Ferskvandsrokker
Fra : Ann & Helge

Dato : 20-05-01 18:08

Hej NG

Vi går lidt og pusler med idéen om at anskaffe et par ferskvandsrokker, men
vil først researche på om det overhovedet er forsvarligt at give sig i kast
med disse fisk, med de præmisser vi nu engang kan tilbyde. Derfor skal jeg
spørge her i NG, om der er nogen der kan disse fisks latinske navn (navne,
om der er flere arter i handlen), og om nogen har erfaringer med disse dyr.

Bedste hilsener,
Ann & Helge

Fra : Ann & Helge

Dato : 20-05-01 18:24

Fandt lige selv dette link.....dette skulle være nok til at tænke over sagen
en ekstra gang....eller to

http://www.wetwebmedia.com/fwstingrays.htm

Mvh,
A&H

Fra : Thomas Neumann

Dato : 20-05-01 19:13

Hey...

Tak for link

Det er en sindsyg spændende fisk.

Jeg har tidligere ledt efter info om den.

Thomas

Fra : Keyser Soze

Dato : 20-05-01 23:22

Her er nogle gode rokkesider.
Som I kan se, er der bestemt flere arter. Hvor mange der er i handlen
er svært at svare på, men de ér der i i ny og næ. For øjeblikket er
jeg ikke vidende om nogle i københavnsområdet. Jeg vil gætte på priser
i området 5 - 800 kroner stykket.
Rokker er dybt facinerende. Personligt "kommer jeg mig aldrig over",
at have set dem in natura i Brasilien. Men.... de er ikke
anbefalelsesværdige! Ikke alene kræver de ualmindeligt rent vand, de
er også yderst giftige, det var stort set det eneste dyr de indfødte i
Brasilien for alvor frygtede og så bliver de, selv de små arter,
ganske store og skal have et akvarie derefter.

http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/5590/ray.html
Jeg undrer mig altid over hvorfor han har den pige på forsiden?

http://www.tcp-ip.or.jp/~y-miura/fws/Eindex.html
Det er en japansk side, den engelske tekst er sine steder noget
kryptisk!

http://private.addcom.de/p/potamotrygon/home.html
Tysk side.

Der findes også enkelte bøger om rokker. Planteimporten forhandler dem
alle.

Keyser Soze

On Sun, 20 May 2001 19:07:57 +0200, "Ann & Helge"

Fra : Tom Nielsen

Dato : 22-05-01 21:39

zoocity havde en gående da jeg var forbi i weekenden, mener den kostede
398,-

Fra : Laila

Dato : 21-05-01 22:25

Hej .

Jeg har haft ferskvandsrokker i flere år.
Jeg startede med at falde for en han, der gik uden hale. Uden at ane en
høstblomst om disse fisk anskaffede jeg mig den.
Jeg fandt dog hurtigt ud af at det ikke var det samme som at holde
guldfisk.....
Først fik jeg problemer med vandets hårdhed. Rokkerne kræver meget, meget
blødt vand- En PH på omkring 6, var det der passede vores bedst.
Senere fik jeg problemer med pladsen. Et 325´er blev efter ca. 6 mdr. for
småt. Så vi købte et 530´er og bestilte en hun til vores enlige han. Her
stødte vi igen på problemer da ingen ville tage dem hjem. Dette blev
begrundet med at de ikke var til at holde liv i !??
Det lykkedes dog, og året efter måtte vi anskaffe os et 1000 L. akvarie.
Problemet blev dog ikke mindre. Èn ting var at det var et helvede at
transporterer alt det vand fra nærmeste bryggeri. (Vi har meget hårdt vand,
og måtte derfor hente det andetsteds.)
Men i takt med at rokkerne voksede "forsvandt" der flere og flere fisk i
akvariet. Først forsvandt alle vore neonfisk (ca. 200), herefter var der kun
elefantfisk tilbage på ca. 12-15 cm.
Men de begyndte også stille og roligt at forsvinde......
Rokkernes "jageadfærd" er dybt fasinerende, hvis man gider at sidde op til
tre om natten.
Lidt efter lidt var der hverken fisk eller planter. Stenene blev også stille
og roligt pillet op igen, da rokker har behov for et meget stort sandet
område til at grave sig ned på.
Jeg vil lige fortælle at hannens hale ganske langsomt voksede ud igen. Trods
alle odds !!
Hannen (Kurt) var meget tam, og ville kun håndfodres. Hun (Kaja) var mere
nærtagende, og blev skidefornærmet ved mindste lejlighed. Hun stak os flere
gange, men det var altså ikke værre end et mindre bistik.
Absolut en spændende og fasinerende fisk.
Desværre voksede vores altså også ud af det store akvarie, og vi gav op. De
blev solgt til et 8000L. akvarie i jylland.
Jeg kan ikke huske det latinske navn lige nu, men skal sende det samme
øjeblik jeg kommer på det.
Disse rokker var nærmest brun-grå, med mørke runde aftegninger. Undersiden
er nærmest ferskenfarvet og ufattelig glat og blød.
Held og lykke med disse fisk.

Laila
Ann & Helge <Ann_Helge@Tengstedt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kQSN6.24490$zv2.2811746@news010.worldonline.dk...