Alge spørgsmål igen igen
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 05-01-05 22:24

Ved godt at der tit bliver spurgt til alger, og nu gør jeg det så igen,
egentlig vil jeg bare gerne bekræftes i min formodning.

Har lige tømt mit akvarie og er startet op forfra, havde Chiklider før på
sandbund, det gik godt, men nu vil jeg så prøve noget nyt. Så jeg vil prøve
med et plante akvarie. Jeg er studerende, så jeg vil ikke bruge det helt
vilde på at købe grus i en akvarie butik, så købte derfor tre spandfulde for
20.- ved havnen hvor vi bor...Flot sort og hvidt grus....Men det var jo
noget beskidt...har vasket det mange gange, men nok ikke helt nok...

Akvariet har nu været igang i lidt over en måned, med massere af planter og
et par Xenocare til at piske rundt og holde øje med det hele....

Det hele kører egentligt fint, planterne gror flot og der er ingen vild
algevækst.

Men der er begyndt at komme et pænt lag af grønne alger i overfladen af
vandet...ikke noget alarmerende, men har på fornemmelse at hvis jeg ikke
passer på kan det blive et problem...

Jeg går selv udfra at problemet er at gruset nok ikke har været gjort
ordentligt rent, og derfor indeholder forskelligt, deriblandt organisk
materiale der kan frigive næringsstoffer....

Men hvad kan jeg gøre, mit eget forslag er store og hyppige
vandskift...andre forslag....Som sagt er der ingen problemer med alger på
sten og planter og den indvendige baggrund, ikke mere end at det
pynter...men overfladen bliver altså en dag eller to efter vandskift grøn af
alger...

Mvh. Brian

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 11:53

Brian, Rikke & Kristian wrote:

<KLIP>

> Men der er begyndt at komme et pænt lag af grønne alger i overfladen af
> vandet...ikke noget alarmerende, men har på fornemmelse at hvis jeg ikke
> passer på kan det blive et problem...

Kan du beskrive algerne nærmere? Farve ("grøn" er ikke nok), konsistens,
tykkelse, lugt osv.

Hvad har du af overfladebevægelse i akvariet?

> Jeg går selv udfra at problemet er at gruset nok ikke har været gjort
> ordentligt rent, og derfor indeholder forskelligt, deriblandt organisk
> materiale der kan frigive næringsstoffer....

Det er ikke sikkert.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 08-01-05 09:30

> Kan du beskrive algerne nærmere? Farve ("grøn" er ikke nok), konsistens,
> tykkelse, lugt osv.

Ingen speciel lugt. Tykkelse...tjaeee det kan minde om det olielag en anden
beskriver, det ligger bare et tyndt grønt lag på overfladen. Ingen trævler
eller noget, bare et småt grynet grønt lag. Det er bliver dog tættere og
tættere.

> Hvad har du af overfladebevægelse i akvariet?

Ikke rigtig noget. Har et udvendigt filter, der suger vand gennem en
indbygget baggrund, i den ene ende, og puster det friske ud i den anden
ende, men cirkulationen foregår ca i midten af akvariet, ikke nogen strøm i
overfladen.

..