Hvilket bundkort med pci express?
Fra : ___P.Sir___

Dato : 05-01-05 14:22

Giv mig lige en god ide til et bundkort til min søns pc, som skal kunne
køre med et Sparkle grafikkort, gf6600 gt, med pci expressx16??
Jeg var ellers ved at købe et Abit KV7, som foreslået i gruppen, men
det har jo ikke pci expr. slot.
Men problematikken er den samme: PC´en skal opgraderes for at kunne
køre nogle spil for ham, og dertil vil jeg købe ovennævnte grafikkort,
nogle ram, en større harddisk, og så et eller andet passende bundkort
med en passende CPU til (evt. amd Barton).

--
m.v.h. PSir

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 05-01-05 14:43

On 05 Jan 2005 13:21:47 GMT, "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>nogle ram, en større harddisk, og så et eller andet passende bundkort
>med en passende CPU til (evt. amd Barton).

Det er meget simpelt at søge sig frem til på www.edbpriser.dk

fordi, der er kun et chipset til AMD, som tilbyder pci-express. Det er
Nforce4.

Under Hardware, bundkort, søg avanceret. Vælg Nforce4 chipset

så fremkommer 2 asus bundkort, A8N.

Men det varer ikke mange uger før der kommer andre Nforce4 socket 939
bundkort fra MSI, GigaByte, m.fl.
Senere også Epox, DFI, Chaintech

de er på vej (DFI dog først under konstruktion)

mvh

John

Fra : ___P.Sir___

Dato : 05-01-05 18:20

JK (at mail dot dk) wrote:

> [...]
> bundkort fra MSI, GigaByte, m.fl.
> Senere også Epox, DFI, Chaintech
>
> de er på vej (DFI dog først under konstruktion)

Nå - men hvad så med Intel? Er der flere at vælge imellem dèr? Hvilke
chipset skal jeg søge under så?

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-05 18:31

___P.Sir___ wrote:

> Nå - men hvad så med Intel? Er der flere at vælge imellem dèr? Hvilke

Ikke mig bekendt.

Køber I Intel skal I huske at tage højde for dens effektforbrug og
effektafsættelse. Specielt da I ønsker en støjsvag PC (grafikkort med
passiv køling).

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 06-01-05 09:46

On 05 Jan 2005 17:20:03 GMT, "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

>Nå - men hvad så med Intel? Er der flere at vælge imellem dèr? Hvilke
>chipset skal jeg søge under så?

Ja Intel chipset 915. F.eks. dette fra demoshop

http://www.demoshop.dk/page86.htm

til 326,- (find det på prisen).

Det er socket 775.

Så brug en 3,0 GHz Prescott

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10583&type=hardware

Bundkortet:

http://global.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-8I915G-MF.htm

Du skal imidlertid passe lidt på kabinetkølingen i et lille kabinet
(til micro atx).

Aopen Minuet kabinet kan anbefales, når man sætter en 80 mm pabst
kabinetblæser i.

mvh

John

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-05 11:49

On Thu, 06 Jan 2005 09:45:51 +0100, "JK (at mail dot dk)"
<johnknuhtsen@address.invalid> wrote:

>Ja Intel chipset 915. F.eks. dette fra demoshop

ja, der er også 925, hvis det skal være lidt vildere.
Har selv et 915 og en 3,0 GHz Prescott

>Bundkortet:
>
>http://global.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-8I915G-MF.htm

Det er netop dette kort jeg har sammen med et Club 3D GeForce 6600 GT

>Du skal imidlertid passe lidt på kabinetkølingen i et lille kabinet
>(til micro atx).

ja, det er desværre et af de større minusser, har en Antec Aria
kabinet og varmen + støj er lidt at et problem, leder derfor efter en
anden cpu køler.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 06-01-05 15:31

On Thu, 06 Jan 2005 09:45:51 +0100, "JK (at mail dot dk)"
<johnknuhtsen@address.invalid> wrote:

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1318&cid=6&pg=4

her er omtalt to gode: asus og abit

Chipset 925 til Intel P4, socket 775.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 05-01-05 23:40

> [...]
> nogle ram, en større harddisk, og så et eller andet passende bundkort
> med en passende CPU til (evt. amd Barton).

Den nemmeste og billigste løsning er at købe et 6600 GT til AGP istedet!

Hvis du absolut vil have et PCI express kort så er du som sagt nødt til at
skifte bundkort, og ikke nok med det, de nye bundkort bruger også andre
CPU'er... Så det ender med at blive dyrere!

Dog er du bedre fremtidssikret med et af de nye bundkort... (Mulighed for
større CPU)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-05 11:35

Brian Lund wrote:

> Dog er du bedre fremtidssikret med et af de nye bundkort... (Mulighed
> for større CPU)

Nu er CPU'en ikke flaskehalsen i moderne spil (Farcry klarer sig feks.
fint med en Barton 2500+).

Jeg vil vove den påstand at grafikkortet er forældet ift. de nyeste
spil, længe før CPU'en er (En stor Barton, feks.).

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 07-01-05 14:37

> [...]
> også andre CPU'er... Så det ender med at blive dyrere!
>
> Dog er du bedre fremtidssikret med et af de nye bundkort... (Mulighed

Jeg har besluttet - ud fra jeres og andres råd - at droppe pci express.
Jeg har i sinde at købe:
Abit KV7 bundkort.
GF6600 GT grafikkort (hvilken producent anbefales?)
2x512 mb Kingston ram, pc3200, 400 hz.
Barton cpu - usikker på om jeg skal tage en 2500 el. ofre en 3000
el.3200.
Hvilken køler kan iøvrigt bruges hertil?
Nå ja, og så har knægten overtalt mig til en 160 gb harddisk, maxtor
diamond 10, SATA.
Mon ikke det er ok?

--
m.v.h. Preben

--
m.v.h. Preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-05 14:46

___P.Sir___ <remove_pbs@adslhome.dk> skrev 2005-01-07:

> GF6600 GT grafikkort (hvilken producent anbefales?)

Jeg har selv kig på et leadtek winfast. Ikke altid de hurtigste kort (de
fleste kort ligger dog inden for en 2-3% af hinanden), men de windfast ting
jeg har er stabile og rimelige til prisen. Ikke toppen af poppen, men heller
ikke skidtet i bunden.

> Hvilken køler kan iøvrigt bruges hertil?

Jeg har en Spire Whisperrock til 109,- hos shg (har nogle stykker faktisk).
De er ganske udemærkede.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-05 15:28

___P.Sir___ wrote:

> Barton cpu - usikker på om jeg skal tage en 2500 el. ofre en 3000
> el.3200.

Køb en Barton 3200+ bulk/oem. Der er 300,- til forskel mellem 2500+ og
3200+ hos SHG.

> Hvilken køler kan iøvrigt bruges hertil?

Spire WhisperRock IV fra SHG. Dem jeg har virker glimragende

> Nå ja, og så har knægten overtalt mig til en 160 gb harddisk, maxtor
> diamond 10, SATA.
> Mon ikke det er ok?

Jo, det holder et par år. Til den tid er der med garanti sket en del -
vi ved ikke nøjagtigt hvad fremtiden bringer. Men mit KV7, min Barton
2500+ og mit GF4 Ti4200 er bestemt ikke tabt bag af en vogn, med dagens
spil (Far Cry, bla.)...

Jesper G. Poulsen