Narnia vs Midgård???
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 03-01-05 08:42

Nu har jeg checket behind-the-scenes "traileren" ud. Og jeg må sige, at de
ihvertfald nok har fået inspiration fra LOTR. Jamen det er jo hele
WETA-crewet, som står bag costumerne i denne film og gadvist om det ikke er
de kære Disney, som jo ihvertfald ikke er kendt for at springe med på
bølgen, der står bag. Men selvfølgelig skal den da have en chance, og nu
opdager vi måske også sandheden om det var bogen eller instruktøren, som
gjorde LOTR til et hit. Selvom jeg holder på det sidste, fordi bogen er
blevet lidt "skampulet" på visse punkter for at sige det groft.
Mine forventninger til filmen er nok, at det bliver en blanding af LOTR og
Harry P.

Fra : cogco

Dato : 03-01-05 08:55

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet lidt "skampulet" på visse punkter for at sige det groft.
> Mine forventninger til filmen er nok, at det bliver en blanding af LOTR og

Har du evt. et link til traileren.

Claus

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 03-01-05 12:13

> Har du evt. et link til traileren.
>
> Claus

Ja. Selvfølgelig undskyld...

http://www.apple.com/trailers/disney/the_chronicles_of_narnia.html

Fra : Tor fruergaard

Dato : 03-01-05 12:14
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-01-05 12:28

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message
> [...]
> blevet lidt "skampulet" på visse punkter for at sige det groft.
> Mine forventninger til filmen er nok, at det bliver en blanding af LOTR og

Tja men altså Tolkien og CS Lewis var utroligt nære venner, og kæmpede begge
for den samme sag sammen med 2 andre venner i deres "Te-selskab".

De ville lave værker der kunne genskabe en engelsk myte- der vel at mærke
_ikke_ var fransk inspireret som det blev menst at King Arthur myten var.

Så Narnia kan da sagtens blive et hit hvis bare der lægges halvt så meget
arbejde i det som der blev i LotR, godt nok er det en børnebog men "ånden"
er stadigvæk den samme som LotR.

Mvh. Martin

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 03-01-05 13:19

> [...]
> arbejde i det som der blev i LotR, godt nok er det en børnebog men "ånden"

Alt dette har jeg lært af at se alle (ca. 12 timers?)
dokumentarer, som ligger på alle extended-versionerne. Men du har nok ret,
virker bare som en wannabe-LOTR. Og det ville være typisk Disney at
efterligne store værker. Kunne egentlig godt tænke mig, at se en
Andeby-version af LOTR. Joakim som Gollum, Fedtmule som Aragorn, Mickey som
Legolas, Anders A. som Gimli osv.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 05-01-05 14:30

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in
news:41d92c6b$0$83852$edfadb0f@dread14.news.tele.dk in dk.kultur.film:

> [...]
> meget arbejde i det som der blev i LotR, godt nok er det en børnebog
> men "ånden" er stadigvæk den samme som LotR.

Og som lidt ekstra info, læste C.S Lewis nogle af kladderne til LOTR, og
ifølge dokumentaren der blev sendt på Zulu den anden dag, var det faktisk
Lewis der fik Tolkien overtalt til langt om længe at gøre bøgerne færdig. Så
han kan meget vel have lånt lidt fra Toliens univers.

/Søren Hjelholt

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-05 15:02

Søren Hjelholt wrote:

> [...]
> faktisk Lewis der fik Tolkien overtalt til langt om længe at gøre
> bøgerne færdig. Så han kan meget vel have lånt lidt fra Toliens

I og med at de to var venner og åndsfæller synes jeg det er mere
rimeligt at sige, at de havde fælles inspirationskilder, end at den ene
lånte af den anden.

De tos værker har mange lighedspunkter, men også mange forskelle. En af
dem er, at Lewis lagde vægt på de kristne motiver, mens Tolkien lagde
vægt på nordisk og finsk mytologi og kultur.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-05 16:14

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> De tos værker har mange lighedspunkter, men også mange forskelle. En
> af dem er, at Lewis lagde vægt på de kristne motiver, mens Tolkien
> lagde vægt på nordisk og finsk mytologi og kultur.

Samt naturligvis, at Lewis i høj grad bruger væsener fra græsk
mytologi i Narnia-bøgerne, samt at de primære beboere af Narnia er
talende dyr.
--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Martin Kristensen

Dato : 03-01-05 14:28

> [...]

> Men selvfølgelig skal den da have en chance, og nu
> opdager vi måske også sandheden om det var bogen eller instruktøren, som

Jeg tror det er Jakob Stegelmann fra Troldspejlet's skyld. Han plejer i
hvert fald at være helt vild med sådan noget sværd-og-trolddoms pjat.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-01-05 18:05

Martin Kristensen wrote:
> [...]
>
> Jeg tror det er Jakob Stegelmann fra Troldspejlet's skyld. Han plejer
> i hvert fald at være helt vild med sådan noget sværd-og-trolddoms

Jamen man må da være vild med Narnia-historien. Men er der overhovedet
behov for at filmatisere de bøger?

