Kender du denne kirke?
Fra : Rikke Fjordbak Ravn

Dato : 02-01-05 18:25

Hej gruppe

Fra Jean Seeberg har kirkesiderne (www.dis-danmark.dk/kirke) fået et
billede, som er af en af kirkerne ved den dansk/tyske grænse.
Jean skriver:
"Jeg troede det var Aventoft, men har nu set et billede af denne kirke og
det ligner ikke."

Kirken kan ses på denne side: http://www.fjordbak.dk/fremlysning.jpg (fylder
540 kb)

Er der nogen der har et bud på hvilken kirke der er tale om?

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 03-01-05 21:08

Hej Rikke

Kirkens tårn tyder på, at kirken skal findes i det sydvestlige Sønderjylland
eller måske mere sandsynlig syd for grænsen. Tårnets bygningsstil går med
visse variationer igen i området omkring Tønder, men også enkelte kirker på
Sundeved har tårne i samme bygningsstil.

Med venlig hilsen
Ove Kronborg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-01-05 02:08

Hej Ove.

Det er også omkring ved Tønder, altså i Tyskland, jeg har gransket og set på
kort, men tror du jeg kan komme på hvor jeg "tog" billedet, for ca. 3/4 år
siden, det mente jeg da nemt at kunne huske, men må erkende at man skal
skrive ned hvor man lige snupper et foto med hjem.

Hilsen Jean
..

Fra : børge askholm

Dato : 04-01-05 11:44

Jean Seeberg wrote:
> [...]
> siden, det mente jeg da nemt at kunne huske, men må erkende at man skal
> skrive ned hvor man lige snupper et foto med hjem.

Hvis det er nord for grænsen kirken ligger/står, så skaf bindet om
Tønder amt, eller er det generelt Sønderjylland? i værket Danmarks
Kirker, eller ret en henvendelse - med billede - til Nationalmuseet. Jeg
har ikke den helt rigtige adresse præsent, men de er mindst lige så
flinke som hos Fona på de kanter (Frederiksholms Kanal - ikke verdenshavet).

Vindskibeligst

Børge

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 04-01-05 13:38

Hej Jean!

Jeg har været igennem websiderne om kirkerne i Südtondern og flere andre
områder syd for grænsen. Ingen af kirkerne har den fjerneste lighed med
kirken på dit billede.

Jeg tror derfor, at der måske er tale om Møgeltønder kirke, der ihvertfald
har stor lighed med kirken på dit billede, men jeg synes alligevel, at der
er en smule forskel på tårnene. Når jeg igen kommer til området, så vil jeg
holde udkig efter "din" kirke.

Hilsen
Ove Kronborg

Fra : børge askholm

Dato : 04-01-05 14:10

Ove C. Kronborg wrote:

> [...]
> er en smule forskel på tårnene. Når jeg igen kommer til området, så vil jeg

Jeg synes ikke det billede der er gengivet i TRAP - Tønder amt side 638
heller ligner, skønt tårnet ar af samme form som på Jeans billede. Den
tårnafslutning er ret almindelig på de kanter.

Børge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-05 14:21

Ove C. Kronborg skrev:
> [...]
> der ihvertfald har stor lighed med kirken på dit billede, men
> jeg synes alligevel, at der er en smule forskel på tårnene.

Jeg har prøvet at se på billederne side om side.
Det kan trods kraftige restaureringer umuligt være
samme kirke. Våbenhusene er fx forskelligt placerede.

Men det ser ud til at den efterlyste kirke både har fået repareret
og fornyet dele af tegltaget. Kunne noget af det skyldes skader
under 1999-orkanen?

Skifertaget på tårnet, samt "guldsagerne" på spiret ser også ud
til at være nyt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-01-05 22:22

Tårnet ligner tårne på andre kirker i marksområdet. Prøv at sende billedet
til Lokalhistorisk Arkiv i Tønder. De kan måske hjælpe.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Kurt Elmelund

Dato : 05-01-05 11:14

Det ligner Bov kirke

Kurt Elmelund

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-01-05 12:23

Kurt Elmelund skrev:

> Det ligner Bov kirke

Ja, men kig på tagryggen. Den efterlyste kirke har *hel*
og ubrudt tagryg.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 06-01-05 18:20

Hvis man ser på billedet på DIS-dk kirkebilleder så er der mange ting der
lige må frikende Bov kirke for at være den efterlyste.
Iflg det billede som Rikke ikke kan få stadfæstet beliggenheden af.
Den ligger meget frit, Bov kirke er gemt i bevoksning.
Der er en kirkelåge med 2 rødstenssøjler, der er intet at se ved Bov kirke.
Taget er af Stiffer eller Bly, Bov har tegltag.
Gavlen modsat af tårnet har ingen støtte , det har Bov
Det vil være lidt utænkeligt at man går hen og overmaler hele kirken med
untagelse af tårnet som Bov kirke er.
Tårnet er røde , men på Bov er tårner kampe eller natursten.

