Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF-kort kontra SM-kort
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 20-05-01 17:57

www.ing.dk/tema/digifoto/ læser jeg at man skal passe på at købe kamera
med SM-kort fordi kortet skal styres fra kameraet, da det kun indeholder
hukommelseskredse, hvorimod CF-kort har indbygget controller hvilket gør
kortet uafhængigt af kameraet.

Hvad siger I til det?

Jeg havde tænkt på at købe et Olympus 2040, men efter at have læst om
ovenstående er jeg begyndt at kigge på Canon S-20 og Nikon 880.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 20-05-01 20:35

"Niels Jacobsen" <just4y@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> med SM-kort fordi kortet skal styres fra kameraet, da det kun indeholder
> hukommelseskredse, hvorimod CF-kort har indbygget controller hvilket gør

Artiklen nævner ikke noget om memory stick eller de andre standarder på
markedet, der alle vil være den største?

Det korte af det lange, som det er nu, er der ingen grund til at foretrække
den ene frem for den anden - måske ud over prisen, der i øjeblikket er til
CF's fordel.

Jeg bruger selv med stor tilfredshed SM.

// Steffen

Fra : Erik Christensen

Dato : 20-05-01 21:15

"Niels Jacobsen" <just4y@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde tænkt på at købe et Olympus 2040, men efter at have læst om
> ovenstående er jeg begyndt at kigge på Canon S-20 og Nikon 880.

Jeg foretrækker selv CF-kort fordi det passer til mine andre håndholdte, og
kun kræver
en billig adapter til bærbar pc, men jeg tror ikke du behøver at bekymre dig
om den manglende
onboard controller, hvis det var et problem ville Olympus nok ikke anvende
kortene.

Men det er mest smart at holde sig til samme type så man kan genbruge sine
ekstra hukommelses
kort til næste køb.

Mvh
Erik

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-05-01 19:43

> [...]
> med SM-kort fordi kortet skal styres fra kameraet, da det kun indeholder
> hukommelseskredse, hvorimod CF-kort har indbygget controller hvilket gør

Jeg har et Olympus C2500L med både SM-kort og CF-kort til. Mine erfaringer
er primært af CF-kortet er væsentligt hurtigere end SM-kortet.
Måden jeg læser mine kort med er via en PQI-læser som kan håndtere begge
typer af kort. Igen vinder CF-kortet ved at det meget sjældnere skal
formateres[1] end SM-kortet, hvilket ifølge den forhandler jeg købte både
kameraret og læseren ved er de gængse erfaringer.

[1]
Af end eller anden obskur grund mister SM-kortet en gang imellem
filsystemet. Jeg har endnu ikke helt styr på hvad der sker. Løsningen har
hver gang været enten af formatere det via kameraret eller computeren,
hvorefter det virker fint igen. Det har dog været tomt hver gang det er sket

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Thomas Munk

Dato : 22-05-01 19:42

Udgør det et problem at formattere hver gang, i stedet for at vælge "slet
alle"? F.eks. mht. kortets levetid? På mit Olympus C-21 går det faktisk
hurtigere at formattere end at slette alle - og så har jeg da helt "rent
bord" hver gang.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-05-01 07:41

"Thomas Munk" <thomasmunk@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> alle"? F.eks. mht. kortets levetid? På mit Olympus C-21 går det faktisk
> hurtigere at formattere end at slette alle - og så har jeg da helt "rent
Det tror jeg ikke.
Levetiden på CF-kort er så vidt jeg kan regne ud kun begrænset af hvorledes
det bliver behandlet (altså om du hopper på det så det går i stykker o.s.v.)
og evt. spændingsudladninger fra kameraret eller kortlæser (hvilket der nok
er en _MEGET_ lille risiko for).