Grej forslag til bulefiskeri i Øresund
Fra : Erik

Dato : 03-01-05 20:41

Hejsa

Forslag til subj. ønskes. Her tænkes på stang/hjul.

Jeg har i forvejen et ABU 7000 Pro og en Kinetic Rawheat 30 pund.Er det godt
nok til 500g pirke?

På forhånd tak
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:43

On Mon, 3 Jan 2005 20:41:22 +0100, "Erik" <egpnewsNO@SPAMhotmail.com>
wrote:

>Hejsa
>
>Forslag til subj. ønskes. Her tænkes på stang/hjul.

Du tager bare en "Kronborg-rig" og ganger med 10 - Altså udskifter
tændrøret med et vandrør, og bruger en 10-15 str. 6/0-kroge op ad
linen.
Så er du helt klar til vinterens rykfiskeri

Knæk og bræk
/Alex

Fra : Erik

Dato : 03-01-05 22:52

> [...]
> tændrøret med et vandrør, og bruger en 10-15 str. 6/0-kroge op ad
> linen.
> Så er du helt klar til vinterens rykfiskeri

Det kunne jeg aldrig drømme om 1 Pirk og måske en enkelt "gummiamker" i
øverste springring! Er hvad jeg har i tankerne af ende grej!

Alex, har du et bud på stang og hjul?

/Erik

Fra : Posten

Dato : 03-01-05 23:10

Hej Erik.

Apropos bulefiskeri = torsk se ovenstående tråd om torskestop.

Mange bryder sig ikke om bulefiskeriet på Øresund. Har man prøvet det, vil
man også se at fordommen om at 90% af fiskene er kroget i side osv. holder.
De bider ikke.

Det grej du nævner kan fint bruges til den "sport" med en 500 grammer i
enden. Brug noget ca. 0,40 fletline af en eller anden art.

mvh
Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 12:13

"Posten" <apostfjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mange bryder sig ikke om bulefiskeriet på Øresund. Har man prøvet
> det, vil man også se at fordommen om at 90% af fiskene er kroget i
> side osv. holder. De bider ikke.

Jo, visse dage er bidprocenten faktisk tæt på 90.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/04/05)

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 23:21

On Mon, 3 Jan 2005 22:52:00 +0100, "Erik" <egpnewsNO@SPAMhotmail.com>
wrote:

>Det kunne jeg aldrig drømme om 1 Pirk og måske en enkelt "gummiamker" i
>øverste springring! Er hvad jeg har i tankerne af ende grej!

Det var ren sarkasme Erik.
Hvordan man end vender og drejer bulefiskeri, uanset grejvalget, kan
jeg ikke karakterisere det som andet end rykfiskeri. Der er nøjagtig
lige så mange "fejlkrogninger" som ved den førnævnte Kronborg-metode,
for gydende torsk bider yderst sjældent på.

>Alex, har du et bud på stang og hjul?

Nope

/Alex

Fra : Mette P.

Dato : 04-01-05 03:12

> Alex, har du et bud på stang og hjul?

Det har jeg. Tag en klasse 3/4 tørfluestang og en DT/F line der en en
klasse tungere, da det kan være lidt trangt med pladsen til bagkastet.

Vælg fluer med rødt eller gult, det kan de ikke stå for, de gydende
torske-madammer.

Knæk og bræk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 12:18

> Jeg har i forvejen et ABU 7000 Pro og en Kinetic Rawheat 30 pund.Er
> det godt nok til 500g pirke?

Er i underkanten. En 50-pundsstang og f.eks. en Ambassadeur 10000 er bedre.
Du risikerer at smadre dit 7000-hjul. En 30-pundsstang kan bruges, men den
er lige i underkanten - især hvis du bruger nylonlinie. Bruger du fletline,
kan du dog fint bruge din 30-punds.

Du skal ikke tage dig af alle de frelste i nærværende gruppe. Nyd buleturen.
Dit lystfiskeri er lige så godt som alle andres, og du truer ingen
torskebestand ved at bulefiske i Øresund.

Fra : M :-\)

Dato : 04-01-05 14:32

jeg er helt enig i grejvalget, og nyd din tur..!!

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 14:39

> Dit lystfiskeri er lige så godt som alle andres, og du truer ingen
> torskebestand ved at bulefiske i Øresund.

Man truer heller ingen hornfiskebestand ved at rykfiske ved Kronborg, men
derfor er de fleste alligevel enige om at det er noget svineri.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 14:52

> Man truer heller ingen hornfiskebestand ved at rykfiske ved Kronborg,
> men derfor er de fleste alligevel enige om at det er noget svineri.