Jeg tror ikke at forslaget med Bov kirke kan hjælpe Rikke, Men jeg er ikke
kendt i området, og derfor heller ikke har et forslag.

Mvh.
Niels H Nielsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-01-05 00:08

Hej alle

Det er sjovt nok at det skal være så svært svært at finde ud af.
Et er sikkert, det er ikke Møgeltønder.
For den pågældende dag:
20 marts 2004 kl. 12.53.14: billede af Møgeltønder kirke
20. marts 2004 kl. 14.30.24: Det sidste foto af Schakkenborg
20. marts 2004 kl. 15.16.10: Foto af nævnte kirke, hvor jeg mener vi kørte
over grænsen, men vi var der et par gange, ja.....ja ...jeg skal nok skrive
ned næste gang.
Men under alle omstændigheder ca. 46 min hygge/se sig omkring kørsel fra
Schakkenborg, hvis det er til nogen hjælp

Hilsen Jean

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-01-05 08:17

Kan det være Seebüll kirke ( der hvor maleren Emil Nolde boede)? Afstanden
kunne nok passe.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-01-05 02:14

Hej.
Den som jeg husker det skulle være er Aventoft, men der er ingen der kan
bekræfte det.Det passer med at køre over grænsen for at købe øl, nåh nej
sodavand og slik, komme lidt for langt, kirke på højre side, vende ved den
og tilbage til grænse kiosker.

Jeg ved ikke hvor mange tyske sites jeg har været inde på for at finde et
evt. foto, men det ser ikke ud til at de i Tyskland er så heldige at der der
er nogen der har taget initiv til en site som "vores" med danske kirker, ud
over lige på Sild/Sylt, der har de styr på det.
Jeg tror at det blev til omk 40 kirker i området, så der er nok at gå i gang
med, og som vist op til flere kirker i samme Kreds/sogn
I området ser det ud til at være nedennævnte kirke sogne/kreise
10 Kirchenkreise
Angeln, Eckernförde, Eiderstedt, Flensburg, Husum-Bredstedt,
Norderdithmarschen, Rendsburg, Schleswig, Süderdithmarschen, Südtondern,
Nordschleswigsche Gemeinde der NEK

Kirchengemeinde Aventoft und Neukirchen :Ev. Kirche Aventoft & St. Johannes

Kirchengemeinden Braderup und Klixbüll: Ev. Kirche Braderup & St. Nikolaus

Kirchengemeinde Dagebüll und Fahretoft: St. Dionysius & St. Laurentius

Kirchengemeinde Emmelsbüll, Horsbüll & Neugalmsbüll: St. Gallus &
Rimbertikirche & Marienkirche

Kirchengemeinde Enge und Stedesand: Katharinenkirche & St. Laurentius

Kirchengemeinde Hörnum-Rantum/Sylt: St. Thomas & St. Peter

Kirchengemeinde Karlum und St. Petri-Ladelund: St. Laurentius & St. Petri

Kirchengemeinde Keitum/Sylt: St. Severin

Kirchengemeinde Klanxbüll und Rodenäs: Unser Lieben Frau & St. Dionysius

Kirchengemeinde Leck: Martin-Luther-Kirche & Kirchenhaus Stadum & St.
Willehard

Kirchengemeinde Lindholm: St. Michael

Kirchengemeinde List/Sylt: St. Jürgen

Kirchengemeinde Medelby: Matthäuskirche

Kirchengemeinde Morsum/Sylt: St. Martin

Kirchengemeinde Niebüll: Christuskirche & Apostelkirche

Kirchengemeinde Norddörfer/Sylt: Friesenkapelle

Kirchengemeinde St. Clemens Amrum: Ev. Gemeindehaus Norddorf & St. Clemens &
Ev. Kapelle Wittdün

