Klarer naturen vores klorerede stof forure~
Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-01-05 11:29

Hej!

Kan det virkelig være rigtigt? Hvordan kan en bakterie "mutere" så
hurtigt? Bytter bakterierne gener med et mål eller spontant? Hvorfra
kommer generne (plasmidet?) som koder for klorerede stof nedbrydninger?

Klarer naturen vores klorerede stof forurening?:

January 07 2005, iol: Pollution-eating bugs found in sewage sludge:
http://www.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=588&art_id=qw1105073464966B252

Citat: "...
They published the genetic sequence of the bug, called Dehalococcoides
ethenogenes Strain 195, and said it showed some surprising flexibility
Different strains break down perchloroethylene or PCE, a chlorinated
solvent used for dry cleaning; trichloroethylene, used to clean metal
parts; chlorobenzenes, used to produce the now-banned pesticide DDT; and
polychlorinated biphenyls or PCBs, compounds that were once used as
coolants and lubricants in [[transformer]]s
"Just by picking up these mobile genetic elements from other bacteria,
Dehalococcoides strains seem able to adapt and to take advantage of
opportunities as they present themselves," Zinder said in a statement.
The researchers said their findings suggest the bacteria may have
developed the ability to munch chlorinated solvents fairly recently, the
researchers said.
...."

-

Jan 6, 2005, Reuters: Pollution-Eating Bacteria Gives Up Genetic Secrets:
http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?storyID=7259267
Citat: "...D. ethenogenes, discovered by a team at Cornell University in
New York, is being used at 17 polluted sites in 10 states...The
researchers, including teams at Cornell, Johns Hopkins University and
Technical University in Berlin, found genes for 19 different reductive
dehalogenases, enzymes that help D. ethenogenes microbe "breathe"
chlorinated solvents..."

-

CL-Solutions Technical Bulletin - DHE 195 Microbe and Natural Attenuation:
http://www.environmental-expert.com/resulteacharticle4.asp?codi=3597

-

Dehalogenation of chlorinated dibenzo-p-dioxins and dibenzofurans by
Dehalococcoides ethenogenes strain 195:
http://abstracts.co.allenpress.com/pweb/setac2004/document/?ID=43693

mvh/Glenn

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-05 12:38

> Klarer naturen vores klorerede stof forurening?:

Silent Spring af Rachel Carson 1964 spåede tyndvæggede rovfugleæg pga DDT,
men ingen art uddøde.

Børn fik forbindinger om klorakneætsninger ved Soveso-industriudslippene,
men om dioxin fra giftskyen indgik i de hurtigt overståede hudskader ved
ingen.

Det er vist så fortænkt som phtalat-fare at PCB i vandløb får padder til at
blive hermafroditter - og jeg ville ikke være så bange for at spise en
velstegt treøjet opfisket fangst på middagsbordet som akraft-boss Burns i
"Simpson Family"

Er der noget at være bange for , hvis ikke man i industrien daglig indånder
store mængder saltsyre eller benzen - klorbenzen er LANGT mindre farligt

Fra : Tommy Jørgart

Dato : 09-01-05 17:29

Bakterierne muterer ikke nødvendigvis. Langt hovedparten af den såkaldte
udvikling foregår ved, at natur eller avl udnytter den genetiske variation,
der allerede er til stede. Mutationerne gør kun fyldest ved at give ekstra
udviklingsmuligheder på det lange sigt. Hvis f. eks. det første skridt i en
udvikling fører til en kraftig frasortering af alle individer med normale,
gennemsnitlige genetiske konstruktioner f. eks. på grund af ændringer i
klima eller milljø, har arten mistet generalitet og kan derfor muligvis være
i krise. Her giver mutationer i ekstremt få tilfælde (dem der tæller i den
lange udvikling) nye levedygtige valgmuligheder. Eksempet 1: Trods de mange
hunderacer, er der (formentlig) kun een art. Naturlig variation har
(formentlig) rummet hele potentialet. Ordet formentlig dækker over
usikkerhed, der skyldes, at mutationer kan være blandet ind i nogle få
tilfælde. Eksempel 2: Et dyr, der fanges i en mørk hule, kan evt. overleve
og få afkom som få generationer frem mister evnen til at danne øjne. Her er
det naturlig variation, der giver anledning til blindhed, men i modsætning
til udenfor, hvor det medfører døden, er det en fordel i hulen i forhold til
artsfæller, der har en genetisk beskaffenhed, der "tvinger dem til" den
unyttige omkostning, det er at udvikle øjne i hulen.
Udvikling er altså ekstremt hurtig, når vi snakker om de første skridt, som
jo ret beset ikke er udvikling, idet man jo kan genmixe genpuljen i
hundrevis af generationer, dvs lang tid frem (hvis man stadig disponerer
over hele genpuljen, såsom blandt hunde og til en vis grad i landbruget).
Genblanding gælder jo særlig i forbindelse med kønnet formering, hvor man f.
eks.kan lade tyren fra racen med det gode kød bedække koen med den høje
mælkeproduktion. Da bakterier næppe har kønnet formering, går antallet af
generationer nok væsentlig op før den egenskab at fortære chlorerede
kulbrinter vil slå igennem, hvis den er der. Men husk, generationer kan der
være mange af på et år, og der er mange millioner af jordbakterier og andet
kryb, der kan forholde sig til muligheden. Så mit gæt er, at der er gode
chancer for, at udvilingen af sig selv fører til habile omsættere af mange
menneskabte kemikalier. Når dette kan ske, må det være fordi, der i naturen
have været udviklet et potentiale, der peger i denne retning, sansynligvis
fordi næppe noget menneskabt kemikalium adskiller sig fundamentalt fra
kemikalier frembragt af naturen.
Venlig hilsen
Tommy Jørgart, geolog