Validering - hvorfor?
Fra : Preben Larsen

Dato : 03-01-05 16:03

Når en hjemmeside postulerer at være optimeret for IE6.0 og
samtidig valideret viser sig at have 37 fejl på første side , at
være uden dokumenttypeerklæring og head-sektion og et stylesheet
med utallige fejl - og alligevel vises fejlfrit i IE6.0. Firefox,
Netscape7.1 og Opera - hvad skal man så bruge al den validering
til - i dette tilfælde?
Jeg undrer mig i hvert fald over, at den pågældende side
overhovedet kan vises!

Med venlig hilsen
Preben Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-05 16:49

Preben Larsen <prelar@stofanet.dk> skrev:

> Jeg undrer mig i hvert fald over, at den pågældende side
> overhovedet kan vises!

Vis os siden - ellers har vi jo ingen mulighed for at konnentere
din undren!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-01-05 17:31

Preben Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> til - i dette tilfælde?
> Jeg undrer mig i hvert fald over, at den pågældende side

Siden er vel lavet i Frontpage, som ikke er istand til af sig selv
at lave valid kode.

PerR

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-05 17:39

Per Rasmussen skrev:

>Siden er vel lavet i Frontpage, som ikke er istand til af sig selv
>at lave valid kode.

Ikke 100%. men især FP 2003 er tæt på. men FP, uanset version,
undlader ikke af sig selv at bruge <head> på en side.

Det er slettet manuelt (eller blevet slettet fordi man har indsat
noget andet) med et andet program.
--
Knud

Fra : Britt Malka

Dato : 03-01-05 18:00

On 03 Jan 2005 15:03:10 GMT, Preben Larsen <prelar@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>med utallige fejl - og alligevel vises fejlfrit i IE6.0. Firefox,
>Netscape7.1 og Opera - hvad skal man så bruge al den validering

Bl.a. af nedenfor nævnte grunde:

For at tage hensyn til mange andre brugere end lige dem, der bruger
IE, FireFox, Netscape og Opera.

Bare siden validerer, er handicappede fx meget bedre stillet og vil
bedre kunne finde rundt på siden.

For at fremtidssikre siden også. Hvis koden ikke er gyldig, er der
ingen, der tvinger fremtidige versioner af fx FireFox til at skulle
kunne vise den, sådan som MS havde tænkt sig.

>Jeg undrer mig i hvert fald over, at den pågældende side
>overhovedet kan vises!

Ja, det må du nok sige. Når der hverken er head eller noget? Jeg vil
også gerne bede om et link.

I øvrigt er det en meget stor sjældenhed, at siden vises fejlfrit i
flere browsere, når den ikke validerer. Jeg har godt nok set mange
eksempler på det modsatte.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-01-05 20:49

Britt Malka skrev:

> Bl.a. af nedenfor nævnte grunde:

[snip, gode grunde]

- en mere: Det er lettere at nå dertil hvor siden vises ensartet i
forskellige browsere hvis man bruger valid kode. Specielt er det
lettere at finde en sandsynlig forklaring på hvorfor siden _ikke_
vises korrekt i en given browser, og derved få fejlen rettet.

> I øvrigt er det en meget stor sjældenhed, at siden vises
> fejlfrit i flere browsere, når den ikke validerer.

Det er jeg ikke enig i. Mange store sites sørger for at deres sider
ser godt ud i alle større browsere - og det kan godt gøres uden
nødvendigvis at bruge valid kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Britt Malka

Dato : 06-01-05 16:14

On Mon, 03 Jan 2005 20:49:22 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det er jeg ikke enig i. Mange store sites sørger for at deres sider
>ser godt ud i alle større browsere - og det kan godt gøres uden
>nødvendigvis at bruge valid kode.

Måske ... man lægger vel mest mærke til de store sider, der ikke gør
det.

Prøv fx at se denne side i FireFox:

http://groups.msn.com/people?pgmarket=da-dk

Og så tag en griner over kildekoden bagefter. Den må være lavet med
Word

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 04-01-05 09:46

In <41d95eae$0$51253$14726298@news.sunsite.dk> Preben Larsen <prelar@stofanet.dk> writes:

> [...]
>med utallige fejl - og alligevel vises fejlfrit i IE6.0. Firefox,
>Netscape7.1 og Opera - hvad skal man så bruge al den validering

Det kommer vel an på hvem man er. Hvis man er ansvarlig for siden,
så bruger man validering til at finde den slags fejl med. (Og fx
vises der vel ikke en fornuftig title på browservinduet, hvis
der slet ikke er en head-sektion). Hvis man har automatiske værktøjer
til at opdatere sine sider med, er det sikkert heller ikke lykken at
dokumentet ikke overholder standarden.

>Jeg undrer mig i hvert fald over, at den pågældende side
>overhovedet kan vises!

Tjah, de fleste browsere gør nu et godt forsøg på at vise stort
set hvad som helst. Til gengæld har jeg set et enkelt tegn udløse
flere hundrede fejlmeldinger fra validatoren

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)