Oasis
Fra : Holst

Dato : 06-01-05 23:59

Hej

Jeg har siddet lidt og ledt efter den helt igennem fantastiske koreanske
film, Oasis, og jeg har da også fundet den hos axelmusic.dk i to
versioner, henholdsvis en 1DVD R1-udgave og en 2DVD R3-udgave.

Hvad skal man vælge?

Jeg har ikke rigtig forstand på regionskodning. Betyder det noget? Jeg
ser normalt film på min bærbare, eftersom jeg ikke ejer et fjernsyn.

Hvor kan jeg ellers finde Oasis? Gerne til billig penge.

Fra : Mr. Sejersen

Dato : 07-01-05 12:39

Holst <newsjan05@shelter.dk> wrote in news:41ddc2cd$0$252
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> ser normalt film på min bærbare, eftersom jeg ikke ejer et fjernsyn.
>
> Hvor kan jeg ellers finde Oasis? Gerne til billig penge.

Regioner betyder meget da det er en computer du bruger.
Drevet skal regionsknækkes og speciel regionsfri software skal indstaleres.
Men da du er på bar bund i viden om den slags er mit råd:
Glem filmen, for laver du bare det mindste forkert så er drevet smadret og
din garanti/reklamationsret ryger også på din bærbare.
Havde det været en DVD afspiller til fjernsyn havde det været meget nemmere
at regions knække den.
Så glem hellere den film igen og håb at den på et eller andet tidspunkt
dukker op med Reg-2 kodning istedet for.

Sejersen

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-01-05 13:45

Mr. Sejersen wrote:

> [...]
> Så glem hellere den film igen og håb at den på et eller andet tidspunkt
> dukker op med Reg-2 kodning istedet for.

Hmm. Jeg synes det er nogle dårlige råd du giver.

Det er ikke noget problem at bruge forskellige regioner på en computer.
Kig f.eks. på anydvd.

/David

Fra : Holst

Dato : 07-01-05 14:01

David Rasmussen wrote:

> Hmm. Jeg synes det er nogle dårlige råd du giver.
>
> Det er ikke noget problem at bruge forskellige regioner på en computer.
> Kig f.eks. på anydvd.

Man kan jo kun give råd i det omfang ens viden dækker. Hvis Mr. Sejersen
ikke kendte til AnyDVD, så vil det jo være lidt svært. Og så er det jo
et godt råd.

Men efter Mr. Sejersens indlæg har jeg jo kigget nærmere på min software
og mit DVD-drev. Software er Intervideo WinDVD 4, der var installeret på
min bærbare, da jeg fik den fra Dell. Hjælpeteksten til denne software
fortælle, at DVD-drevet kan ændre region et vist antal gange, førend
ændringen er permanent. Umiddelbart angiver WinDVD dette antal til at
være endnu to ændringer (eller var det tre, husker det ikke lige).

Så det er jo ikke umiddelbart så smart, hvis man vil se en film mere end
én gang.

Men ud fra beskrivelsen af AnyDVD (jeg går ud fra, at det er det, der
findes her: http://www.anydvd.com), så lyder det da til, at det burde
kunne klare det problem. Men det er godt nok ikke småting, som software
på denne platform koster, synes jeg ...

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-01-05 14:36

Holst wrote:

> Man kan jo kun give råd i det omfang ens viden dækker. Hvis Mr. Sejersen
> ikke kendte til AnyDVD, så vil det jo være lidt svært. Og så er det jo
> et godt råd.

Altså et råd er godt hvis bare det er udtryk for rådgiverens viden på
rådstidspunktet, uanset om det så har noget med virkeligheden at gøre?
Det synes jeg nu ikke.

Anydvd er bare et bud. Der er mange måde at omgå regionskodningen når
man ser dvd på computer. Det er ikke det man skal købe ind efter, for
det er ikke noget problem at løse.

> [...]
> ændringen er permanent. Umiddelbart angiver WinDVD dette antal til at
> være endnu to ændringer (eller var det tre, husker det ikke lige).

Ja, sådan er det på de fleste drev og med det meste software.

> Så det er jo ikke umiddelbart så smart, hvis man vil se en film mere end
> én gang.

Nej. Regionskodningen skal omgås. Men det kan den også sagtens.

> [...]
> findes her: http://www.anydvd.com), så lyder det da til, at det burde
> kunne klare det problem. Men det er godt nok ikke småting, som software

Der er andre bud også. Og også til visse drev firmware som fjerner
regionskodning.

/David

Fra : Holst

Dato : 07-01-05 14:48

David Rasmussen wrote:

> Altså et råd er godt hvis bare det er udtryk for rådgiverens viden på
> rådstidspunktet, uanset om det så har noget med virkeligheden at gøre?
> Det synes jeg nu ikke.

