Er Firefox god nok?
Fra : Leonard

Dato : 03-01-05 16:24

Jeg har lige fået et svar fra webmasteren på www.vandski.dk :

Grunden til at siden ikke bliver vist
pænt i FireFox er at den ikke helt kan håndtere Layers og style sheet

Er det ikke bare en dårlig undskyldning for ikke at gå i gang med at
rette fejl?

- jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, sitet er kun valgt som
eksempel.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henny

Dato : 03-01-05 16:31

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> pænt i FireFox er at den ikke helt kan håndtere Layers og style sheet
>
> Er det ikke bare en dårlig undskyldning for ikke at gå i gang med at

Jo. Osse i den grad. Der mangler doctype erklæring, hvorfor w3c validatoren
vurderer efter den mest lemfældige standard: html 4.01. Selv der har den 35
fejl!

Mvh.

Henny

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-01-05 17:33

Henny wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jo. Osse i den grad. Der mangler doctype erklæring, hvorfor w3c validatoren
> vurderer efter den mest lemfældige standard: html 4.01. Selv der har den 35
> fejl!

Det er sgu nok nærmere en undskyldning for at den pågældende webmaster ikke ved
hvad han snakker om..

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Britt Malka

Dato : 03-01-05 18:04

On Mon, 03 Jan 2005 16:24:08 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Jeg har lige fået et svar fra webmasteren på www.vandski.dk :
>
>Grunden til at siden ikke bliver vist
>pænt i FireFox er at den ikke helt kan håndtere Layers og style sheet

Den kan ikke håndtere ukorrekte koder, men klarer fint både layers og
CSS1 og CSS2 endda plus transparent baggrund på png. Så langt er IE
ikke nået.

>Er det ikke bare en dårlig undskyldning for ikke at gå i gang med at
>rette fejl?

Jo.

Men hvem snyder han?

Sig selv! Så kan man da lige så godt lade være med at lave en
hjemmeside, hvis man alligevel er ligeglad med gæsterne.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 03-01-05 20:49

On Mon, 03 Jan 2005 18:03:57 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Den kan ikke håndtere ukorrekte koder, men klarer fint både layers og
> CSS1 og CSS2 endda plus transparent baggrund på png. Så langt er IE
> ikke nået.

Prøv at sætte en standardsættende doctype ind, så er IE6s visning lige så
dårlig/god.

--
Ryan Kristensen

Fra : Britt Malka

Dato : 06-01-05 16:17

On Mon, 03 Jan 2005 20:48:55 +0100, "Ryan Kristensen"
<ryankristensen@hotmail.com> wrote:

>Prøv at sætte en standardsættende doctype ind, så er IE6s visning lige så
>dårlig/god.

Har prøvet, og nej.

Tjek fx http://www.tips-og-tricks.com og gå ind på en af områderne, fx
php.

I browsere, der understøtter CSS2, vil du nu kunne se både venstre og
højre menu stå fast og scrolle med, mens det i MSIE kun er den i
venstre side, der står fast, og kun fordi jeg har sat en [if ie] kode
ind, der laver nogle andre stylesheets, og jeg har tilføjet ekstra
koder. Men jeg gad ikke at flytte rundt på det hele for at få yderste
menu til at virke i IE også.

I øvrigt uanset doctype, så kan IE ikke finde ud af at vise
transparente .png-filer.

Fra : from south

Dato : 03-01-05 19:37

Hej Leonard.
> [...]
> rette fejl?
>
> - jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, sitet er kun valgt som

Siden kan dog ses Men det er jo ikke nok.
Jeg kiggede lige på en side om den forfærdelige flodbølge
http://www.asien.politi.dk/ at man fra en offentlig myndighed kan leve
med 394 fejl på sådan en side, det er mig en gåde. Hvad tænker det
offentlige Danmark på?
Jeg vil ikke sige min mening om www.politi.dk men noget tyder på at
webmaster er hjemme i roemarken. Mvh knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-01-05 20:45

Leonard skrev:

> Grunden til at siden ikke bliver vist
> pænt i FireFox er at den ikke helt kan håndtere Layers og
> style sheet

Der skal åbenbart ikke meget til at være webmaster i dag. Layers er
en tvetydig betegnelse der enten kan betyde en forældet Netscape-
kode (<layer>) eller også design ved hjælp af <div>-elementer.

At dømme efter siden mener vandski-webmasteren nok det sidste - men
han er så helt galt afmarcheret. At påstå at Firefox ikke helt kan
håndtere div og css svarer lidt til at påstå at en Mercedes ikke
kan køre på motorvejen.

Webmasteren regner muligvis med at den måde IE viser kode på altid
er korrekt - det er bare ikke tilfældet.

Han har en del fejl i både html og css - og han har tydeligvis ikke
tjekket udseendet i en Geckobaseret browser (fx Firefox) før
offentliggørelsen.

> Er det ikke bare en dårlig undskyldning for ikke at gå i gang
> med at rette fejl?

I høj grad. Man kunne overveje at kontakte nogen højere oppe i
systemet - det er ikke sikkert at de er enige med deres webmaster.
--
Jens Gyldenkærne Clausen