e.c 1150
Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 19:54

Det er sikkert et ret almindeligt problem, men jeg har ikke
kunnet finde en løsning, som jeg er tilfreds med.

Jeg ønsker at lave et layout der ligner følgende...

http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/table.html

....ved brug af div og CSS. Det bedste jeg er kommet frem til
er noget i stil med dette:

http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/divcss.html

Men det er jo ikke helt godt nok, for jeg vil gerne have lavet
begge kolonner lige høje. Hvordan bærer jeg mig ad med det
(eventuelt med lidt snyd)?

Jeg kan f.eks. lave en div rundt om begge div'er, og så give
den en blå baggrund, så det ser ud som om højre kolonne er
ligeså høj som venstre. Men det virker kun så længe højre
kolonne ikke er den højeste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 22:13

Lars Stokholm skrev:

> Det er sikkert et ret almindeligt problem, men jeg har ikke
> kunnet finde en løsning, som jeg er tilfreds med.

Så vidt jeg husker er den fungerende løsning på det problem at
anvende en baggrundsgrafik med de to farver. Grafikken lægges som
baggrund for det omgivende element (evt. hele siden).

Du kan se eksempel på brug her: <http://html-faq.dk/2003.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 22:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Så vidt jeg husker er den fungerende løsning på det problem at
> anvende en baggrundsgrafik med de to farver. Grafikken lægges som
> baggrund for det omgivende element (evt. hele siden).

Hmm, okay, _sådan_ nogle løsninger bryder jeg mig ikke om. :)
Tak for svaret, jeg hører gerne om andre forslag.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 00:29

Lars Stokholm wrote:

> Hmm, okay, _sådan_ nogle løsninger bryder jeg mig ikke om. :)

Så prøv at kigge på denne side:

http://www.positioniseverything.net/easyclearing.html

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-05 02:11

Lars Stokholm skrev:

>Hmm, okay, _sådan_ nogle løsninger bryder jeg mig ikke om. :)
>Tak for svaret, jeg hører gerne om andre forslag.

Jeg har opgivet at løse et lignende problem på Fidusos sider. Jeg
lægger tomme linjer ind på de sider hvor højreteksten er for
lille til at presse højden til at være større end
venstretekstens.

--
Bertel

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 04:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har opgivet at løse et lignende problem på Fidusos sider.

Undskyld mig, men jeg synes sgu det var lettere med tabeller. I
hver fald sådan noget som dét her. Men "moden" dikterer jo div.

Jeg fik dog slået noget sammen, ved at lave nogle kasser til
indholdet. Dem stabler jeg så ovenpå hinanden. Så ser det ikke
så galt ud, at den ene kolonne ender før den anden (synes jeg).

http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/miniature.jpg
(tidlig udviklingsfase, i morgen er det nok krøllet sammen)

> Jeg lægger tomme linjer ind på de sider hvor højreteksten er for
> lille til at presse højden til at være større end venstretekstens.

Det er heller ikke just nogen pæn løsning... ;)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 13:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har opgivet at løse et lignende problem på Fidusos sider. Jeg
> lægger tomme linjer ind på de sider hvor højreteksten er for
> lille til at presse højden til at være større end
> venstretekstens.

Måske du også skulle kigge på denne side:

http://www.positioniseverything.net/easyclearing.html

Funktionen med clearfix:after (ca. 1/3 nede på siden) synes jeg er meget
elegant.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-05 15:39

Erik Ginnerskov skrev:

>Måske du også skulle kigge på denne side:

Tak, det ser meget spændende ud.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:24

Lars Stokholm skrev:

> Hmm, okay, _sådan_ nogle løsninger bryder jeg mig ikke om. :)

Jeg tror desværre det er bedste bud. Jeg ledte i hvert fald selv
efter en løsning på samme problem for et par år siden - og endte
med grafikken.

Men bortset fra at det kan virke forkert at bruge grafik når man
bare skal bruge farver, så fungerer løsningen fint i praksis.
Baggrundsbilledet fylder meget lidt (da det ikke behøver at være
mere end en pixel højt), og man er sikret en jævn udvidelse af
kolonnerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 00:34

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Baggrundsbilledet fylder meget lidt (da det ikke behøver at være
> mere end en pixel højt), og man er sikret en jævn udvidelse af
> kolonnerne.

Ja det er ikke så slemt.

Hvordan ser min løsning ellers ud? Der er også nogen der sætter
"margin-left" på den højre del og "position: absolute" på den
venstre. Det virker i IE, men kun hvis jeg også sætter "left"
til noget. Derfor valgte jeg at bruge "float". Kan jeg gøre det
nemmere eller bedre mon?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 01:11

Lars Stokholm skrev:

> Hvordan ser min løsning ellers ud?

Hvad er det dog for en vanvittig løsning, den virker jo slet ikke. :)
http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/divcss_2.html

Jeg bliver nok nødt til at lave det andet så - uden "float".

Fra : TL

Dato : 07-01-05 23:14

> Jeg kan f.eks. lave en div rundt om begge div'er, og så give
> den en blå baggrund, så det ser ud som om højre kolonne er
> ligeså høj som venstre. Men det virker kun så længe højre
> kolonne ikke er den højeste.

hjælper det ikke at definere højden på din højre div...?

TL
---
www.lindkold.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 23:17

TL skrev:

> hjælper det ikke at definere højden på din højre div...?

Joh, men indholdet er dynamisk, jeg kender ikke højden.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-05 22:48

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev:

> Joh, men indholdet er dynamisk, jeg kender ikke højden.

Det er derfor at løsningen på http://html-faq.dk/2003.asp
fortsat er den bedste, selv om du ikke kan lide den

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk