coating forhindrer fugtgennemtrængning.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-01-05 21:17

Hej NG.

Kender i noget man kan spraye på noget porøst materiale, f.eks. sådan
noget gult isoleringsskum (rockwool?) eller lignende, for at få det til
at være helt (eller meget) lufttæt?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : John Smith

Dato : 03-01-05 06:47

Martin Jørgensen wrote:
> Hej NG.
>
> Kender i noget man kan spraye på noget porøst materiale, f.eks. sådan
> noget gult isoleringsskum (rockwool?) eller lignende, for at få det til
> at være helt (eller meget) lufttæt?

Gult isoleringsskum - skulle det mon være PU-skum? RockWool er stenfibre
i plader og minder om en løs filt...

Hvad er formålet, hvad skal det kunne holde til mekanisk og hvad må det
koste?

Der er talrige muligheder, men du må fortælle noget mere om de
egenskaber du ønsker osv.

Mvh
John Smith

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-01-05 19:30

John Smith wrote:

> Gult isoleringsskum - skulle det mon være PU-skum? RockWool er stenfibre

PU-skum? Det kender jeg ikke. Er det noget "skum"-spray?

> i plader og minder om en løs filt...

Ja, jeg fornemmer at spørgsmålet måske blev læst forkert: Rockwool *er*
det porøse materiale og ikke et eksempel på noget man kan spraye med.

Det man kan spraye med, er det jeg godt kunne tænke mig vide hvad er.
For det må jo findes, eller hvad?

> Hvad er formålet, hvad skal det kunne holde til mekanisk og hvad må det
> koste?

Det er lidt et tanke-eksperiment jeg er ude i...

Pris: Tjaah, giv mig mulighederne først. Mekanisk: Ingen krav for en
spray, der lukker tæt på en porøs overflade.

Det skal isolere varme fra en beholder med smelte, der har en åbning (et
keramisk rør, tror jeg nok), som er isoleret med rockwool. Når man så
vil have smelten ud, så fjerner man isoleringen fra røret og hælder -
vupti - varmenergien er for så vidt muligt bevaret og ingen gasser er
trængt igennem.

Men der er ikke fysisk plads til mere end få cm isolering, så sådan en
spray der lukker lufthuller osv må være det som holder den varme gas
indespærret. Tape/plast osv - det går ikke. En spray kan trænge ind der
hvor den skal og den går heller ikke i brand.

> Der er talrige muligheder, men du må fortælle noget mere om de
> egenskaber du ønsker osv.

Kunne holde til få hundrede grader C, i bedste fald men ikke et
ultimativt krav.

Jeg håber du stadigt har et par bud...

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 03-01-05 20:50

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> John Smith wrote:

> Kunne holde til få hundrede grader C, i bedste fald men ikke et ultimativt
> krav.
>
> Jeg håber du stadigt har et par bud...

Er du sikker på, at Rockwool kan klare nogle hundrede grader? Det tror jeg
ikke at du skal være.

Carsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-01-05 21:43

Carsten Troelsgaard wrote:
> Er du sikker på, at Rockwool kan klare nogle hundrede grader? Det tror jeg
> ikke at du skal være.

Stenuld kan holde til temperaturer over 1.000 grd. Så der skulle ikke
blive et problem.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-01-05 20:23

> Stenuld kan holde til temperaturer over 1.000 grd. Så der skulle ikke
> blive et problem.

Jeg lagde engang rockwool plader lidt løst omkring min gamle keramikovn
(ydervæg af moler). Jeg ved ikke hvor varme pladerne blev på indersiden, men
slet ikke i nærheden af 1000 grader. Det lugtede ikke godt, den gule farve
blegnede og pladen smuldrede.

Carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 11:03

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at Rockwool kan klare nogle hundrede grader? Det tror jeg
> ikke at du skal være.

Mon ikke fremstillinstemperaturen er over tusind grader?

