Problem med tabel inde i tabel
Fra : Dvorak2

Dato : 05-01-05 16:09

Hej NG.

Jeg har et problem med mit layout på følgende side, som er en
testside uden fungerende links og billeder (rammerne er kun medtaget
for illustrations skyld):

<http://www.its-our-world.dk/html/testside.html>

Firefox 1.0 og Opera 7.23 viser siden, som jeg har tænkt, men Internet
Explorer 5.50 lader tabellen flyde ud over det hele. Siden er
designet med en tabel inde i en tabelcelle, og det er sikkert der,
problemet ligger, selv om koden er korrekt.

   Dvorak2

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 05-01-05 16:20

Dvorak2 wrote:

> [...]
> designet med en tabel inde i en tabelcelle, og det er sikkert der,
> problemet ligger, selv om koden er korrekt.

Start med at validere din side... du har 37 fejl... dog er de fleste
manglende alt-attribut.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.its-our-world.dk/html/testside.html

Dernæst sørg for at din side tricker standard-mode - dette kan IE5.x dog
ikke, men det vil hjælpe dig med at få det til at se ens ud i nutidens
standard browsere, såsom IE6, Mozilla browsere (Firefox, Netscape7+,
Camino), Opera 7+, Safari 1.0+, Konquare, Omni o.s.v.

Sidst men ikke mindst skip tabeller til præsentation, dit layout kan
sagtens laves i rent CSS.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Dvorak2

Dato : 05-01-05 16:49

On Wed, 05 Jan 2005 16:19:41 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.please> wrote:

>Start med at validere din side... du har 37 fejl... dog er de fleste
>manglende alt-attribut.
>
>http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.its-our-world.dk/html/testside.html

Er nu i orden.

> [...]
>standard browsere, såsom IE6, Mozilla browsere (Firefox, Netscape7+,
>Camino), Opera 7+, Safari 1.0+, Konquare, Omni o.s.v.

Hvad mener du med "tricker standard-mode"?

>Sidst men ikke mindst skip tabeller til præsentation, dit layout kan
>sagtens laves i rent CSS.

Lidt efter at have lavet siden med tabeller, overvejede jeg at
redesigne med CSS. Det vil jeg nok gøre -- selv om min erfaring med
CSS er begrænset.

Dvorak2

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-05 21:38
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-01-05 09:39

Dvorak2 wrote:

> Lidt efter at have lavet siden med tabeller, overvejede jeg at
> redesigne med CSS. Det vil jeg nok gøre -- selv om min erfaring med
> CSS er begrænset.

Det bør du gøre... jeg har taget mig den frihed at starte på et redesign
af din side fra et TABLE-layout til ren CSS-layout.

Du kan se det forløbige resultat her
http://www.hintzmann.dk/testcenter/sites/www.its-our-world.dk/index.html

Håber det kan sætte dig i gang med CSS.

Ellers læs mere om CSS her:
http://www.htmldog.com

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Dvorak2

Dato : 05-01-05 22:16

<no@spam.please> wrote:

> [...]
>standard browsere, såsom IE6, Mozilla browsere (Firefox, Netscape7+,
>Camino), Opera 7+, Safari 1.0+, Konquare, Omni o.s.v.

Siden vises i standards-mode, men det hjælper ikke i IE 5.x, som du
også skriver. Brugen af IE 5.x er dog på mindre end 5% (ifølge
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp), så det betyder
måske ikke så meget i det lange løb.

Dvorak2

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-01-05 00:46

Dvorak2 skrev:

> Siden vises i standards-mode, men det hjælper ikke i IE 5.x, som du
> også skriver. Brugen af IE 5.x er dog på mindre end 5% (ifølge
> [...]

Du kan ikke rigtig bruge w3schools statistikker til ret meget! Selvom
den nok generelt er under 5% så bliver du nødt til at se statistikkerne
for dit site! Et godt eksempel er comon.dk og pcworld.dk, comon.dk
lavede en poll, der viste at omkring 50% af deres læsere bruger
firefox, mens det hos pcworld.dk er omkring 10%. Det kommer helt og
holdent an på hvilken type brugere man tiltrækker! (og det er åbentbart
ikke de samme mennesker der læser pcwolrd og comon :) )

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-05 01:36

Claus Jacobsen <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> skrev:

> Et godt eksempel er comon.dk og pcworld.dk, comon.dk
> lavede en poll, der viste at omkring 50% af deres læsere
> bruger firefox, mens det hos pcworld.dk er omkring 10%.

Så kan man heller ikke bruge

http://www.thecounter.com/stats/2005/January/browser.php

til noget fornuftigt - her er Firefox slet ikke repræsenteret.

> Det kommer helt og holdent an på hvilken type brugere man
> tiltrækker!

Hvad kan man så lære at det? Lav siderne efter de standarder
der er gældende - og test i så mange forskellige browsere som
muligt!

Jeg er i hvert fald glad for at NN4 er gået på pension

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-01-05 09:10

Allan Vebel skrev:

> Jeg er i hvert fald glad for at NN4 er gået på pension

Hæ tro om igen! ;)

CMS brancheforeningen (FDIH (FDIM kan sg. aldrig huske alle de
forkortelser!)) har faktisk en undersøgelse nogle gange om året! (det
har også været oppe at vende et par gange i grupperne!) og NN4 står
øjensynligt for omkring 2% på de danske top20 sites!

Til gengæld er der flere af de store xhtmlguruer der er ved at
diskutere om man kan fjerne understøttelse af IE 5.2 for mac da næsten
alle macbrugere idag er gået over på OSX og den ikke findes der!

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-05 17:09

Claus Jacobsen <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> skrev:

> og NN4 står øjensynligt for omkring 2%

Det må være
http://www.fdim.dk/default.asp?vis=page&ID=73&Maaned=December
du tænker på.

