Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom
Fra : Gismo

Dato : 02-01-05 20:28

Har kig på et Canon ixus 40 og et olympus c 725

Vil gerne have canon pga.størrelsen og olympusen
pga. zoomet hvad er bedst af de to?

Gismo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-01-05 20:38

Gismo wrote:
> Vil gerne have canon pga.størrelsen og olympusen
> pga. zoomet hvad er bedst af de to?
> Gismo

Det kommer så an på, hvad du har mest brug for.

Ellers er det jo lidt svært, at fortælle, hvad der er "bedst"........

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-01-05 20:58

Gismo wrote:

> Har kig på et Canon ixus 40 og et olympus c 725
>
> Vil gerne have canon pga.størrelsen og olympusen
> pga. zoomet hvad er bedst af de to?

"Jeg står og skal vælge mellem en motorcykel og en bil, hvilken er
bedst?".

De to kameraer er så forskellige at det er formålsløst at prøve at
anbefale det ene frem for det andet. Du bliver nødt til selv at finde
ud af hvad du vægter mest.

Fra : Gismo

Dato : 02-01-05 21:12

Toke Eskildsen wrote:

> De to kameraer er så forskellige at det er formålsløst at prøve at
> anbefale det ene frem for det andet. Du bliver nødt til selv at finde
> ud af hvad du vægter mest.

Kameraet skal bruge til alm. familie brug, og hvad er så det!!!!

Det bliver fundet frem til fester, ungernes føds'dage, fodbold, ferie
såånn de alm. ting. har jeg brug for zoomet på 10X?
hvilket tager bedst billeder indendørs?

Vil der være en kvalitets mæssig forskel på de to hvis motivet
er det samme taget under samme betingelser? eks 2X zomm
udendørs.

Gismo

Fra : Brian Lund

Dato : 02-01-05 21:32

> [...]
>
> Det bliver fundet frem til fester, ungernes føds'dage, fodbold, ferie
> såånn de alm. ting. har jeg brug for zoomet på 10X?

Indendørs får du næppe brug for mere end et par gange zoom...
Indenfor har jeg endnu aldrig haft brug for mere end de 3x optisk zoom mit
A75 har!

> Vil der være en kvalitets mæssig forskel på de to hvis motivet
> er det samme taget under samme betingelser? eks 2X zomm
> udendørs.m

Når der er mange gange zoom kan det godt påvirke billedkvaliteten hvis det
ikke er lavet godt nok...
Hvordan det er med C725 ved jeg ikke noget om...

Det eneste tidspunkt jeg for alvor har savnet mere end 3x optisk zoom på mit
A75 er når jeg har været på vandretur i de Østrigske alper. Selvfølgelig
ville de da også have været rare i et par situationer her hjemme, dog ikke
helt på samme måde...

Hvis du skal knipse vilde dyr skal du sandsynligvis meget tæt på motivet,
altså have stor zoom...
Men hvis det så skal være ordentligt kan et billigt kompaktkamera alligevel
ikke gøre det ordentligt...

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-05 00:18

In article <41d855bd$0$656$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Gismo wrote:

> Kameraet skal bruge til alm. familie brug, og hvad er så det!!!!
>
> Det bliver fundet frem til fester, ungernes føds'dage, fodbold, ferie
> såånn de alm. ting. har jeg brug for zoomet på 10X?

Hvis du vil tage nærbilleder af sønnike til bold, så skal du nok
op at have fat i 200mm, eller omkring 6x zoom, måske mere. De 3
gange er nok til det meste standardbrug.

> hvilket tager bedst billeder indendørs ?

Det med den største blitz. Ingen af de kompakte egner sig til indendørs
billeder, så skal du op i Canon 300D som minimum.

> Vil der være en kvalitets mæssig forskel på de to hvis motivet
> er det samme taget under samme betingelser? eks 2X zomm
> udendørs.

Ja, men der er nok ikke mange der kan se forskel. Check hos
http://www.stevesdigicams.com og se hvilke billeder du bedst kan
lide. Hver fabrikant gengiver farver på sin måde.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-01-05 19:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Hvis du vil tage nærbilleder af sønnike til bold, så skal du nok
> op at have fat i 200mm, eller omkring 6x zoom, måske mere. De 3
> gange er nok til det meste standardbrug.

Det bliver lidt svært at svare på, det kommer an på rigtig meget, jeg vil
sige olympus pga det noget større objektiv og derfor mere lysstærkt og så
også pga. at den har en noget kraftigere blitz en Canon kameraet.

> Det med den største blitz. Ingen af de kompakte egner sig til indendørs
> billeder, så skal du op i Canon 300D som minimum.

Eller bedre Nikon D70

Ja lidt, men ikke så meget du lægger mærke til det, kig på Povls link eller
gå ind på www.dpreview.com og kig lidt rundt derinde.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-05 22:49

In article <41d98ecf$0$33715$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Eller bedre Nikon D70

Er den nu at regne som mindre end 300D ?
D70 er dyrere, og har en dårligere blitz (ledetal 11 hvor 300D har 12)
Og så har Nikon den der bug med at der ikke kan foretages lysmåling
gennem manuelle objektiver. Der er en designfejl i softwaren.
For selv med et manuelt objektiv rammer lyset jo sensoren som lysmåler.

Fra : HKJ

Dato : 03-01-05 23:04

> Er den nu at regne som mindre end 300D ?
> D70 er dyrere, og har en dårligere blitz (ledetal 11 hvor 300D har 12)

Var der nogle der snakkede om blitz? Jeg tror Simon mente uden blitz.
Og du glemte også lige at nævne at 300D skal have installeret pirat software
for at man kan kontrollere blitzen.

> Og så har Nikon den der bug med at der ikke kan foretages lysmåling
> gennem manuelle objektiver. Der er en designfejl i softwaren.
> For selv med et manuelt objektiv rammer lyset jo sensoren som lysmåler.

Der er en grund til at Matrix lysmåling kun virker med kendte objektiver.

Hvor meget er det lige du har brugt D70 siden du mener at det er så dårligt?
De fleste andre plejer jo at være ret glade for det.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-05 23:56

In article <crcfhm$303s$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> [...]
> Og du glemte også lige at nævne at 300D skal have installeret pirat software

Nej, der skal lige rettes 4 bytes i Canon's firmware. 16 bytes så har
du alle features enablet. Så det er ikke en piratfirmware, men bare
et "hack" hvor nogen har slået det til igen som Canon slog fra for at
300D ikke skulle presse 10D alt for hårdt.

> Der er en grund til at Matrix lysmåling kun virker med kendte objektiver.

Så kunne der vel laves fallback. De andre kan.

> Hvor meget er det lige du har brugt D70 siden du mener at det er så dårligt?
> De fleste andre plejer jo at være ret glade for det.

Jeg siger ikke det er dårligt. Men den manglende lysmåling er lidt tåbelig.
Det er en af D70 brugernes ankepunkter. Og Nikons lysmåling er vel ikke
væsentlig bedre end Canons.