Jeg mindes tegnefilm-udgaven med stor glæde, (frygt) og fascination, og
synes ikke egentligt ikke det kan gøres bedre på film. Jeg r-y-s-t-e-d-e
i bukserne over heksen som barn!

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-01-05 00:45

> [...]

> Jeg mindes tegnefilm-udgaven med stor glæde, (frygt) og fascination,
> og synes ikke egentligt ikke det kan gøres bedre på film. Jeg

tjoeh, men der er jo kun tegnefilmatiseret en enkelt bog.

Hvis man vil gøre noget ved hele serien er man jo nødt til at tage den
"første"[1] igen. Alternativt er der BBC-serien... Men den
var... umm... Lidt for Dr. Who-agtig. Men på den ufede måde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 06-01-05 23:49

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> "første"[1] igen. Alternativt er der BBC-serien... Men den
> var... umm... Lidt for Dr. Who-agtig. Men på den ufede måde.

Den første bog er jo Løven Heksen og Garderobeskabet. Troldmandens Nevø
blev først skrevet fem år efter. Desuden troor jeg ikke at Troldmandens
Nevø vil være en god film. Den er nok endnu mere mystisk end Løven
Heksen og de andre.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicles_of_Narnia

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-05 00:13

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> writes:

> Den første bog er jo Løven Heksen og Garderobeskabet. Troldmandens
> Nevø blev først skrevet fem år efter.

Præcis. det var det jeg ville have skrevet noget om i note 1, hvis
jeg ikke havde glemt det og det var derfor jeg skrev "første".

det er i øvrigt en tilbagevendende diskussion på alt.books.cs-lewis,
hvilken rækkefølge bøgerne skal læses i.

Sandheden er naturligvis, at man skal læse et kapitel af gangen i
omvendt kronologisk rækkefølge. Hvis man så tager et ord fra hvert
kapitel baseret på fibonacci-rækken, dukker det hemmelige budskab op.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 07-01-05 08:25

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> omvendt kronologisk rækkefølge. Hvis man så tager et ord fra hvert
> kapitel baseret på fibonacci-rækken, dukker det hemmelige budskab op.

Hvad er budskabet? 42?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-05 11:45

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> writes:

> Hvad er budskabet?

Det gider jeg ikke fortælle dig. Du er vokset op i Danmark i anden
halvdel af det 20. århundrede, så du ville ikke forstå det alligevel.

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-01-05 13:44

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Sandheden er naturligvis, at man skal læse et kapitel af gangen i
> omvendt kronologisk rækkefølge.

Narnia-kronologisk eller udgivelses-kronologisk? Eller måske kan man
læse det ud fra de budskaber man får?

--
Stefan Holm
"Look! I added an emergency backup pocket!"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-05 15:02

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> writes:

> Narnia-kronologisk eller udgivelses-kronologisk?

Narnia-kronologisk, selvfølgelig. Ellers kommer det til at lyde som
Yoda.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-01-05 11:09

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Men er der overhovedet
> behov for at filmatisere de bøger?

Hvis der kan tjenes penge på det, så ja.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-01-05 02:33

> [...]
> blevet lidt "skampulet" på visse punkter for at sige det groft.
> Mine forventninger til filmen er nok, at det bliver en blanding af LOTR og

Hej Søren.

Tjekkede linket du sendte her i gruppen, og jeg må da sige at rent
håndværksmæssigt ser det rigtigt flot ud.
Om det så også rent handlingsmæssigt og filmteknisk bliver værd at se på,
det får vi så se.
Men umiddelbart vil jeg mene at det ser meget lovende ud, ihvertfald nok til
at jeg skal have set filmen, når den kommer ud.
Spørgsmålet er så, hvornår Guy Gavriel Kay og David Eddings får en tur
gennem møllen.
Der gad jeg virkelig godt se både The Fionavar Tapestries (- som er Kays bud
på et engelsk sagn - han og Tolkien var så vidt jeg husker venner, og
samarbejdede i mange år på nogle ting?), og Eddings' samlede værker på film.
Jeg tvivler på at det bliver til noget, men gad godt se hvem de ville vælge
til Polgara, Belgarath, Silk og de andre (The Belgariad), og især Sparhawk,
Ehlana, Kalten og alle de andre i den serie. (The Elenium & The Tamuli). Men
det er en anden diskussion.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : ASKF

Dato : 04-01-05 17:17

Aragorn Elessar ytrede sig i <pomCd.1144$U36.381@news.get2net.dk> med
dette:

> [...]
>Ehlana, Kalten og alle de andre i den serie. (The Elenium & The Tamuli). Men

Eftersom jeg hev The Elinium ned fra hylden i december og nu er igang
med The Tamuli, kan jeg kun sige at jeg også vil være begejstret for en
sådan filmatisering

Mon ikke de burde forsøge sig med The Redemption of Althalus først,
eftersom det er en noget kortere historie? (én afsluttet bog).

