Vejer tiden noget?
Fra : Jens Olsen

Dato : 01-01-05 14:32

> Vil bare lige anbefale en anden bog der også berører emnet tid og flere
> andre interessante naturvidenskabelige spørgsmål. Nemlig Tor Nørretranders:
> Mærk verden. En tyk sag, men meget spændende.
>
> rAnders.

Og det vil jeg så meget gerne advare imod. Tor Nørretanders har aldrig
skrevet en eneste original tanke, simpelthen fordi han ikke ejer
kompetencen til det. Han er blot en (ganske ringe) formidler af andres
tanker/arbejde (videnskabsjournalist). Desværre ejer manden en ganske
utrolig evne til at undlade kildehenvisninger i det han skriver,
således at han skriverier nærmest får karakter af intellektuelt
tyveri.

Jeg vil meget stærkt råd til at springe denne nassende
andenhåndsformidler af andres ideer over og direkte til kilderne.
Ellers snyder I jer selv.

Tor Nørretanders er for bogverden hvad Illuderet Videnskab er for
bladverden. Tor Nørretanders.... den videnskabelige verdens Readers
Digest.

J.O.

Fra : kjaer

Dato : 01-01-05 14:50

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> utrolig evne til at undlade kildehenvisninger i det han skriver,
> således at han skriverier nærmest får karakter af intellektuelt

Kildehenvisningerne i "Mærk Verden" fylder altså 41 sider!

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-01-05 15:19

> Jeg vil meget stærkt råd til at springe denne nassende
> andenhåndsformidler af andres ideer over og direkte til kilderne.
> Ellers snyder I jer selv.

De fleste læsere af hans bøger vil nok ikke få meget ud af at gi direkte til
kilderne, da kilderne generelt henvender sig til et andet publikum.
Tors opgave er ikke at komme med originale tanker, men at formidle andres
originale tanker, så menigmand kan få en ide om hvad det drejer sig om.
Samme gælder illustret videnskab. Blandet "komputer for alle" vil jeg heller
ikke gide, men kender da flere mennesker, som får en masse ud af det, netop
fordi niveauet er som det er.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 15:41

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse news:41d6b140$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> De fleste læsere af hans bøger vil nok ikke få meget ud af at gi direkte til
> kilderne, da kilderne generelt henvender sig til et andet publikum.

Dette er desværre en udbredt fordom hos det populære
publikum.
Faktisk er der en del "kilder" der gør et uforligneligt
arbejde med at formidle til et bredt publikum.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-01-05 15:54

> Faktisk er der en del "kilder" der gør et uforligneligt
> arbejde med at formidle til et bredt publikum.

Naturligvis er der det. De er dog i fåtal, da de rigtig varme kilder
generelt ønsker at henvende sig til ligesindede i tidsskrifter for
ligesindede, så de kan få flere midler til at fortsætte forskningen.

Fra : Pongo

Dato : 01-01-05 15:28

Jens Olsen wrote:
[...]

Er der et problem ved at kalde sig videnskabsjournalist ?
Jeg har aldrig set Tor Nørretranders udgive sig for at være andet end
"videnskabsjournalist".
Dem der har behov for original-tankerne læser vel Nature, Science eller et
af de mange videnskabelige tidsksrifter. En advarsel kan måske være på
plads, hvis bøgerne er direkte vildledene. Er de det ? Eksempler ?

:: Desværre ejer manden
:: en ganske utrolig evne til at undlade kildehenvisninger i det han
:: skriver, således at han skriverier nærmest får karakter af
:: intellektuelt tyveri.

Eksempelvis hvor ?? Hvilke kilder burde have været angivet ?

:: Jeg vil meget stærkt råd til at springe denne nassende
:: andenhåndsformidler af andres ideer over og direkte til kilderne.

Kilderne er jo netop ofte skrevet med en anden målgruppe. Det er ikke alle
der synes at fagsproget og engelske kilder er en nydelse at læse. Desuden
samler Tor Nørretranders jo en masse kilder og forsøger at bygge et
helhedsbillede. Man kan diskutere hvor godt det lykkes men anklager mod
hæderligheden bør vel dokumenteres.

:: Tor Nørretanders er for bogverden hvad Illuderet Videnskab er for
:: bladverden. Tor Nørretanders.... den videnskabelige verdens Readers
:: Digest.

Muligvis, men er det problematisk ??
/Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-01-05 16:00

> [...]

> utrolig evne til at undlade kildehenvisninger i det han skriver,
> således at han skriverier nærmest får karakter af intellektuelt

Hans skriverier er af vekslende lødighed. Jeg kan sagtens genkende noget
af det, du skriver - medens andre ting er ganske godt dokumenteret.
Som videnskabsjournalist er han ganske langt fra Nigel Calder, der
vel nok hører til de bedste.
Men har har også en fortid som fysiker.

Per A. Hansen

Fra : kjaer

Dato : 03-01-05 10:15

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af det, du skriver - medens andre ting er ganske godt dokumenteret.
> Som videnskabsjournalist er han ganske langt fra Nigel Calder, der

Problemet er kun at nogen tror det er lærebøger i fysik han skriver. Man
bliver ikke videnskabsmand af at læse dem, men man får lidt at vide om
forskellige videnskabelige emner.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-01-05 12:56

"kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse news:I28Cd.98$q17.45@news.get2net.dk...

> Problemet er kun at nogen tror det er lærebøger i fysik han skriver.

Ligger de ikke fastspændt i sengen i Ebberød?

Mvh
Martin

Fra : kjaer

Dato : 03-01-05 21:15

> "kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Ligger de ikke fastspændt i sengen i Ebberød?

Så er vi dernede igen.