Tjah ... jeg synes, at et råd er godt, hvis det hjælper mig. Mr.
Sejersens råd var da i høj grad en hjælp - jeg undgik at ødelægge mit
DVD-drev og ende med at stå med en million R2-film og et R3-låst drev,
fordi jeg to gange havde set en R3-film.

At rådet så kunne have været bedre, er en anden historie.

> Ja, sådan er det på de fleste drev og med det meste software.

Ja, det fik jeg indtryk af ud fra teksten. Det anede jeg ikke i forvejen.

Hvad er de bud så?

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-01-05 14:52

Holst wrote:

> Hvad er de bud så?

DVD Regionfree f.eks.

/David

Fra : Mr. Sejersen

Dato : 07-01-05 16:21

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in news:41de9407$0$166
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> DVD Regionfree f.eks.
>
> /David

Jeg vidste at den ville komme.
Det er netop de flashes man skal passe på David. Du er altså nød til at
tænke på at hvis han smadrer drevet i sin bærbare, så ordnes drevet ikke
bare i en kovending eks, som man kan i sin stationære.
Drev til bærbare computere er en helt anden snak og også prisklasse.
Smadrer Holst drevet pga en firmware fra den site, ryger garantien og
supporten hos Dell og han skal så finde tegnedrengen frem og betale for
at få at få sat en nyt drev i, som bestemt ikke er billigt, da det skal
være et Dell drev.
Min kammerat smadrede sit drev i sin bærbare pga dårligt tip fra den side,
godt nok ikke en Dell maskine men en Fujitsu/Siemens.
Det nye drev kostede ham 1400kr + montage, fordi de kunne se at han havde
forsøgt på at manipulere firmwaren til drevet.
Kendte ikke lige til AnyDVD, men lyder til at være den bedste løsning for
at kunne se DVD film på den stationære.

Holst, tjeck lige din mail (hvis den er valid)

Sejersen.

Fra : Holst

Dato : 08-01-05 01:25

Mr. Sejersen wrote:

> Holst, tjeck lige din mail (hvis den er valid)

Naturligvis er den valid. Ellers skal man jo ifølge standarden tilføje
et .invalid til sidst. Men den er nu kun valid i denne måned og et par
dage eller fem mere

Svarer dig i morgen. Det er ved at være sent.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-01-05 07:32

Mr. Sejersen wrote:

> [...]
> tænke på at hvis han smadrer drevet i sin bærbare, så ordnes drevet ikke
> bare i en kovending eks, som man kan i sin stationære.

Hvorfor skulle man smadre sit drev? Man skal naturligvis være omhyggelig
og kun installere officiel firmware eller i hvert fald firmware som man
har stor tillid til og som mange med samme drev som en selv har prøvet.

> Drev til bærbare computere er en helt anden snak og også prisklasse.
> Smadrer Holst drevet pga en firmware fra den site, ryger garantien og

Den site?

Jeg snakkede her om DVD Region Free:

http://www.dvdidle.com/

> supporten hos Dell og han skal så finde tegnedrengen frem og betale for
> at få at få sat en nyt drev i, som bestemt ikke er billigt, da det skal
> være et Dell drev.

Hvis der findes officielt Dell-firmware, så er det også tilladt at
opdatere firmware uden at reklamationsretten bortfalder. Men det er da
muligt at Dell forsøger at bilde sine kunder noget andet ind for at
tjene penge.

> [...]
> Det nye drev kostede ham 1400kr + montage, fordi de kunne se at han havde
> forsøgt på at manipulere firmwaren til drevet.

Det er ikke grund til bortfald af reklamationsret.

Men igen:
Det er ikke den eneste løsning jeg har angivet.
Og på den anden side så findes der masser af gennemprøvet firmware
derude til mange drev. Hvis det virker for tusinder af andre som har
nøjagtigt samme drev, så ville jeg ikke betænke mig. Men det er
naturligvis en vurderingssag.
Du kan bare ikke sige at det altid er en dårlig løsning.

> Kendte ikke lige til AnyDVD, men lyder til at være den bedste løsning for
> at kunne se DVD film på den stationære.

AnyDVD virker i hvert fald.

/David

Fra : Morten DH

Dato : 07-01-05 17:38

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
Hvad skal man vælge?

Hvis du kan løse problemet med regionskodningen, så tag R3 udgaven... Den er
i 1.85:1 anamorphic widescreen mod R1, som er 1.33:1 foolscreen - altså R3
viser hele billedet og i en højere opløsning... R3 har DTS lyd og R1 2.0
surround - altså MEGET bedre lyd i R3 udgaven

Så kort sagt, bedre lyd og bedre billede (samt hele billedet) på R3 - jeg
ville ikke betænke mig