Oplysning om forfædre i Slesvig/Holsten
Fra : Bajuka

Dato : 07-01-05 17:14

Min formentlige tiptipoldeforældre er, efter de ikke verificerede
oplysninger jeg fået, af et afdød familiemedlem:

Claus Michael Bove født 1818 i Südvende, Augustenborg amt, Holsteen og gift
med Louise Auguste Schwartz født 1829 i Elmhofen ved Itzehoe død 1875 (hvor
???).

Jeg kan finde Claus (Michael eller Micarl) i FT 1880 for Bjørnsholm sogn,
Slet herred, Aalborg amt, hvor han er registreret som stenhugger på gården
Livø med egentlig opholdssted Løgstør. Han er her gift med fattiglem Sofie
Cathrine Boyer og har sammen med hende datteren Luise Augusta Bove.

Om han er rejst fra Holsten da hans første hustru døde eller af anden grund
f.eks. krigen 1864 ved jeg ikke.

Af første ægteskab skal der være følgende børn, som alle er flyttet til
Limfjordsområdet:

Otto Christian August Bove, Friedrich Wilhelm Christian Bove, Heinrich
Friedrich Christian Bove (min oldefader), Wilhelm Ditlev Friedrich Bove.

Jeg mangler oplysninger om den geografiske placering af Südvende, samt hvor
jeg skal lede efter kirkebogsdata og folketællingsdata ???. Jeg vil gerne
have verificeret slægtsskabet Michael/Louise med min oldefar og hans
søskende.

Med håb om hjælp på forhånd tak

Erling Bove

Fra : Jan T Pharo

Dato : 07-01-05 18:21

Fri, 7 Jan 2005 17:13:43 +0100, "Bajuka" <ebo@post.tele.dk>;
<41deb4ce$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Jeg mangler oplysninger om den geografiske placering af Südvende

Südwendung, Niedersachsen - kan det være passende?
--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-01-05 18:48

Umiddelbart får det mig til at tænke på egnen Sundeved ved Sønderborg.
Augustenborg slot ejede også jord i dette område. Man ser jævnligt
Sønderjylland betegnet som Holsten og ikke Slesvig. Jeg vil anbefale dig at
prøve at finde familien i andre folketællinger for at se deres fødested i
dem.

Sognene i Sundeved: Dybbøl, Broager, Nybøl og Sottrup er netop kommet på
Arkivalieronline, så du kunne jo prøve at se om du kan finde spor efter
Claus Michael Bove.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-01-05 18:59

Du skal nok alligevel til Holsten. Ved at søge i folketællingen på DDA på
Holsten og 1803 får du bl. a. nedennævnte

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Samtlige personer i husstanden

holsten, , Itzehoe, sb 6, , , 288, FT-1803
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Nicolaus Kruse, 53, Verheir., Hausvater, Schuster,
Anna Borstel, 50, Verheir., dessen Frau, ,
Anna Ahmling, 11, Unverheir., Stieftochter 1.Ehe-M, ,
Claus Bove, 25, Unverheir., Geselle, Schustergesell,
Gottfried Bischoff, 19, Unverheir., Lehrbursche, Lernt die
Schusterprofession,

----

Fra : Bajuka

Dato : 09-01-05 12:58

Oplysningerne fra FT-1803, kan desværre ikke tidsmæssigt passe på min
tiptip, men han kan jo godt værre i familien, da navnesammenfald og område
kan være en indikation, men jeg må først have den rigtige tråd fundet.
Tak for hjælpen
Erling Bove

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 07-01-05 19:09

> [...]
> Livø med egentlig opholdssted Løgstør. Han er her gift med fattiglem Sofie
> Cathrine Boyer og har sammen med hende datteren Luise Augusta Bove.

Ved opslag på DDA, ser det ud til at de begge var i enkestand i 1880.
Måske er oplysningerne fra Løgstør ikke helt så troværdige, som de burde
være?

> Om han er rejst fra Holsten da hans første hustru døde eller af anden grund
> f.eks. krigen 1864 ved jeg ikke.

Der var mange, der rejste til Danmark i perioden mellem de slesvigske
krige 1848 - 1850 og 1864. Jeg har selv nogen, der kom fra området
sydøst for Kiel omkring 1855.

> Otto Christian August Bove, Friedrich Wilhelm Christian Bove, Heinrich
> Friedrich Christian Bove (min oldefader), Wilhelm Ditlev Friedrich Bove.

Har du fundet din oldefars konfirmation? Der vil hans fader og
formodentlig også fødesogn stå nævnt. Du kan jo også prøve at finde hans
brødres konfirmation.

Hans fødsel skal du til Kiel for at se (formodentlig mod betaling). Det
vil derfor være en stor fordel, hvis du kender fødesognet.

Når du har fundet hans faders navn, kan du se i folketællingen fra 1845,
hvor fødesognet som bekendt står nævnt. Dette gælder også for de
holstenske tællinger.

> [...]
> jeg skal lede efter kirkebogsdata og folketællingsdata ???. Jeg vil gerne
> have verificeret slægtsskabet Michael/Louise med min oldefar og hans

Südvende må være en læse/hørefejl i forbindelse med folketællingen. Ikke
alle, der skulle lave optællingerne forstod tysk, og endnu værre var det
med stavningen (Theodor f.eks. skrevet som Kæthedor). Ind imellem skal
man vide, hvad personerne hed, for at kunne genfinde dem i tællingerne.
Südwende er den sydligste breddegrad, hvor der er midnatssol, hvis du
lave en søgning på Google.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Bajuka

Dato : 09-01-05 13:06

Hej Hans tak for svaret
Jeg tror oplysningerne fra FT 1880 er nogenlunde rigtige, dog er han
registreret både som Michael og Micarl, jeg kan ikke finde noget om hans
konfirmation, da jeg jo der skal have oplysningerne om korrekt fødested.
I kirkebøgerne for Bjørnsholm sogn, optræder der en stenhugger Bove fra
løgstør som fadder ved nogle af mine onkler og mostres dåb, men desværre
ikke med fornavn.
Venlig hilsen
Erling Bove

Fra : annelise christensen

Dato : 07-01-05 19:38

Hej Erling.

En af mine aner hedder Bowes (senere Böwes) og findes første gang i
Bückeburg (ved Hannover). Han er soldat. Hvis du finder sammenfald mellem de
to efternavne er jeg meget interesseret.

Med venlig hilsen
annelise Christensen

Fra : Bajuka

Dato : 09-01-05 13:08

Hej Annnelise
Jeg har ikke i noget af det som jeg fundet indtil nu fundet nogen sammenhæng
mellem Bowe og Bove
Hvis jeg senere gør det skal have Dig i ewrindring.
Vednlig hilsen
Erling Bove