Jeg kender slet ingen der har NN4 installeret mere. Det er mere
end 2 år siden jeg selv fjernede den fra min computer - og jeg da
sagtens forestille mig at mange af de omtalte

MSN, TDConline, DR, Krak, Ekstrabladet, Eniro, Ofir, TV2, BT, SOL,
DMI, Jyllandsposten, Denblaaavis, Degulesider, Politiken, TDC,
Berlingske, Telmore og Edbpriser

vil se underlige ud, eller slet ikke fungere i NN4.

Hvad der får NN4-brugere til at fortsætte med at bruge den, vides
ikke, og er uforståeligt - den har jo meget dårlig css-understøttelse.
Browsere er jo gratis!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-01-05 21:16

Allan Vebel skrev:

>Jeg kender slet ingen der har NN4 installeret mere.

Magne?

http://pedalo.dk/cambodia/

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-05 00:13

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Magne?

Den gode hr. Heen havde jeg helt glemt - og jeg vil da ikke
påstå at jeg kender ham.

Hans hjemmeside ser i øvrigt ud til at være helt død - et
eller andet må være sket?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-01-05 09:46

Dvorak2 wrote:

> Siden vises i standards-mode, men det hjælper ikke i IE 5.x, som du
> også skriver. Brugen af IE 5.x er dog på mindre end 5% (ifølge
> [...]

Hvis det er online versionen på nedenstående url, så tricker den ikke
standard-mode i IE6, da du har en kommentar før doctypen.
http://www.its-our-world.dk/html/testside.html

Tjeck efter med PageInfo
http://www.hintzmann.dk/articles/favelets/pageinfo/

Som Claus rigtig nok skriver kan man ikke rigtig bruge statistik til
noget fra andre sider. Du må undersøge din egen side, hvor mange IE5.x
brugere der er tilbage.

Personligt laver jeg hjemmesider til flertallet... hvilket på min
hjemmeside er de 95% af browsere som kan gå i standardmode.

Til de resterende 4-5%, som hovedsageligt er IE5.x (3%), har jeg lavet
et specielt styelsheet med conditional comments. Du kan se det i aktion
på min hjemmeside.

I dette stylesheet, som jeg har kaldt "The_IE_Factor.css", bruger jeg så
2 css hacks til at speciel style til henholdsvis IE5.0 og IE5.5.
Det drejer sig hovedsageligt om width og centrering.

På min side er det måske lidt meget at lave hele 3 stylesheet for at
style specielt til IE5.x, som er %-mæssigt stadig faldende.
Men for andre sites jeg har været med til at udvikle har IE5.x andelen
været omkring de 20%.
Og her er den ekstra tid det tager at teste og lave ekstra stylesheets
til IE5.x godt givet ud.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-05 12:06

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Som Claus rigtig nok skriver kan man ikke rigtig bruge statistik til
> noget fra andre sider. Du må undersøge din egen side, hvor mange IE5.x
> brugere der er tilbage.

Helt enig. Jeg kan anbefale følgende blog-artikel:
<http://www.meyerweb.com/eric/thoughts/2004/12/20/market-share-dont-care/>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dvorak2

Dato : 06-01-05 17:27

On Thu, 6 Jan 2005 12:06:25 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Helt enig. Jeg kan anbefale følgende blog-artikel:
><http://www.meyerweb.com/eric/thoughts/2004/12/20/market-share-dont-care/>

Linket peger desværre ikke på noget nyttigt.

Dvorak2

Fra : Dvorak2

Dato : 06-01-05 18:07

On Thu, 06 Jan 2005 09:46:27 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.please> wrote:

>Hvis det er online versionen på nedenstående url, så tricker den ikke
>standard-mode i IE6, da du har en kommentar før doctypen.
>http://www.its-our-world.dk/html/testside.html

Tak, det vidste jeg ikke.

> [...]
>
>Som Claus rigtig nok skriver kan man ikke rigtig bruge statistik til
>noget fra andre sider. Du må undersøge din egen side, hvor mange IE5.x

Ligemeget om der ingen besøgende er (indtil videre) med en gammel
version af IE, så er det nok mere princippet, jeg går efter.

> [...]
>været omkring de 20%.
>Og her er den ekstra tid det tager at teste og lave ekstra stylesheets

Kan IE 5.x virkelig ikke klare tabeller i tabeller, som ellers har
været gyldigt siden HTML 3.0?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-05 17:55

Dvorak2 skrev:

> Linket peger desværre ikke på noget nyttigt.

Mener du at du ikke kan finde en side med linket eller at siden
ikke er nyttig?

Det virker fint her
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dvorak2

Dato : 06-01-05 18:09

On Thu, 06 Jan 2005 17:54:30 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Mener du at du ikke kan finde en side med linket eller at siden
>ikke er nyttig?
>
>Det virker fint her

De første to gange, jeg tjekkede, fik jeg en 404 fejlmeddelelse, men
nu virker det. Så tak for linket. Misforståelsen er til at forstå...

Dvorak2

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 22:05

Peter Loumann skrev:

> Magne?

Jeg har nu også - men det er ikke så tit den bliver startet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-05 17:40

Dvorak2 skrev:

>Explorer 5.50 lader tabellen flyde ud over det hele. Siden er
>designet med en tabel inde i en tabelcelle, og det er sikkert der,
>problemet ligger, selv om koden er korrekt.

Blot til info:
Jeg har haft indlejrede tabeller i fem niveauer uden problemer.
Det fungerede på en gammel (uspecificeret) Mac-computer (ifølge
en mail).

Nu har jeg lagt det om til CSS med div'er i stedet (undtagen hvor
tabeller er det logisk rigtige valg).

--
Bertel