Der vil nok også være problemer med at lave Belgarath the Sorcerer og
Polgara the Sorceress som selvstændige film, da de jo nærmest kræver at
man har set/læst både The Belgariad og The Malloreon. Endvidre vil de
indeholde for mange spoilere hvis de laves/ses først. Der er dog den
mulighed at de mange ekstra historier/detaljer/forklaringer indføjes de
rette steder i Belgariad og Malloreon, som flash-backs.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-01-05 17:54

> Mon ikke de burde forsøge sig med The Redemption of Althalus først,
> eftersom det er en noget kortere historie? (én afsluttet bog).

Det er den der Heksen, Løven og Garderobeskabet, som bliver filmatiseret.

Mit problem med at det er Disney som laver den, og det har mig og min kære
storebror diskuteret, er at Disney ikke tør at være "rå", som LOTR kan være.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 06-01-05 09:24

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> Kays bud på et engelsk sagn - han og Tolkien var så vidt jeg husker
> venner, og samarbejdede i mange år på nogle ting?),

Ja, Kay assisterede Christopher Tolkien, da de færdigredigerede
Silmarillion. Det skal dog lige siges, at Kay er canadier, og at hans
suverænt fede serie "The Fionavar Tapestries" foregår i Canada og i
Fionavar - strålende serie, som jeg slugte hurtigt dengang jeg i sin tid
læste den! Kunne være spændende at se den filmatiseret. Ved du egentlig om
der er andet Kay, der er værd at læse?

> [...]
> andre (The Belgariad), og især Sparhawk, Ehlana, Kalten og alle de
> andre i den serie. (The Elenium & The Tamuli). Men det er en anden

The Elenium er ganske fed, og det samme er The Belgariad, og begge historie
kunne godt være gode. Men man bør ikke for enhver pris filmatisere fantasy.
F.eks. er The Legend of Earthsea netop filmatiseret af Sci-Fi Channel -
miniserie i to dele, og den var godt nok ikke god - med bl.a. Danny Glover
som troldmand...

> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK

/ Mads

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-01-05 10:38

"Mads Holmsgaard Eriksen" <shadow_of_x@hotmail.com> wrote in message
-sakse-
> [...]
> læste den! Kunne være spændende at se den filmatiseret. Ved du egentlig om
*****
Ja selvfølgelig, Canada. *pandeklasker* My bad, undskyld! *G*
Det fortæller bare noget om, at man ikke skal poste på Usenet efter kun fire
timers søvn, og en lang dag på arbejdet...
Jeg kender ikke andre bøger af Kay, men det burde være værd at undersøge -
han skriver jo godt.
*****

> [...]
> miniserie i to dele, og den var godt nok ikke god - med bl.a. Danny Glover

*****
Hæhæ, jeg er vild med Eddings' form for humor.
Og Guderne skal vide at der er nok elendige filmatiseringer af hvad som
helst, ikke kun fantasy.
Det kunne bare være skægt at se.

*****
"Silk!" Garion exclaimed, catching the little man's arm in relief.
"What was that?" Belgarath asked, coming back around the corner.
"Brill," Silk replied blandly, pulling his Murgo robe back on.
"Again?" Belgarath demanded with exasperation. "What was he doing this
time?"
"Trying to fly, last time I saw him." Silk smirked.
The old man looked puzzled.
"He wasn't doing it very well," Silk added.
Belgarath shrugged. "Maybe it'll come to him in time."
"He doesn't really have all that much time." Silk glanced out over the edge.
From far below - terribly far below - there came a faint, muffled crash;
then, after several seconds, another. "Does bouncing count?" Silk asked.
Belgarath made a wry face. "Not really."
"Then I'd say he didn't learn in time," Silk said blithely.

-Magician's Gambit

*****

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 04-01-05 21:12

"Søren Kjeldsen"
> [...]
> blevet lidt "skampulet" på visse punkter for at sige det groft.
> Mine forventninger til filmen er nok, at det bliver en blanding af LOTR og

Forfatteren af Narnia bøgerne (navnet er lige forsvundet) og Tolkien var jo
både kollegaer og gode venner... Har dog aldrig selv læst Narnia - fik dem
læst højt som barn.

Hvornår kommer den på film?

Mvh.
Lars

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-01-05 00:18

Lars Lauridsen wrote:
> Forfatteren af Narnia bøgerne (navnet er lige forsvundet) og Tolkien var jo

C. S. Lewis.

> både kollegaer og gode venner... Har dog aldrig selv læst Narnia - fik dem

Ikke desto mindre var de ueige om en del ting, eksempelvis
hvorvidt allegori var godt eller skidt.

> læst højt som barn.
>
> Hvornår kommer den på film?

Ingen anelse...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-05 00:27

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Ikke desto mindre var de ueige om en del ting, eksempelvis hvorvidt
> allegori var godt eller skidt.

Jeps.

Til gengæld er "vi" så for det meste uenige med dem i hvornår noget er
allegori... Meeeen, man kommer nok ikke udenom, at de har et bedre
grundlag for at udtale sig om det.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted