Tsunamiens effekt i Gulf of Martaban
Fra : Bent Jensen

Dato : 02-01-05 20:13

Vi har hørt om tsunamiens effekt på kystområderne ved Sumatra, Phuket,
Penang Island, Nicobarerne, De Andamanske Øer, Sydindien, Sri Lanka,
Maldiverne og Somalia. Derimod synes jeg ikke, man har hørt noget om
tsunamiens effekt på Burmas kyst. Det er ejendommeligt, for Burma
ligger ikke langt fra jordskælvets epicenter. Måske skyldes det, at
Burma er noget isoleret fra omverdenen på forskellig måde. Hvis man
kigger på et kort over Sydøstasien, vil man se Gulf of Martaban, hvor
Salween-floden udmunder. Bugten åbner ud i retning af jordskælvets
epicenter. Jeg kunne forestille mig, at tsunamien må have givet et
ordentligt skvulp i bugten, måske med mange dødsofre til følge.

Jeg har en del burmesiske bekendte. Hvis nogen har noget materiale at
hensvise til om tsunamiens effekt på Burmas kyst, vil jeg meget gerne
høre om det.

Bent

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-01-05 22:23

Bent Jensen wrote:
> Jeg har en del burmesiske bekendte. Hvis nogen har noget
> materiale at hensvise til om tsunamiens effekt på Burmas
> kyst, vil jeg meget gerne høre om det.

Det ser ud til på det animerede billede af bølgen, at Burma ikke fik ret
kraftige bølger. Her er linken igen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:2004_Indonesia_Tsunami.gif

Jordskælvet der skabte bølgerne havde en langstrakt facon, og det gør at
bølgerne primært bevæger sig ud fra siderne af området. Der blev ikke sendt
ret store bølger mod syd og nord, i forhold til hvor kraftige de var mod øst
og vest. Burma ligger heldigt, nord for området.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-01-05 23:55

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> ikke sendt ret store bølger mod syd og nord, i forhold til hvor
> kraftige de var mod øst og vest. Burma ligger heldigt, nord for

Men alligevel blev der opgivet omkring 100 døde sidst i december - og det er
jo set at disse tal stiger, men Myanmar (som det jo hedder) er forholdsvist
let sluppet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders Lund

Dato : 03-01-05 00:06

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> Men alligevel blev der opgivet omkring 100 døde sidst i december - og det
> er jo set at disse tal stiger, men Myanmar (som det jo hedder) er
> forholdsvist let sluppet.

Måske de var bedre forberedte. Godtnok er det et fattigt land, men jeg kan
se i avisen at de blev ramt af oversvømelser efter en tyfon i 1991, med
130.000 døde. Altså kan man forestille sig, at beboelsen i lave / kystnære
områder, endnu ikke er blevet genoptaget.
Gætter bare.

Mvh
Anders Lund

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-01-05 23:57

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en del burmesiske bekendte. Hvis nogen har noget materiale at
> hensvise til om tsunamiens effekt på Burmas kyst, vil jeg meget gerne
> høre om det.

Hej Bent

Prøv at tage et kig på dette link. Jeg håber, dine bekendte er i sikkerhed.

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=351930

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Pongo

Dato : 06-01-05 00:25

Jacob Andersen wrote:
[...]

Her er også lidt omtale, som ganske vidst konkludere mere optimistisk.
http://www.cnn.com/2005/WORLD/asiapcf/01/05/tsunami.myanmar/index.html
Problemet er nok grundlæggende at man ikke helt kan stole på de officielle
oplysninger fra Myanmar.

/Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-05 09:50

"Pongo" <Pongo@Mail.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.cnn.com/2005/WORLD/asiapcf/01/05/tsunami.myanmar/index.html
> Problemet er nok grundlæggende at man ikke helt kan stole på de officielle

Det burde kunne checkes via sattelitbilleder.

--
mvh/rg. Christian