Mineralernes silicium-oxider og aluminiumoxider kan ihvertfald ikke brænde
eller destruere/pyrolysere. Asbest er vel også fail safe i alt andet end en
porcelænsovn.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-01-05 21:34

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> hvor den skal og den går heller ikke i brand.
> Kunne holde til få hundrede grader C, i bedste fald men ikke et

Da du kom med den med temperaturen smuttede min idé.
(Den var noget med at sprøjte stenulden med en lak. Mener der kan fåes
lak til sprøjtebrug der indeholder så meget tørstof at det kan udjævne
huller. Evt. ved at give det flere lag. Og så som afslutning bruge en
autolak. Men jeg er ikke sikker på det kan holde til højere temperaturer.)

Men at se på Rockwoll's hjemmeside har de produkter som måske kan
opfylde dine behov.

F.eks. denne til rørene: http://www.rockwool.dk/sw38581.asp
Og denne til beholderen: http://www.rockwool.dk/sw38678.asp

Hvis situationen er den at der allerede er isoleret med stenuld skal du
måske over i at tænke på plader i zink, galvaniseret jern eller
aluminium. Og så selv tildanne dem efter emnet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-05 21:27

Finn Guldmann wrote:
> Martin Jørgensen wrote:

-snip-

> [...]
> huller. Evt. ved at give det flere lag. Og så som afslutning bruge en
> autolak. Men jeg er ikke sikker på det kan holde til højere temperaturer.)

Glimrende ide. Det kan være det virker alligevel.

> Men at se på Rockwoll's hjemmeside har de produkter som måske kan
> [...]

Ok... Er nu mere interesseret i info om den lak der... Handelsnavn, f.eks.

> Hvis situationen er den at der allerede er isoleret med stenuld skal du
> måske over i at tænke på plader i zink, galvaniseret jern eller
> aluminium. Og så selv tildanne dem efter emnet.

Det håber jeg ikke bliver aktuelt. Tak for svaret.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-01-05 00:41

Martin Jørgensen wrote:

> Ok... Er nu mere interesseret i info om den lak der... Handelsnavn, f.eks.

Her er hvad jeg lige kan finde;

Varmebestandig lak op til 250 grd. Men ikke spray:
http://www.sgc.sadolin.dk/?alias=showproduct&placement_name=content.product&add_content_id=4273

Ovnlak på spray:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=160101&pno=38550&pointer=10

Kig i menu til venstre og find "Zinc spray" på denne side:
http://www.motip.nl/
Den nævner noget om gode "filler"-egenskaber og varmebestandighed op til
350 grd. Måske den der kommer nærmest dit behov.(Sælges ved T. Hansen)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-01-05 18:41

Finn Guldmann wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

osv.

> Den nævner noget om gode "filler"-egenskaber og varmebestandighed op til
> 350 grd. Måske den der kommer nærmest dit behov.(Sælges ved T. Hansen)

Ej, tusind tak for det... Godt at der er kloge folk, der kan hjælpe med
tingene her i gruppen. Jeg vil kigge lidt på det

Fra : TA

Dato : 08-01-05 01:42

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Ej, tusind tak for det... Godt at der er kloge folk, der kan hjælpe med
> tingene her i gruppen. Jeg vil kigge lidt på det

Nu har du måske fået svar, men ikke desto mindre er her et par andre
forslag, du kunne overveje.

Ofte anvender man vandglas til forsegling af porøse overflader (såsom
keramik). Evt bliver det nødvendigt at give rockwool'en flere behandlinger
inden overfladen er tæt. Vandglas (silikat) tåler høje temperaturer.

Såfremt rockwool-overfladen er meget uregulær kunne man starte med at mætte
den med et tyndt lag ildfast ler (eller pejsemørtel), der tåler op til 1100+
gr C. Efterfølgende kunne dette forsegles med vandglas.

Endelig er der jo monterings- og tætnings-pasta til udstødningssystemer, som
vel tåler op til ca 250 gr C.

--
TA

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-05 19:20

TA wrote:
> [...]

> gr C. Efterfølgende kunne dette forsegles med vandglas.
>
> Endelig er der jo monterings- og tætnings-pasta til udstødningssystemer, som
-snip-

Eej, tusind tak... Vil prøve at diskutere det med nogen nogen der har
arbejdet med det længe...

