HJÆLP - 530L akvarie buler ud!
Fra : Peter Kjær

Dato : 20-05-01 17:23

Hej alle sammen,

Vill lige høre om nogen havede ligende erfaringer eller har nogle gode råd.

Vi har lige anskaffet os et 530L akvarie L:160 H:60 D:50 det er med alu
ramme og silikone fuger. Vi har til vores store skræk opdaget at akvariet
buler ud når det er fyld med vand, dybden er 50,8 på midten når akvariet er
fuldt....kan dette virkeligt være rigtigt?

P.S. Vil lige nævne at der ikke er nogle tværstiver som der var på vores
gamle akvarie i samme størelse.

Mvh,

Peter

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-05-01 18:24

"Peter Kjær" skrev:
> Vill lige høre om nogen havede ligende erfaringer eller har nogle gode råd.

Jeg har godt nok ingen lignende erfaringer, men jeg har selv et
akvarie magen til, ...

> Vi har lige anskaffet os et 530L akvarie L:160 H:60 D:50 det er med alu

.... hvis det altså er L:160, H:60, D:55 og det er fra Akvastabil.
Mit har en tværstiver, og det har alle Akvastabil'er ned til i hvert
fald 325L - jeg husker ikke lige om 1meters akvarierne endda
også har den.
I hvert fald er den vigtig!
Er der tale om et nyanskaffet nyt Akvastabil vil jeg mene at der
er tale om en fejl (reklamationsberettiget mangel), og I bør få
det ombyttet/rettet.
Er det brugt, eller er det et andet fabrikat vil jeg være tilbøjelig
til at mene det samme. Under alle omstændigheder er det hasar-
deret at have et 160cm akvarie uden denne "midter-sprosse"
(ikke mindst når man tænker på Akvastabils lidt underdimensio-
nerede glastykkelser), og skulle det endelig være er det jo ikke
det mest komplicerede selv at ordne, hvis man kender en med
en popnittetang og en aluliste på omtrent 55 cm. Husk lige at
gøre det mens akvariet er tomt.

> ramme og silikone fuger. Vi har til vores store skræk opdaget at akvariet
> buler ud når det er fyld med vand, dybden er 50,8 på midten når akvariet er
> fuldt....kan dette virkeligt være rigtigt?

Jeg synes egentlig ikke at 4 mm (i både front og bag) lyder sååå
voldsomt, men da glas ikke er det mest fleksible i denne verden
er det nok værd at undgå.

> P.S. Vil lige nævne at der ikke er nogle tværstiver som der var på vores
> gamle akvarie i samme størelse.

Og det er som sagt her hunden ligger...

Mvh Jonas

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-05-01 18:27

Jeg skrev selv bl.a. dette:
> Mit har en tværstiver, og det har alle Akvastabil'er ned til i hvert
> fald 325L - jeg husker ikke lige om 1meters akvarierne endda
> også har den.

Jeg kom lige i tanker om at jeg måske løber med en halv vind her.
Kan det tænkes at de nye EffectLine's ikke længere leveres med
tværstiver?

/Jonas'

Fra : Aardvark

Dato : 20-05-01 18:56

En note.
Mit 160 l. Akva-stabil har også stæv-stiver.

/Brian

Fra : Johnny Bastian

Dato : 20-05-01 19:23

Hej Peter,

Jeg har et 325L, ligeledes uden tværstiver, den har siddet der fra
fabrikken, men nitterne "forsvinder" med tiden, og falder tværstiveren af.
Der er nok sket det samme med jeres akvarie, hos den tidliger ejer, og så
har han (ligesom den tidliger ejer af mit akv.) smidt stiveren ud.
Om der sker noget, tja. mit buler ligesom dit, ca. 10mm ud midt på, og det
har det gjort i de 2 år jeg har haft det. Og for at være helt ærlig så tror
jeg ikke stiveren har den store effekt, for den måde de har lavet rammen på,
giver ikke mulighed for at "holde" noget, rammen er kun fæstnet til glasset
med et par siliconeklatter, så jeg tror nu at glasset ville give sig
alligevel, uden tværstiveren.

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-05-01 19:43

"Johnny Bastian" skrev:
> [...]
> giver ikke mulighed for at "holde" noget, rammen er kun fæstnet til glasset
> med et par siliconeklatter, så jeg tror nu at glasset ville give sig

Hvordan skulle glas (og dermed ramme) kunne give sig 10 mm hvis der
er en tværstiver. Eneste mulighed skulle jo være at tværstiveren kunne
give sig i længden.... og det kan den da helt sikkert ikke.
Så, jo den har den ønskede (og efter min overbevisning særdeles
ønskværdige) effekt af sørge for at for og bagrude ikke bøjer - i hvert
fald ikke hverken 4 eller 5 mm.

/Jonas

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 20-05-01 20:54

Jeg har selv lige købt et nyt Effektline 530L. Det leveres med tværstiver,
men den kan let afmonteres. Den sidder fast med lidt silikone og der går en
lille kant op under toprammen, som nærmest klikkes fast. Jeg skulle have min
af fordi jeg skulle have en baggrund ned i det.. Der lagde jeg mærke til at
for at få stiveren fri kunne jeg faktisk "bøje" akvariet (Læs:bue). Det
studsede jeg også over, men det må da
være konstrueret til at kunne holde - ellers bliver min underbo nok en del
træt af mig

Vh Lasse
http://dive.to/malawicichlids

Fra : Johnny Bastian

Dato : 22-05-01 15:42

Prøv du at vride i den ramme der sidder omkring akvariet....den kan altså
også give sig, også selv om der er tværstiver i.
Hvis du har et stort akvarie (325L og op) med stiver, prøv så at udmål
akvariet ude i siderne og så på midten, du vil se at det giver sig
alligevel.

/Johnny
--
___

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-05-01 16:26

Johnny Bastian skrev:
> Prøv du at vride i den ramme der sidder omkring akvariet....den kan altså
> også give sig, også selv om der er tværstiver i.

Ja, naturligvis kan den da det. Har jeg påstået andet?
Det vi taler om i denne tråd er noget helt andet. Det ville ikke være
nogen fordel hvis rammen, og dermed glasset og hele akvariets facon,
var helt fastlåst a'la hvis rammen havde været at 10mm stålprofiler.
Dette ville betyde risiko for at glasset sprang ved den mindste skævhed
i opstillingen.

> Hvis du har et stort akvarie (325L og op) med stiver, prøv så at udmål
> akvariet ude i siderne og så på midten, du vil se at det giver sig
> alligevel.

Jeg har et 530L. Det giver sig ikke måleligt. Her taler jeg om afstanden
fra yderkanter af ramme på for- og bagrude i hhv. enderne og på midten.
Til gengæld har jeg konstateret af når akvariet er tomt er tværstiveren
løs/bøjelig. Når akvariet er fuldt er den spændt og kan ikke "rokkes".
Nøjagtigt samme sætninger kan siges om min kones 325L.
Ud af disse egengjorte erfaringer udleder jeg den holdning at
tværstiveren så sandelig har en ganske ønskværdig funktion.
Hvis du mener at den er ligegyldig, er det så din mening. Og vi behøver
jo ikke nødvendigvis hverken at være enige eller have gjort de samme
erfaringer.
Ikke desto mindre vil jeg fastholde en tværstiver under alle
omstændigheder bør forefindes. Om ikke andet så for en sikkerheds
skyld.

Mvh Jonas

PS.: Kunne du mon overtales til at overveje din citatteknik?
Gode råd og vejledninger findes i "brugervejledningen for
nyhedsgrupper på http://www.usenet.dk

<snip en masse citater i bunden af indlægget>

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-05-01 21:42

"Peter Kjær" <peter@npweb.dk> wrote in message
> [...]
> fuldt....kan dette virkeligt være rigtigt?
>
> P.S. Vil lige nævne at der ikke er nogle tværstiver som der var på vores

Hej Peter.
Om du ikke har så veldig lyst til at samle dine fisker op fra gulvet, må du
nok finde noget du kan bruge som tværstiver. Det gør nemlig at akvariet
holder formen meget bedre, og minsker chancen for at det falder fra
hinanden.
Lange linjaler skulle være helt yppelige til dette formålet, har jeg hørt.
Hilsen Ditte

Fra : Aardvark

Dato : 21-05-01 19:11

Jeg er ikke helt enig...tror mere tvær-fætteren er til at holde de delte
glas....min tvær-stiver i mit 160 l...sidder riiimeligt løst...så den holder
ikke en døjt...men derimod er det nok problematisk hvis dæk-glasset er over
1 meter og mere....disse glas ville knække hvis de ikke var delt i 2 eller
flere stykker.

/Brian

Fra : Peter Kjær

Dato : 21-05-01 20:24

Hej alle

Tusind tak for jeres hurtige svar.

Vi har efter at have tømt akvariet - øv - talt med producenten af akvariet
her mandag, som sagde at der skal tværstivere i (selvom de har set op til 2
cm udsving, uden at der er sket noget).

Men de har så forstærket bag og forrude grundet disse udsving, men siger
alligevel, at der skal være TO stivere i af sikkerhedsmæssige årsager.
*underboere bryder sig nok ikke om vand fra loftet*

De bedste hilsner

Peter og Ruth

Fra : Steen Suder

Dato : 27-05-01 12:46

"Peter Kjær" wrote:

> [...]
> buler ud når det er fyld med vand, dybden er 50,8 på midten når akvariet er
> fuldt....kan dette virkeligt være rigtigt?

Som en lille sidenote:

Et af akvarierne i mit barndomshjem havde målene (ca.) 100x38x32 (LxHxD)
og var limet i 4mm glas uden tværstiver, men med 3cm glaslister for og
bag.

Som jeg erindrer det (og jeg har checket med flere) var der en udbøjning
på 18mm på midten øverst. Akvariet var vel i drift i noget der ligner 15
år sammenlagt og det skete der aldrig noget ved.

Dét der var på kanten til at få gjort kål på akvariet var kiselalger,
der voksede ind under silikonen et sted. Stedet fik en tur med en
neglebørste og en klat silikone (med en finger) indvendigt og så kørte
det videre som intet var hændt.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Peter Micheelsen

Dato : 06-06-01 10:23

det skal det gøre ellers springer det altså så vær du bare helt rolig.. Med
venlige hilsner Kenny