Kirchengemeinde St. Johannis auf Föhr: St. Johannis

Kirchengemeinde St. Laurentii auf Föhr: St. Laurentii

Kirchengemeinde St. Nicolai auf Föhr: St. Nicolai

Kirchengemeinde St. Sebast zu Risum: St. Sebast

Kirchengemeinde Süderlügum-Humptrup: Marienkirche & Ev. Kirche Humptrup

Kirchengemeinde Westerland/Sylt: St. Nils & St. Nikolai

Dertil kommer:

Evangelisch-lutherische Kirchengemeinde List/Sylt: St.Jürgen

Ev.-luth. Kirchengemeinde Norddörfer Kirchengemeinde auf Sylt

Evangelischen Kirchengemeinde Keitum auf Sylt: Sankt Severin

Morsum: von St. Martin

Ev.-luth. Kirchengemeinde: Hörnum & Rantum

Katholische Kirchengemeinde:

St. Christophorus auf Sylt & Filialkirche St. Raphael in List & Filialkirche
St. Josef in Hörnum

Westerland/Sylt: Dänische Kirchengemeinde (Vesterland danske kirke, Sild )

Hilsen Jean

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-01-05 21:23

> Den som jeg husker det skulle være er Aventoft, ...

Jeg har spurgt Lone Nyeng, der er præst i Aventoft - og som sikkert
kender kirken, om ikke det er hendes.

Vi må jo ha' løst mysteriet )

http://www.folkekirken.dk/STIFTER/Udland/dks/Aventoft/aventoft.HTM

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Er du sulten - få inspiration hos www.madmor.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-02-05 13:20

"Poul Erik Jensen" <nospame@mull.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har spurgt Lone Nyeng, der er præst i Aventoft ...

Der nu har svaret:

"Jeg har ikke haft netadgang i flere uger - derfor det sene svar.
Jo, det er Aventoft kirke. Det er desværre ikke "min" kirke, men den
nordelbiske kirkes (altså den tyske sognekirke)."

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Brothers Keeper

Dato : 06-01-05 21:58

Aventoft kirke er det ikke
http://www.nordfriesland-norderhof.de/pic/haus/kirche.JPG

Men arkiteken har klart været på spil flere steder.
Et eksempel er: www.amrum.tv/kirche.htm

Måske ved at finde arkitektens navn, kan man måske denne vej rundt finde en
oversigt over hvilke kirke han har tegnet.

Her er kirkerne placeret i Nordtyskland
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/maps/kirchen.gif

Fra : børge askholm

Dato : 06-01-05 20:56

Jean Seeberg skrev:
> [...]
> over grænsen, men vi var der et par gange, ja.....ja ...jeg skal nok skrive

Kære Jean

Der er nok ikke meget andet at gøre end at tage turen sydpå en gang til.
Passer det dig ikke så skriv til mig privat. Jeg har et par e-adresser
på begge sider grænsen. Måske der er en af dem der kan være sig til nytte.

-:) Børge

Fra : Norma Nielsen

Dato : 06-01-05 22:53

Jeg har fundet dette link under Dansk Kirke i Udlandet, men desværre er det
kirkernes e-mailadresser der ligger der, ingen hjemmesider.
http://www.danskkirke.dk/kirker%20i%20Sydslesvig.htm
mvh Norma

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-01-05 22:56

On Sun, 2 Jan 2005 18:25:14 +0100, "Rikke Fjordbak Ravn"
<rikke@FJERNfousing.dk> wrote:

> [...]
>540 kb)
>
>Er der nogen der har et bud på hvilken kirke der er tale om?

Jeg tror godt, det kan være Aventoft, sammenlign med det her:

http://topographie.shz.de/gemeinde.php?SHOWSUB=7&MID=7&RUBRIKID=7&HOMEPAGEID=&KREISID=4&GKZ=54009&GEMEINDEBILD=t

Det er ganske vist smår, men form farve og vistnok også træet ved
siden af våbenhuset passer.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-01-05 00:12

Hej Lars.
>Er der nogen der har et bud på hvilken kirke der er tale om?
Jeg tror godt, det kan være Aventoft, sammenlign med det her:

Jo den er god nok, jeg mener også jeg,, på luftfotoet, kan se en hvid Mazda
626, holde ude ved vejen og at der står en mand ved siden af med et
fotografi apparat
Hilsen Jean