Gjordemoder?
Fra : Flemming Holm

Dato : 08-01-05 13:00

Hej Gruppe.
I kirkebog for Holmen står ved mange dåb under faddere: Gjordemoder.
Er det en fødselshjælper eller hvad?
Hilsen Flemming 3140

Fra : Ole Munk

Dato : 08-01-05 13:13

"Flemming Holm" <foerby@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.
> I kirkebog for Holmen står ved mange dåb under faddere: Gjordemoder.
> Er det en fødselshjælper eller hvad?
> Hilsen Flemming 3140

Det er en jordmoder - så din antagelse om fødselshjælper er ikke helt ved
siden af.

mvh Ole Munk

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-01-05 17:56

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en jordmoder - så din antagelse om fødselshjælper er ikke helt ved
> siden af.

Prøv at slå ordet "gjord" op - så tror jeg,
at der går en "prås" op for dig...

)

Mvh.Bodil.

Fra : børge askholm

Dato : 09-01-05 16:30

Bodil Grove Christensen skrev:

> Prøv at slå ordet "gjord" op - så tror jeg,
> at der går en "prås" op for dig...

Det "gjorde" jeg så, og fik ikke noget svar før jeg slog op under
jordemoder, hvor der står at formen gjordemoder er en fejltolkning da
man regnede med at jordemoderen "omgjorde" barnet med svøb.
Jordemoder er den der løfter barnet på fra jorden så faderen kan
knæsætte det.

: Børge

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-01-05 20:36

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regnede med at jordemoderen "omgjorde" barnet med svøb.
> Jordemoder er den der løfter barnet på fra jorden så faderen kan knæsætte

En gjord er et stykke bånd, som f.eks. bruges til at sætte
i en gyngestol, som bund under puderne.
Så mon ikke en gjordemoder betyder en kvinde, der er medvirkende
til at få gjorden løsnet ....
Iøvrigt er min datter lige i gang med at føde mit første barnebarn.

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 09-01-05 21:05

On Sun, 9 Jan 2005 20:35:56 +0100, "Bodil Grove Christensen" wrote:

>Iøvrigt er min datter lige i gang med at føde mit første barnebarn.

Så må det vist være på sin plads at sige tillykke til mormor

med venlig hilsen

Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-01-05 23:28

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> Så må det vist være på sin plads at sige tillykke til mormor

Ikke endnu, Arne, vi venter stadig meget, meget spændte.
Jeg tipper det til en dreng på 3467 g - men sig det ikke til min
datter, hun tror, det bliver en pige... nu må vi se.

Mvh.Bodil.

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 09-01-05 23:55

Hej Bodil Held og lykke med barnebarnet af hvad kjøn det end måtte blive.
Til jul fik jeg en bluse med følgende påtryk:
In the cookies of life - grandkids are the chocolate chips - og dette er jo
så sandt som skrevet.
Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-01-05 22:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41e1aff3$0$39906$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke endnu, Arne, vi venter stadig meget, meget spændte.
> Jeg tipper det til en dreng på 3467 g - men sig det ikke til min
> datter, hun tror, det bliver en pige... nu må vi se.

Det blev en dreng på 3650 g og 51 cm
Hvis du kigger i dk.binaer.historie,
kan du se mig, min mand, min yngste datter
og selvfølgelig hovedpersonen, babyen.

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 10-01-05 23:08

On Mon, 10 Jan 2005 22:48:24 +0100, "Bodil Grove Christensen" wrote:

>Det blev en dreng på 3650 g og 51 cm
>Hvis du kigger i dk.binaer.historie,
>kan du se mig, min mand, min yngste datter
>og selvfølgelig hovedpersonen, babyen.

Det må jeg nok sige - og herfra skal der så atter lyde et rigtig
hjertelig tillykke til jer allesammen

med venlig hilsen

Arne
ps. om det så var vægten, må det vel siges du ramte den med en
rimelig nøjagtighed

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-01-05 23:04

> [...]
> Jeg tipper det til en dreng på 3467 g - men sig det ikke til min
> datter, hun tror, det bliver en pige... nu må vi se.

Det blev en stor dreng på 3650 g og 51 cm.
Han har store skuldre og hænder som sin far,
brune øjne som sin mor (og mormor) og ser
ud til at nyde livet foreløbigt...

Mvh.Bodil.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 08-01-05 17:39

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message

> Det er en jordmoder - så din antagelse om fødselshjælper er ikke helt ved
> siden af.

og hvis babyen er et svækling

hjemme dåb straks

Hugh W