Hvorfor var det lige at vi havde nytårs af~
Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 14:56

Hej dejlige mennesker!

(Skal først lige siges at jeg spurgte om det samme i dk.videnskab.historie
for godt en ude siden. Men da der ikke var nogle der vidste det tillader jeg
mig at prøve endnu engang dog i dette forum!)

Hvorfor var det lige i fredags vi holdt nytårsaften? Som andre var inde på
starter kirkeåret jo på et andet tidspunkt. Og kineserne har også en anden
nytårsaften. Og begge har vel deres grunde. Men hvorfor er det lige at
"vores" nytårsaften var i fredags?

Med venlig hilsen Aske

Fra : Holst

Dato : 05-01-05 15:07

Astrup wrote:

> [...]
> starter kirkeåret jo på et andet tidspunkt. Og kineserne har også en anden
> nytårsaften. Og begge har vel deres grunde. Men hvorfor er det lige at

Det er fordi kalenderåret sluttede der ...

Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 15:27

Hehe..!

Er det noget du har nogle litteratur henvisninger til :p
Du ER da vist det hurtigste dur i skoven!
Kan du så også fortælle hvorfor det lige er der kalenderåret slutter?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 05-01-05 15:31

Holst <newsjan05@shelter.dk> writes:

> Det er fordi kalenderåret sluttede der ...

Men hvorfor sluttede det det? Det ville være mere logisk hvis det
slutte med februar. Så havde september, oktober, november og december
haft navne der passede til deres numre.

Og det ville også være mere naturligt at året sluttede med vinteren,
og foråret hørte til det nyt år.

Er det fordi Julle og Augustus absolut skulle møve sig ind i kalenderen?

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-05 15:52

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse news:rjllb8eyn2.fsf@sheridan.dina.kvl.dk...

> Er det fordi Julle og Augustus absolut skulle møve sig ind i kalenderen?

Næh, det er bare nogle egocentriske navne for
quintilis og sextilis.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 18:01

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:

> Men hvorfor sluttede det det? Det ville være mere logisk hvis det
> slutte med februar. Så havde september, oktober, november og december
> haft navne der passede til deres numre.

I Rom var den sidste måned december {den tiende måned}, og den første
var opkaldt efter krigsguden Mars: marts.

Januar og februar opfattedes slet ikke som måneder. Men det ændrede sig
naturligvis med tiden.

Encyclopædia Britannica 2005 on DVD:
Roman republican calendar
dating system that evolved in Rome prior to the Christian era. According
to legend, Romulus, the founder of Rome, instituted the calendar in
about 738 BC. This dating system, however, was probablya product of
evolution from the Greek lunar calendar, which in turn was derived from
the Babylonian. The original Roman calendar appears to have consisted
only of 10 months and of a year of 304 days. The remaining 61 1/4 days
were apparently ignored, resulting in a gap during the winter season.
The months bore the names Martius, Aprilis, Maius, Juniius, Quintilis,
Sextilis, September, October, November, and December - the last six
names correspond to the Latinwords for the numbers 5 through 10. The
Roman ruler Numa Pompilius is credited with adding January at the
beginning and February at the end of the calendar to create the 12-month
year. In 452 BC, February was moved between January and March.

By the 1st century BC, the Roman calendar had become hopelessly
confused. The year, based on cycles and phases of the moon, totaled 355
days, about 10 1/4 days shorter thanthe solar year. The occasional
intercalation of an extra month of 27 or 28 days, called Mercedonius,
kept the calendar in step with the seasons. The confusion was
compoundedby political maneuvers. The Pontifex Maximus and the College
of Pontiffs had the authority to alter the calendar, and they sometimes
did so to reduce or extend the term of a particular magistrate or other
public official. Finally, in 46 BC, Julius Caesar initiated a thorough
reform that resulted in the establishment of a new dating system, the
Julian calendar (q.v.).

> Er det fordi Julle og Augustus absolut skulle møve sig ind i kalenderen?

