Simpelt spørgsmål
Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-01-05 05:34

>Jesper staun Hansen skrev:

>Kan noget bevæge sig hurtigere end lysets hastighed ?
>En forklaring må gerne følge med

Hej Jesper,

Svaret er både ja og nej.

Det er i allerhøjeste grad afhængig af, hvorfra at du ser på det.

Når svaret er ja, er det ud fra, at det kan lade sig gøre at have en
vedvarende forøgelse af sin hastighed og til langt over lysets
hastighed i forholdet til os og fordi en hastighed er relativ, da du
ikke kender det faktiske absolutte rum. Gjorde du det, da ville du
kunne tale om en absolut hastighed og det kan ikke lade sig gøre.

Når svaret er nej, er det fordi lysets hastighed er gældende i
forholdet til det initialsystem du befinder dig i, og det er det
gravitationelle rum (lysæteren), hvori du befinder dig. Jordens
gravitationsfelt følger dig og al stof omkring dig følger Jordens
gravitationsfelt, da al stof er en del af Jordens "rum".

Intet lys, hvad lys det end er, vil ikke have en større hastighed end
lysets, da al lys du observerer er lys du observerer i dit eget
gravitationsfelt (Jordens) [i det følgende kaldet lysæteren].

Lys der kommer fra fjerne himmelobjekter vil have en ukendt hastighed
og når det møder vores lysæter, vil dets information (frekvens) blive
overfør til vores lysæter som herefter skaber vort lys, hvorved det
vil få vores lysæters hastighed (300.000 km/s) {Tænk blot på lyd}.

Rødforskydningen af lyset fra fjerne himmelobjekter kan derfor bero på
to mulige forhold:

enten at de fjerne himmelobjekter bevæger sig bort fra os med ekstrem
hastighed (på grund af rummets ekspansion, som nogle påstår), hvorved
deres lysæter bevæger sig væk fra os og deres lys derfor vil bevæge
sig langsommere i forholdet til os.

eller

fordi lyset i sig selv, over mia. års forløb udstrækkes i sin
bølgelængde af årsager vi endnu ikke kender eller ikke ønsker at
kende.

Herefter overføres dette lys signal (frekvens) til vores lysæter og vi
vil opleve at dets signal (frekvens) er blevet rødforskudt.

Lysets hastighed kan overskrides og alligevel ikke.

I forholdet til rummet kan lysets hastighed overskrides i det
uendelige, men i forholdet til lysets egen lysæter (det
gravitationsfelt lyset bevæger sig i), da kan det ikke.

Et gravitationsfelt kan derimod bevæge sig med en hastighed der er
uendelig, da en masses bevægelse i rummet ikke er afhængig af massens
gravitationsfelt, men udelukkende af aktion/reaktion.

Lys er afhængig af gravitationsfeltet, da lys bevæger sig på
gravitationsfeltets linier, på samme måde som de elektromagnetiske
stråler bevæger sig på de gravitationelle linier og lyd bevæger sig i
luft og lign.

I det ovenstående har jeg defineret lys som værende gravitationelle
stråler og ikke elektromagnetiske stråler, men det er en helt anden
historie og det vil jeg ikke her komme ind på.

Derfor er det simpleste svar: Ja og Nej.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-01-05 13:36

Scripsit lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen)

> Svaret er både ja og nej.

Bemærk at Lars' svar er i direkte uoverensstemmelse med alment
accepterede (og eksperimentelt underbyggede) fysiske teorier på flere
punkter end jeg har energi til at sidde og pinde ud.

Jeg har ikke til sinde at kaste mig ud i at overbevise Lars om at han
tager fejl (det er forsøgt og har vist sig at være et sisyfosprojekt),
men Jesper bør tage sig i agt for at fæste for stor lid til hans
påstande.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"