Fra : John Smith

Dato : 03-01-05 21:58

Martin Jørgensen wrote:

> Kunne holde til få hundrede grader C, i bedste fald men ikke et
> ultimativt krav.
>
> Jeg håber du stadigt har et par bud...
>

> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen

Jeg er stadig ikke helt sikker på hvad du har gang i, men jeg gætter på
at det er en smeltedigel med tud?
Og at du ønsker at lave en prop af RockWool til at sætte i tuden imens
du opvarmer det, sådan at smelten ikke oxydere...

Nuvel - Man kan købe en spraymaling til bemaling af kakkelovnsrør,
udstødninger mv. Lakken kan holde til temperaturer på ca. 600 grader
kontinuert.

Skulle det nu være tilfældet at du er interesseret i at undgå oxydering
af en smelte, er der velkendte workarounds for det. Man kan bla.
tilsætte en "antioxydant", tit i pulverform, lige inden man skal bruge
smelten. Den opsuger slagge og oxydlag på smelten og kan skummes af. En
anden metode, tit brugt i forbindelse med aluminiumsstøbning, er at
sætte smeltedigelen ind i et vakuumkammer inden udstøbning. Det bevirker
at man trækker gasbobler, tit hydrogen, ud af smelten. Og der skummes
også lige inden støbning igen...

Håber at det er lidt hjælp til dit projekt

Mvh
John Smith

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-05 21:36

John Smith wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Jeg er stadig ikke helt sikker på hvad du har gang i, men jeg gætter på
> at det er en smeltedigel med tud?

Ja.

> Og at du ønsker at lave en prop af RockWool til at sætte i tuden imens
> du opvarmer det, sådan at smelten ikke oxydere...

Ja, det må være fornuftigt helt generelt uanset, hvad man ellers måtte
kunne finde på at sige om det...

> Nuvel - Man kan købe en spraymaling til bemaling af kakkelovnsrør,
> udstødninger mv. Lakken kan holde til temperaturer på ca. 600 grader
> kontinuert.

Ok, har du et navn?

> [...]
> tilsætte en "antioxydant", tit i pulverform, lige inden man skal bruge
> smelten. Den opsuger slagge og oxydlag på smelten og kan skummes af. En

Ja, jeg har godtnok set nogen bruge sådan nogle små metalbeholdere, de
skubber ned på bunden hvorefter den går i stykker på bunden mens den
indeholder et eller andet... Er det magnesium eller hvad er det? Det
ryger ihvertfald kraftigt, hvis jeg husker korrekt.

> [...]
> sætte smeltedigelen ind i et vakuumkammer inden udstøbning. Det bevirker
> at man trækker gasbobler, tit hydrogen, ud af smelten. Og der skummes

Sagen er den, at jeg måske tænker på at lave nogen forsøg til et
eksamensprojekt på ingeniørstudiet og ligegyldigt hvad man siger må det
være fornuftigt at være sikker på at der ihverfald ikke kommer mere
brint i smelten, end højst nødvendigt.

> Håber at det er lidt hjælp til dit projekt

Jamen, selvfølgeligt er det det. Men det er bare nogle tanker jeg har om
hvad jeg vil lave, jeg kæmper lidt med

Fra : John Smith

Dato : 05-01-05 00:39

Martin Jørgensen wrote:

> Jamen, selvfølgeligt er det det. Men det er bare nogle tanker jeg har om
> hvad jeg vil lave, jeg kæmper lidt med

Problemformuleringens kunst

Mvh
John Smith

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 10:59

> [...]

> indespærret. Tape/plast osv - det går ikke. En spray kan trænge ind der
> hvor den skal og den går heller ikke i brand.

Jeg fik engang forærende lidt PU fra en byggeplads, men hvor købes det?
Silvan? Det er genialt, og en ny spray kan redde meget gørdetselv i mit
tilfælde. Men man skal ikke få skidtet på fingrene - det kan kun sandpapires
af - det er ikke termoplast men hærdende tokomponent PolyUrethan

Mon det opløser flamingoskum - det gør sager baseret på terpentin o lign