Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vudering af 2 billeder.
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 15:53

Har i tidliger indlæg skrevet om råd til nyt køb af digital kamera.

Det er simpelhen en jungle, hvis det var pc udstyr,
bundkort-grafikkort-harddisk osv. ville det ikke have været noget problem,
men det her det er for meget.

Så nu har jeg så sagt stop ellers får man aldri købt noget.

Jeg har svævet mellem et Konica Minolta Dimage Z3 og et Panasonic Lumix
FZ20.

Jeg vil godt have et med en kraftig zoom og en hurtig opstarttid og har læst
en masse om Z3, nogle siger noget negativ om den andre siger noget positiv
om den.

Har kikket på de forskellige sider om kameraer, bla. Steves Digicams og
nogle andre udenlanske sider, også danske sider selfølgelig.

Her er det akkurat det samme nogle er for andre er imod.

Panasonic FZ20 har fået de bedste karakter, hvis man kan sige det, men hold
da helt ferie hvor er det stort, man skal jo have en rygsæk på når man skal
have det med.

Jeg vil lige sige at det er min personlig mening med at det er stort, andre
vil nok sige at der er en normal størrelse for sådan et kamera.

FZ20 er jo ikke lige til at have i lommen, det er Z3 heller ikke men det er
noget mindre.

Så kan i jo godt regne den ud, jeg har så købt et Konica Minolta Z3 og vil
gerne have jeres vudering om de her 2 billeder jeg har vedlagt.

Jeg syntes selv det ser meget godt ud, kameraet skal kun bruges af en amatør
(ingen kommentarer) og ikke til professionelt brug.

Der er somsagt vedlagt 2 billeder hvor det ene er taget med mit gamle Canon
S10 og det andet med Z3.

Jeg siger ikke hvilken billeder der er taget med hvilken kamera, det kommer
senerer når man har vuderet hvilken billed der er bedst.

Det er jo taget af en amatør så bær over med mig.

Ha en god dag alle sammen.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 02-01-05 15:56

On 2005-01-02, Kim Michael Larsen <> wrote:
> Så kan i jo godt regne den ud, jeg har så købt et Konica Minolta Z3 og vil
> gerne have jeres vudering om de her 2 billeder jeg har vedlagt.

Hvor er det lige du har "vedlagt" disse billeder?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 16:14

> [...]
kommer
> senerer når man har vuderet hvilken billed der er bedst.
>
> Det er jo taget af en amatør så bær over med mig.

Det er nok en god ide at vedlægge de 2 billeder.
Så her er de.

http://www.kimila.dk/test1.jpg
http://www.kimila.dk/test2.jpg

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : KNL DtP

Dato : 02-01-05 17:14

"Kim Michael Larsen" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> Der er somsagt vedlagt 2 billeder hvor det ene er taget med mit gamle
Canon
> S10 og det andet med Z3.

Test1.jpg: Noget varmere farvetemperatur end 2'eren - den grå mur helt i
siden er dog meget neutral. Flere detaljer i højlyset - refleksionerne af
bølgetaget i det blanke plastictag ved tagrenden. Noget ulden i venstre
hjørne - her står 2'eren skarpere.

Test2.jpg: Koldere i farvegengivelsen end 1'eren - dette er selvfølgelig en
smagssag. Lidt mere detaljeret og skarp end 1'eren. Specielt i hjørnet står
2'eren rimelig skarp og med gode detaljer - se på "hatten" af lygtepælen.
Lidt moiré omkring ventilationskanalen cirka midt i billedet. Den grønne
farve står mere naturligt og satureret på 2'eren - hvor planten i venstre
side omkring døren virker helt grå og flad på 1'eren.

Jeg synes ikke der er det helt store forskel i billederne ved første
øjekast. På trods af en noget køligere farvetemperatur ved et neutralt
motiv, vil jeg dog foretrække test2.jpg - hvad for et kamera den så stammer
fra. Nu kender jeg ingen af de nævnte kameraer, men kan forstå, at Z3 skal
afløse din S10'er. Jeg må sige, at jeg ud fra de viste billeder ikke ser
noget stort kvalitetsspring. Det kan godt være, at det skal et lidt mere
krævende motiv til, før man kan se de store forskelle.

