Hvordan laver jeg en JumpMenu??
Fra : Kewin Pedersen

Dato : 06-01-05 13:29

Jeg har været ved at omstrukturere/redesigne min hjemmeside i et lille
stykke tid, og er nu endelig ved at være nået til vejs ende - synes jeg
selv. Jeg har fået konverteret det meste om til valid XHTML 1.0 Strict
og CSS, men er nu stødt på et problem, idet jeg også vil have inkluderet
mine JumpMenu's - rullemenu/drop-down eller whatever det nu skal kaldes
- der lettere navigeringen.

Jeg har taget udgangspunkt i "Lær at lave formularer (forms)" fra
HTML.dk, men kan ikke umiddelbart få det til at virke. Min gamle
JumpMenu var lavet i Dreamweaver, men med den forældede tabelbaseret
kode det var et resultat af, kan jeg knap finde hoved og hale i det. Er
der noget med, at der skal bruges JavaScript for at få det til at virke?

Hvis man ser på følgende kode, hvad skal der så rettes til, for at det
kommer til at virke?

<form name="jumpmenu">
<select size="1" name="menu">
   <option>Forside</option>
   <option selected="selected">Artikel</option>
   <option>Kontakt</option>
</select>
</form>

Hvis jeg f.eks. gerne vil have, at punktet Forside linker til
hjemmeside.dk/index.html, og Artikel linker til
hjemmeside.dk/artikel/internet.html og Kontakt til
hjemmeside.dk/kontakt.html - hvordan får jeg så menuen til at føre mig
hen på de klikkede sider??

En sådan jumpmenu, hvor man bruger <select> og <option>, skal den ikke
godt nok være sat ind i en <form>, eller kan dette udelades? Size er sat
til 1, men hvad er det lige den gør, og kan det også undlades? Er det
den, der bestemmer, at der f.eks. kun skal vises ét enkelt punkt ad
gangen, eller om man vil have flere? Når man arbejer med XHTML 1.0
Strict, er der så ikke noget med, at name skal ændres til id? Og skal
man sætte et name/id, eller er det uden betydning, også hvis man skal
have flere forskellige jumpmenuer, på flere forskellige sider?

Var alt hvad jeg lige kunne huske at spørge om i denne omgang, og jeg er
sikker på I nok skal få lært mig at lave en sådan jumpmenu!

Fra : Henrik

Dato : 06-01-05 13:36

Hvis du vil bruge noget JavaScript så kig nærmere her:

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex16/chainedselects/index.htm

Der kan du også downloade filerne, og kigge nærmere på hvordan det virker.

mvh.

Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 07-01-05 14:30

Henrik wrote:
> Hvis du vil bruge noget JavaScript så kig nærmere her:
>
> http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex16/chainedselects/index.htm
>
> Der kan du også downloade filerne, og kigge nærmere på hvordan det virker.

Har kigget lidt på det, og synes ikke rigtig jeg kan få det til at
virke, og synes hellere ikke lige det er det, jeg søger. Jeg ved man nok
godt bare kan få auto-generet sin kode i Dreamweaver, og så håbe på at
koden osv. er rigtig, men vil jo også gerne forstå hvad, der sker bag
kulissen, samt selv at kunne lave det, skulle man få brug for det.

Er der da ikke noge, der har koden man skal bruge, så man lidt selv kan
rette linksne til, så når man klikker på en af valgmulighederne, så
springer man til den pågældende side?

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 08-01-05 16:12

Hmm... Havde da ellers umiddelbart regnet med, at der nok skulle være
nogle, der kunne programmere en simpel JavaScript JumpMenu, men rette
vedkommende har måske ikke set indlægget??

Nuvel, her er den eksempel-kode jeg har taget fra Dreamweaver MX 2004:

function MM_jumpMenu(targ,selObj,restore){ //v3.0
eval(targ+".location='"+selObj.options[selObj.selectedIndex].value+"'");
if (restore) selObj.selectedIndex=0;}

<form name="form1">
<select name="dungeonsiege2" onchange="MM_jumpMenu('parent',this,0)">
<option value="dungeonsiege2_p01.html" selected="selected">Dungeon Siege
2 01</option>
<option value="dungeonsiege2_p02.html">Dungeon Siege 2 02</option>
<option value="dungeonsiege2_p03.html">Dungeon Siege 2 03</option>
</select>
</form>

Som I sikkert ved, så står første kodefragment i <head>, mens næste
kodefragment står i selve teksten, der hvor jeg gerne vil have min
JumpMenu til at være. Men er der så nogle, der kan forklare mig, hvad al
den kode egentlig betyder?? Jeg ved ikke særligt meget om JavaScript,
men kan til dels nogenlunde forstå hvad der står, og hvad det gør -
nogenlunde. Men kunne jeg ikke få en forklaring på, hvad det lige præcis
er, og hvad det skal gøre godt for, og hvordan jeg evt. kan rette den
til efter egne behov - f.eks. udelade unødig kode? Hvis der er fejl
nogle steder, skal I selvfølgelig også være velkommen til at nævne dem
også