Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
teknikken bag highkey
Fra : fam. Ager

Dato : 02-01-05 11:06

hej ng....

er der en der vil forklare hvordan man laver highkey billeder???

jeg tænker på teknikken med indstilling af flash......Jeg har ikke studio
flash,men en 420ex og en 580ex og et par paraplyer....
gode ide´er modtages med rundhånd....

torben

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 02-01-05 14:11

> er der en der vil forklare hvordan man laver highkey billeder???

Du skal som regel have en hvid baggrund som du overbelyser 1-2 blændetrin
ift. det du har i forgrunden f.eks. modellens ansigt eller krop. Det er den
korte forklaring. Du vil nok have nemmest ved at lave opstillingen hvis du
bruger en lysmåler, og så indstiller lysene hver for sig...
--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk netop opdateret med nye billeder...

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-01-05 18:37

On Sun, 2 Jan 2005 14:11:23 +0100, "René Ernst Nielsen"
<kontakt@fotographi.dk> wrote:

> [...]
>korte forklaring. Du vil nok have nemmest ved at lave opstillingen hvis du
>bruger en lysmåler, og så indstiller lysene hver for sig...

Ja og at dit motiv er egnet til high-key, dvs. at lyst hår mv. så blot
øjnene er sorte i det færdige billede (det typiske high-key billede).

Der skal i største delen af motivet være meget lav kontrast, og man
benytte derfor blødt lys - næsten ingen skygger. nok bedst med
softbox/paraplyer tæt på modellen, eller i det mindste lysforhold i
balance - så lysmåler er fordel (eller mange forsøg).

Den gamle øvelse med at benytte en stående blyant til at se at
skyggerne er ens er også en mulighed, hvis man skal gør det primitivt
)

En anden mulighed er at benytte modlys mod en lys baggrund, med
balanceret udfyldningslys forfra. Kan give en flot hvid rand mod en
creamfarvet baggrund.

Når man arbejder med high eller for den sags skyld low -key billeder
er det uhyrer vigtigt at have styr på konstrasterne /-forholdene. Og
naturligvis at motivet er egnet med lille område centralt i
hoved-motivet som er mørk, øvigt dele af motvivet er lys i lyst.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.