Foto
IBM760 5420
Teil 3020
S/H negativ fremkaldelse... hjælp!
Fra : Kim

Dato : 02-01-05 01:53

Hej!

Jeg er en smule forvirret over opgivelserne at fremkaldetiderne fra Ilford
og fra Agfa på samme film.

Hvis jeg på Ilfords hjemmeside slår en Ilford FP4Plus ISO125 op, så læser
jeg det som at filmen skal fremkaldes 9 min. hvis man blander Rodinal 1+25
ved 20 grader. ( http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/FP4Plus.pdf. )

Hvis jeg slår samme film op via AGFA Rodinals datablad, så læser jeg det til
at filmen skal fremkaldes i 5 min. ved samme blandingsforhold og temperatur
(1+25 20grader)(
http://www.madsens.com.au/2003catalogue/darkroom/Rodinal.PDF )

Jeg kan godt se at de ikke er helt enige om hvor tit man skal "aktivere"
tanken under fremkaldelsen, men alligevel....kan det være rigtig at der er
så stor forskel på fremkaldetiden, eller læser jeg skemaerne helt forkert?

Mvh. Kim

Fra : Langgaard

Dato : 02-01-05 16:06

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så stor forskel på fremkaldetiden, eller læser jeg skemaerne helt forkert?

Hej

Fremkaldelse af s/h film er ikke altid lige noget man gør efter en fast
opskrift, tiderne svinger meget efter lyset og kontrasten i motivet, så
regn med at alle opgivne tider er retningsgivende.
Jeg har ikke kendt to der fremkalder samme filmtyppe ens, alle har deres
private "bedste" måde.
Så prøv dig frem, men husk at være nøjagtig med tid, temperatur og bevægelse
af tanken. Hvis du ikke gør det nøjagtig ens hver gang, kører du sur i at
styre kontrasten.
Overfremkaldelse giver grovere korn, og kraftigere bevægelse(agitation) af
filmen under fremkaldelsen giver højere kontrast.

God fornøjelse.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : 2rb1

Dato : 02-01-05 21:14

> [...]
> så stor forskel på fremkaldetiden, eller læser jeg skemaerne helt forkert?

Hejsa Kim.

Jeg har hele tiden, når jeg har lavet studieportrætter, brugt Fp4 film og
fremkaldt dem i Agfa Rodinal 1+25.
Jeg har har fremkaldt dem på flg. måde:
Agfa Rodinal 1+25 ........ blandingsforhold 1+20 i 9 min.
Rimelig langsom bevægelse det første minut, og derefter 1 gang hvert minut
indtil de 9 min er gået.
Det har givet mig negativer som passer perfekt på en 2,5 gradition papir.

Mvh. 2rb1