Leverer begge kameraer forresten billederne i den opløsning? Hvis man skal
vurdere skarphed og detaljer, så kræver det, at man ser billederne i 1:1.

MVH

Kristian - som er spændt på at høre andres syn på billederne - og endeligt
hvilke kameraer de hører til : )
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:48

> [...]
> vurdere skarphed og detaljer, så kræver det, at man ser billederne i 1:1.

Nu er det ikke til professionelt brug kun en gang imellem jeg tager nogle
billeder.
Kan du lige definerer hvad moiré nu er.
Det skal lige siges at billederne er taget i bedste opløsning, Z3 =
2272X1704 og S10 = 1600X1200, men Z3 billedet er resize til 1600X1200 ellers
kan man jo hurtig se forskel.
Det bliver spændende hvad de andre siger.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : KNL DtP

Dato : 02-01-05 19:33

> Nu er det ikke til professionelt brug kun en gang imellem jeg tager nogle
> billeder.

Okay - kvaliteten skal dog stadig være i orden, efter min mening.

> Kan du lige definerer hvad moiré nu er.

Moiré opstår når to mønster ligger oven på hinanden i en uheldig vinkel. Det
ses ofte som mystiske farvefejl, "flimmer" eller cirkler ind i hinanden. Et
typisk eksempel er, når en tv-vært har en ternet skjorte på - her ser man af
og til, at hele skjorten står og flimrer, hvis studiokameraets og skjortens
mønster interfererer.

Eksempel her:
http://www.sapdesignguild.org/resources/glossary_color/images/moire.gif

> Det skal lige siges at billederne er taget i bedste opløsning, Z3 =
> 2272X1704 og S10 = 1600X1200, men Z3 billedet er resize til 1600X1200
ellers
> kan man jo hurtig se forskel.

Når du resampler et stort billede, smider du data væk og mister derved
skarphed og detaljer. Det er derfor svært at kunne vurdere om et billede
skulle være bedre end et andet, hvis sammenligningsgrundlaget ikke svarer
overens med det reele kildemateriale. Hvis du istedet udskrevet begge
billeder i 10 x 15 cm fra originalfilerne, så ville det være muligt at lave
en fair vurdering.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-01-05 19:05

> Det er jo taget af en amatør så bær over med mig.
>
> Ha en god dag alle sammen.

Jeg er meget tilbøjelig til at sige test2 er det bedste, det er skarpere og
har flere detaljer med.

Det er svært at sige ved sådanne billeder da lyset og motivet et svært at
vurdere fra det ene til det andet, det ville være bedre med en opstilling
med nogle farver og en dybde på en neutral baggrund.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-05 20:42

In article <41d837e9$0$278$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Jeg er meget tilbøjelig til at sige test2 er det bedste, det er skarpere og
> har flere detaljer med.

Enig, men 2'eren kan have de ekstra detaljer fordi det er samplet ned, og
har haft mere at give af. Test1 er varmere i farven, synes tallet 67 står
bedre i 1'eren. Er enig i, at 2'eren har moire i risten. Hvis det er fra
det ny kamera, så er det muligvis kommet da det er sat ned i størrelse.

Hvis man ser på den grå dør, så har 1'eren mindre ISO støj, men kan skyldes
at det virker lidt mere uskarpt.

1'eren får mere med i taget, og generelt foretrækker jeg 1'eren.

Men ingen af dem er specielt gode. Jeg vil sige, gem det Canon, og
brug det til lommebrug. Og spar sammen til et ordentligt til ryksækken.
Canon 300D er stille og roligt på vej ned i pris.

> Det er svært at sige ved sådanne billeder da lyset og motivet et svært at
> vurdere fra det ene til det andet, det ville være bedre med en opstilling
> med nogle farver og en dybde på en neutral baggrund.

Enig. Lad os få et billede med noget solgryn eller ketchup (rød farve),
noget Klorin (blå), noget lyst grønt, og gerne noget frugt. Og hvad
du nu ellers har med farve.