Hvem er "de fleste"?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-05 15:13

Jens Bruun wrote:

> Hvem er "de fleste"?

Det er ligegyldigt rykfiskeri er og bliver uetisk.

Dermed har jeg ikke sagt, at man ikke kan dyrke drivfiskeri efter
torsk i vintermånederne på Øresund, for det kan kan man godt.

Men det fiskeri som nogle få lystfiskerkuttere bedriver, hvor de
målrettet sejler rundt og spotter gydebuler af torsk på ekkolodet,
det er uetisk fiskeri.

Ved bulefiskeri bliver der pirket på begge sider, og når 40 mand
hejser deres 500 grams rørpirke ned i en gydebule af torsk, og hiver
op og ned, så er det rykfiskeri, risikoen for fejlkrogninger er
nemlig langt over 50%, og det er iøvrigt meget få af de såkaldte
målere, der er kroget i munden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 15:26

> Det er ligegyldigt rykfiskeri er og bliver uetisk.

Etik og moral er ikke absolutte størrelser, så hvad for dig er uetisk er
ikke nødvendigvis uetisk for mig.

> [...]
> op og ned, så er det rykfiskeri, risikoen for fejlkrogninger er
> nemlig langt over 50%, og det er iøvrigt meget få af de såkaldte

På samtlige buleture, jeg har deltaget på (> 100), er mindst 75% af torskene
kroget foran gællerne. Hvor mange buleture har du deltaget på?

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:12

> Etik og moral er ikke absolutte størrelser, så hvad for dig er uetisk er
> ikke nødvendigvis uetisk for mig.

Så svar lige på om du heller ikke synes det er uetisk at rykfiske hornfisk
ved Kronborg (eller alle andre steder for den sags skyld)

> På samtlige buleture, jeg har deltaget på (> 100), er mindst 75% af
torskene
> kroget foran gællerne. Hvor mange buleture har du deltaget på?

Er det mindre makabert at en pirk sidder i øjet, i stedet for i bugen?
Hvor mange der reelt er kroget i munden, som har bidt på pirken, er
spørgsmålet. Resten vil jeg betegne som "Rykkede"

Og dine tal kan jeg slet ikke genkende. Jeg har været på en bulekutter for
snart mange år siden, og det var et søle af indvolde der væltede ud gennem
fiskenes flængede buge på dækket. Jeg vil anslå at under 10% var kroget i
munden, alle andre var på en eller anden måde kroget uden på kroppen.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 16:50

> Så svar lige på om du heller ikke synes det er uetisk at rykfiske
> hornfisk ved Kronborg (eller alle andre steder for den sags skyld)

Nej, det finder jeg ikke uetisk. Jeg gider ikke selv dyrke den slags, med
mindre jeg skal have fyldt min fryser, men jeg kunne ikke drømme om at
"dømme" andres former for lystfiskeri for uetisk. Der er så mange andre ting
i denne verden, der hos mig har lidt højere prioritering mht. vurdering af
etik og moral. I øvrigt kunne jeg ikke drømme om selv at benytte begreber
som "uetisk" og "umoralsk" om noget som helst.

Hvori består det uetiske i dine øjne? Tror du, fisken lider mere ved
"Kronborg-metoden" i forhold til at blive fightet efter "korrekt" krogning?

> Er det mindre makabert at en pirk sidder i øjet, i stedet for i bugen?

For det første har jeg svært ved at se noget som helst makabert ved en
kroget fisk, lige meget hvor den er kroget. At bruge termer som "makabert" i
en debat om lystfiskeri anser jeg som helt urimelig overdramatisering og
følelsespornografisk.

Nu nævnte jeg foran gællerne, fordi det er det, der normalt benyttes til at
definere, om en fisk er kroget korrekt eller ej i bl.a.
konkurrencesammenhæng. De fleste er enige om, at en fisk, der er kroget
foran gællerne, med stor sandsynligvis har forsøg at hugge, men har ramt ved
siden af. Du har måske en anden definition?

> Hvor mange der reelt er kroget i munden, som har bidt på pirken, er
> spørgsmålet. Resten vil jeg betegne som "Rykkede"

Som sagt er mit erfaringsgrundlag ganske stort.

