besværligt :c)


--
Koeffe



Jens Gyldenkærne Cla~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 09-01-05 21:16

Koeffe skrev:

> Mht target attributten som ikke virkede med strict HTML har
> jeg fundet ud af at der intet alternativ er med HTML eller
> CSS. Der skal man også til at bruge java. Æv...

Hvis du mener at det er nødvendigt at åbne et link i et nyt vindue,
så brug transitional og target. Selv om man godt kan lave det i
strict med javascript (ikke java), så er det efter min mening en
dårlig ide.

Javascript er fint til at åbne små pop op-vinduer med, men det er
uegnet til at åbne hele nye vinduer med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Koeffe (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 09-01-05 22:42

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns95D9D85F081AEjcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...

> Hvis du mener at det er nødvendigt at åbne et link i et nyt vindue,
> så brug transitional og target.

Ja, eller bare bruge strict, og så acceptere at der kommer den ene fejl når
man validerer.


> Selv om man godt kan lave det i
> strict med javascript (ikke java), så er det efter min mening en
> dårlig ide.

Lad mig høre.

Hvis du mener det er en dårlig idé med pop-ups, så er jeg nu ikke helt enig.
Hvis man linker til eksterne sider som en slags sidebemærkning, så synes jeg
de skal åbnes i et nyt vindue, så folk ikke ryger væk fra den side de er ved
at læse.

Ja, så kan man selvfølgelig bare selv vælge "åbn i nyt vindue", men det er
altså ikke alle brugere der kender den funktion.


--
Koeffe



Knud Gert Ellentoft (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 09-01-05 23:24

Koeffe skrev:

>Ja, eller bare bruge strict, og så acceptere at der kommer den ene fejl når
>man validerer.

Hvorfor?

Man bruger en doctype, som svarer til det man bruger på siden.

Det er ikke finere at bruge en strict doctype end en
transitional.

Det er finere at bruge en transitional doctype, der validerer end
en strict, der ikke validerer.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Andreas M. (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M.


Dato : 09-01-05 23:34

Koeffe wrote:
> Hvis du mener det er en dårlig idé med pop-ups, så er jeg nu ikke helt enig.
> Hvis man linker til eksterne sider som en slags sidebemærkning, så synes jeg
> de skal åbnes i et nyt vindue, så folk ikke ryger væk fra den side de er ved
> at læse.

Ja, du synes at de skal åbnes i nyt vindue, men det jo ikke nødvendigvis
det samme som at alle andre synes det. Ved at lade været med at åbne
den i nyt vindue fra siden, så kan folk selv vælge hvad de synes bedst
om, mens man ved kodemæssigt at sætte den til at åbne i nyt vindue,
låser folk til at bruge et nyt vindue.


> Ja, så kan man selvfølgelig bare selv vælge "åbn i nyt vindue", men det er
> altså ikke alle brugere der kender den funktion.

Så må folk jo sætte sig lidt ind i den browser de bruger. Sådan er det
somregel, jo mere man sætter sig ind i, jo flere fede features kan man
få del i..


--
Andreas M.

Jens Gyldenkærne Cla~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 09-01-05 23:48

Koeffe skrev:

> Ja, eller bare bruge strict, og så acceptere at der kommer den
> ene fejl når man validerer.

Det er en mulighed, men den er ikke god. Det er meget let at
kontrollere en side hvis man ikke tillader valideringsfejl - enten
er der fejl eller også er der ikke fejl.

Hvis man tillader nogle fejl, skal man hver gang man vil
kontrollere sitet til at tjekke om de fejl validatoren kommer med
hører til gruppen af "acceptable fejl" eller det er fejl man skal
gøre noget ved.

Selv om man angiver transitional for at kunne bruge target, behøver
man jo ikke ændre sin (stricte) kodestil i øvrigt.


> Hvis du mener det er en dårlig idé med pop-ups, så er jeg nu
> ikke helt enig.

Jeg skelner mellem pop op-vinduer og hele vinduer. Et pop op-vindue
er udmærket til at vise korte ekstraoplysninger om den side man
befinder sig på - eller evt. at vise en simpel form der knytter sig
til den aktuelle side. Der skal ikke være mange
navigationselementer i et pop op-vindue - når man er færdig med en
pop op, kan det bare lukkes og så er man tilbage på den side man
kom fra.

Et helt vindue er til gengæld det eneste rigtige til alle
almindelige sider - og i særdeleshed til eksterne links. Hvis jeg
klikker på site Y fra site X, så er det ikke webdesigneren på site
X der skal bestemme hvilket af de to vinduer (forudsat at der er
åbnet et nyt vindue til Y) jeg skal lukke først. Bruger man pop op
her, bliver det vanskeligt at forlade X til fordel for Y - og
brugeren ender med at blive sur på X.


> Hvis man linker til eksterne sider som en
> slags sidebemærkning, så synes jeg de skal åbnes i et nyt
> vindue, så folk ikke ryger væk fra den side de er ved at læse.

Ideen er at man skal lade folk selv vælge hvornår de vil åbne nye
vinduer. Men jeg ved godt at mange ligefrem forventer at visse
links automatisk åbner nye vinduer. Jeg har heller ikke noget
problem med det - forudsat at man bruger target, som er den metode
der er beregnet til at åbne nye vinduer med. Men javascript
(pop op) til at åbne eksterne links er noget skidt (jf. siteXY-
historien ovenfor).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408532
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste