Centrering af liste i en div
Fra : Mr_Smith

Dato : 04-01-05 21:55

http://dusted.homepage.dk/folder

Sidens primære navigation foregår via en <ul> som ses øverst på siden
(menu 1, menu 22, menu 333 osv.). Den er placeret i en div med id="mainnav".

Lader lister sig ikke styre af omgivende div'er?

1) mainnav har en 1px border (for eksemplets skyld), den er listen ikke
omringet af. Den ligger udenfor (nedenunder om du vil).
2) listen lader sig ikke centrere i div'en.
3) er det ladesiggørligt at få listens punkter til at dele alle 100%?
Jeg har forsøgt at give li'erne en procentværdi uden held.

Jeg ønsker at kunne centrere listen i min div! Gode råd modtages gerne. =)

//smith

Fra : Leonard

Dato : 04-01-05 22:25

Mr_Smith <no@spamspam.spam> wrote:

>Gode råd modtages gerne.

Om det er godt eller ikke, men du har text-align: left på din
container ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mr_Smith

Dato : 04-01-05 22:53

Leonard wrote:
> Om det er godt eller ikke, men du har text-align: left på din
> container ...

- Det er for at få indholdet af "container" til at venstrjustere.

//smith

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-05 22:36

Mr_Smith wrote:
> http://dusted.homepage.dk/folder

> Lader lister sig ikke styre af omgivende div'er?

Jo, det skulle der ikke være noget i vejen for.

> 1) mainnav har en 1px border (for eksemplets skyld), den er listen
> ikke omringet af. Den ligger udenfor (nedenunder om du vil).

Den kode knne jeg ikke få øje på i din css. I øvrigt er der ikke nogen 1px
border omkring/under menuen i FF - til gengæld er der en 4px sort linje
under menuen i IE.

> 2) listen lader sig ikke centrere i div'en.

Tilføj margin-left:auto;margin-right:auto; til '#mainnav ul'

> 3) er det ladesiggørligt at få listens punkter til at dele alle 100%?

Tilføj width:100%; til '#mainnav ul'

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mr_Smith

Dato : 04-01-05 22:57

Erik Ginnerskov wrote:

> Den kode knne jeg ikke få øje på i din css. I øvrigt er der ikke nogen 1px
> border omkring/under menuen i FF - til gengæld er der en 4px sort linje
> under menuen i IE.

- Min fejl. Container har en gul border. Mainnav har _nu_ en grøn border.

> Tilføj margin-left:auto;margin-right:auto; til '#mainnav ul'

> Tilføj width:100%; til '#mainnav ul'

- Kan ikke få den til at centrere - ej heller dele alle 100%. Har sat en
grå border-bottom på min liste for at illustrere.

//smith

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-05 23:25

Mr_Smith wrote:

> - Kan ikke få den til at centrere - ej heller dele alle 100%. Har sat
> en grå border-bottom på min liste for at illustrere.

Prøv at fjerne 'float: left;' fra '#mainnav ul li' , så måske du også
slipper for at den grønne border på '#mainnav' går tværs gennem teksten på
menuen i FF

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mr_Smith

Dato : 05-01-05 21:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Prøv at fjerne 'float: left;' fra '#mainnav ul li' , så måske du også
> slipper for at den grønne border på '#mainnav' går tværs gennem teksten på
> menuen i FF

- Hvis jeg fjerner 'float: left;' fra #mainnav ul li' holder min
navigation sig rigtigt indenfor den grønne ramme sat på #mainnav. Men så
bliver listen vertikal igen og ikke horisontal som den skal. Dette kan
klares med 'display:inline', men så kan jeg ikke styre bredden på linksene.

Det er denne slags problemer der giver en grå hår og man tænker fuck css. =)

//smith