> [...]
> der væltede ud gennem fiskenes flængede buge på dækket. Jeg vil anslå
> at under 10% var kroget i munden, alle andre var på en eller anden

Jeg har - som tidligere skrevet - været på mindst 100 buleture, og min
erfaringer er helt anerledes end dine.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 17:15

On Tue, 4 Jan 2005 16:49:43 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Nej, det finder jeg ikke uetisk.

Ok, så skal den vist futtes til cykelgruppen, for her hopper min kæde
af.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 19:25

> Ok, så skal den vist futtes til cykelgruppen, for her hopper min kæde
> af.

Det gør den ret tit, har jeg lagt mærke til. Måske du skulle få undersøgt,
om du har et problem med mennesker, der ser anerledes på tilværelsen end
dig?

Og så glemte du sør'me din fut.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 21:13

On Tue, 4 Jan 2005 19:24:47 +0100, "Jens Bruun"
> [...]

>om du har et problem med mennesker, der ser anerledes på tilværelsen end

Øhh, nej. Jeg har kun et problem med folk der ikke har et problem med
ulovligheder, som rykfiskeri.

>Og så glemte du sør'me din fut.

Nope. Det var et virtuelt fut, men du forstod åbenbart ikke koblingen
mellem cykler og kæder der hopper af.

Du kunne eventuelt orientere dig på disse sider, for at bygge lidt på
din viden:

http://www.poesi.dk/poesidk/labyrint/Metafor.html
http://www.themcompany.com/template/t02.php?menuId=17
http://www.roadbikeshop.dk/prvcgi/vareliste.asp?katalog=1&varetype=70

Fortsat god aften
/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-01-05 11:38

> [...]
> mellem cykler og kæder der hopper af.
>
> Du kunne eventuelt orientere dig på disse sider, for at bygge lidt på

Mens du har ordforklaringerne fremme, kan du så ikke også lige slå sarkasme
op?

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 11:56

> Mens du har ordforklaringerne fremme, kan du så ikke også lige slå
sarkasme
> op?

Kan du ikke selv gøre det?
Jeg gider ikke forklare dig alting, du må selv yde en indsats for at blive
klogere

/A

Fra : Mette P.

Dato : 04-01-05 19:13

Jens Bruun: Du er banned i alt ferskvand i Silkeborg. Som trøstepræmie vil
jeg sende dig en gratis rykfisker-t-shirt så du kan udstille din dumhed i
grejbutikker, foreninger osv.

Og hvis du prøver at lukke af med endnu en dum bemærkning ryger du DIREKTE I
ÅBEN JOLLE TIL HELVEDE (Admin)

Gider bare ikke det pis med at der sidder et sv** og opfordrer/udbasunerer
sig om ulovligheder.

Til andre end Jens: Undskyld, er godt klar over jeg bryder nettiketten.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 19:24

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jens Bruun: Du er banned i alt ferskvand i Silkeborg.

Jeg er fanden, er jeg.

> Som
> trøstepræmie vil jeg sende dig en gratis rykfisker-t-shirt så du kan
> udstille din dumhed i grejbutikker, foreninger osv.
>
> Og hvis du prøver at lukke af med endnu en dum bemærkning

Så som at kalde dig en led sæk? Eller en dum ko? Måske du skulle skrubbe
tilbage til dine kødgryder?

> ryger du
> DIREKTE I ÅBEN JOLLE TIL HELVEDE (Admin)

Du er ualmindelig stupid at høre på, og jeg har ellers måtte lægge øre til
meget lort.

> Gider bare ikke det pis med at der sidder et sv** og
> opfordrer/udbasunerer sig om ulovligheder.

Narrøv.

Fra : Calle.

Dato : 05-01-05 06:39

Jens Bruun wrote:
> [...]
> skrubbe tilbage til dine kødgryder?

> Du er ualmindelig stupid at høre på, og jeg har ellers måtte lægge

tror da nu nok, at du er den største nar
--
Calle.

Fra : 7C

Dato : 06-01-05 14:32

Hvis i var mine børn, så var i alle røget direkte op på jeres værelse... og
der ville ikke være noget Teletuppies til jer de næste 3 dage, sådan som i
taler til hinanden

Vh.

Søren C.
www.detgulerev.dk

Fra : Michael Christiansen

Dato : 20-01-05 19:36

I Silkeborg er det åbenbart de store torskemadammer der fisker og
er klogere end alle andre!!!

Fra : Mette P.

Dato : 21-01-05 18:55

"Michael Christiansen (slet 4VGFF)" <solvej10@4VGFFmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11062463110.932753714324935@dtext.news.tele.dk...
> I Silkeborg er det åbenbart de store torskemadammer der fisker og
> er klogere end alle andre!!!

Vi er ikke klogere end alle andre, men vi er klogere end dig. Kunne du li at
blive pilket i bugen sammen med din familie, så fint med mig. Vil svært
sjældent komme til at savne dig.

Fra : Michael Christiansen

Dato : 22-01-05 11:03

Jeg forstår slet ikke du fisker med den indstilling!!! De fisk du
fanger(hvis du altså fanger nogen) bliver vel også slået ihjel og
taget fra deres "familie". Hvis du er en af de hellige der
genudsætter
alt er du vist en større dyreplager end du selv regner med Sherlock.
Prøv at bruge den indvendige side af hovedet, det er altså ikke kun
til at sætte hatten på!

Fra : Mette P.

Dato : 22-01-05 14:18

"Michael Christiansen" <solvej10@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alt er du vist en større dyreplager end du selv regner med Sherlock.
> Prøv at bruge den indvendige side af hovedet, det er altså ikke kun

Michael, læs her:

Jeg er ikke hug-fisker, er det for svært at forstå??
Jeg anser hugfiskere for lavere rangerende, end det tynde fluss der løber ud
af røven på en døende rotte.
Er DU er hugfisker eller ej?

Fra : Stefan

Dato : 22-01-05 14:37

> Vi er ikke klogere end alle andre, men vi er klogere end dig. Kunne du li
> at
> blive pilket i bugen sammen med din familie, så fint med mig. Vil svært
> sjældent komme til at savne dig.

ÅÅÅÅÅÅRRRRRRRGGGGGGGHHHHHHHHHH
Skal vi nu til den IGEN!

Jeg tror efterhånden at alle herinde har forstået, at nogle ikke bryder sig
om bulefiskeri. Men behøver vi at skulle svine hinanden til hver evig eneste
gang? Hvorfor ikke holde det på et seriøst plan, og svare på spørgsmålene
uden at skulle sammenlignes med en barnemorder med hang til kanindræberi.

Hvorvidt bulefiskeri (eller faktisk al pirkefiskeri) er en dødssynd, det ER
OG BLIVER en personlig vurdering.

Så budskabet er ganske enkelt: STOP SÅ DET KLYNKERI!

Og for at dette indlæg nu ikke skal blive helt off-topic, så var jeg ude med
en kammerat i går ved Tryggevælde å for første gang. Der var vand overalt -
ikke kun i åen. Det var meget svært at komme ud til "åen", og flere gange
var jeg nede i 50cm mudder (waders længe leve).
På 2-3 timer blev det dog til en enkelt udsultet letfarvet havørred på 55cm,
som absolut havde bedst af at vokse sig større til næste gang.

Stefan

Fra : Mette P.

Dato : 22-01-05 18:40

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ÅÅÅÅÅÅRRRRRRRGGGGGGGHHHHHHHHHH
> Skal vi nu til den IGEN!

Stefan: Hvorfor fan*** retter du ikke en mail til Michael, der piller i en
gammel tråd? Kan du ikke finde ud af at afkode hans mailadresse eller?
Hvorfor holder du ikke selv bare kajen knyttet?

> Så budskabet er ganske enkelt: STOP SÅ DET KLYNKERI!

Gu vil jeg da bestemt ikke. Er du adm. her i gruppen? Nej vel. Ergo er det
ikke dit job at bestemme indholdet. Hvis man ikke må pisse af på en
ryk-fisker i et forum der hedder noget med "lystfiskeri", hvor er vi så
henne?

Fra : Stefan

Dato : 23-01-05 16:55

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]

> ikke dit job at bestemme indholdet. Hvis man ikke må pisse af på en
> ryk-fisker i et forum der hedder noget med "lystfiskeri", hvor er vi så

Der er vist ingen grund til at besvare dine spørgsmål - det klarer du på
glimrende vis selv.....på din helt egen neandertalagtige måde.

Stefan

Fra : Mette P.

Dato : 23-01-05 18:56

> Der er vist ingen grund til at besvare dine spørgsmål - det klarer du på
> glimrende vis selv.....på din helt egen neandertalagtige måde.
>
> Stefan, som selv pillede tråden frem....

Du er velkommen til at gøre et forsøg. Men du er vist bedre til bare at
række tunge. Starter med at være karlsmart, og slutter af med at blotte et
simpelt og fantasiforladt sind. Bare smut af med dig, gider dig ikke mere.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:04

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> Hvem er "de fleste"?

"De fleste" er nok til at vi har en lov omkring det