Quintilis omdøbtes til julius, og sextilis til Augustus. Da Senatet
foreslog af september omdøbtes til tiberius, ville kejser Tiberius ikke
være med: hvad ville man gøre med den 13. kejser?

Ellers ville vi vist have haft månedsnavnene:

september -> tiber.
oktober -> caligula?
november -> claudius.
december -> nero?
nerva.
trajan.
hadrian.
marcus? aurelius?

Januar var dog opkaldt efter guden Janus, februar efter Februa-festen
den 15. februar, april efter gudinden Venus {græsk: Aphrodite}, maj
efter gudinden Maia, juni efter guden Juno. Mon de havde udskiftet de
gamle gudenavne for kejserens skyld?

Mon Caligula og Nero havde fået lov at beholde deres måneder? Senatet
ophævede som bekendt efter deres død deres gudestatus.

Og mon de tidlige kristne havde kunnet acceptere at fejre Jesu
fødselsdag den 25. nero? Efter kejseren der startede
kristenforfølgelserne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-05 19:20

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gpxfmo.150s75mnck8kwN%spam@husumtoften.invalid...

> Og mon de tidlige kristne havde kunnet acceptere at fejre Jesu
> fødselsdag den 25. nero? Efter kejseren der startede
> kristenforfølgelserne.

Det kunne man da sagtens forestille sig. Iøvrigt har Nero måttet
lide den tort at blive særlig tilsværtet af sine efterfølgende
modstandere, selvom han ikke var værre end gennemsnittet af
kejsere.- Noget først moderne historikere er blevet opmærksomme
på.
Den tids kristne martyrer søgte martyriet med næsten samme iver
som visse religiøst patologiske personer idag.

Mvh
Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-01-05 15:58

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> writes:

> [...]
> starter kirkeåret jo på et andet tidspunkt. Og kineserne har også en anden
> nytårsaften. Og begge har vel deres grunde. Men hvorfor er det lige at

I romertiden blev et år normalt navngivet efter konsulerne og da disse
tiltrådte med begyndelsen af januar skiftede årsnavnet også der. Siden
har en række andre dage været brug til at fejre et nyt år, men at
bruge 1. januar må lede der tilbage.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Year#Historical_dates_for_the_new_year

men se dog også

http://en.wikipedia.org/wiki/Julian_calendar#Year_numbering

for hvornår denne praksis skulle have begyndt.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-01-05 16:53

Astrup skrev:

> Hvorfor var det lige i fredags vi holdt nytårsaften?

Har har hørt, at årsagen er, at det ikke var muligt for de kristne
missionærer at afskaffe den hedenske solhvervsfest - så for at kristne
den slog man den sammen med Jesu fødselsdag.

Ved ikke, om det passer.

-Rune

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-01-05 17:05

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Har har hørt, at årsagen er, at det ikke var muligt for de kristne
> missionærer at afskaffe den hedenske solhvervsfest - så for at kristne
> den slog man den sammen med Jesu fødselsdag.

Med det handler jo om placeringen af juleaften og ikke af nytårsaften.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-01-05 17:09

Peter Makholm skrev:

> Med det handler jo om placeringen af juleaften og ikke af nytårsaften.

Eftersom at vores årstal er defineret ud fra Jesu fødsel er der en vis
logik i at placere de to begivenheder i nærheden af hinanden.

-Rune

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 18:01

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote:

> Eftersom at vores årstal er defineret ud fra Jesu fødsel er der en vis
> logik i at placere de to begivenheder i nærheden af hinanden.

Årstallene blev først placeret sådan op i 500-tallet, at opfatte Jesu
fødselsdag som liggende samtidig med festen for Sol Invictus, ligger
2-300 år tidligere.

Men efter traditionen skulle Jesu fødselsdag d. 25. december år 1 fKr
medføre at 1. januar år 1 eKr lå på Jesu omskærelsesdag ...
--
Per Erik Rønne