El-guitar til begynder?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-12-04 13:00

Hejsa.

Jeg kan ikke lige finde en dk.teknik.instrumenter eller hvad man nu kan
forestille sig, så jeg prøver at stille mit spørgsmål her;

Jeg overvejer at starte med at spille el-guitar (og se om jeg kan lære
det . Jeg er til det lidt hårdere rock/metal, såsom Rammstein,
Metallica, Hendrix, Type O Negative, Sabbath osv. Jeg har spillet en
ganske lille smule el-bas for nogle år tilbage, så jeg har ikke den
vilde erfaring (læs, nærmest intet).

Jeg har kigget på en ESP KH2 - kunne denne være et fornuftigt valg når
jeg køber brugt? Jeg er lidt kræsen mht lyd, men det er også vigtigt
grejet kan afsættes igen, hvis jeg ikke magter at lære at spille
el-guitar - dette mener jeg KH2'eren opfylder.

Mht forstærker, så kunne dette eksempelvis være en Marshall - laver de
også små rør-modeller? Jeg vil helst ikke på en transistorvariant, men
har heller ikke brug for en kæmpeforstærker. Nogen der kan anbefale en
god lille øveforstærker?

På forhånd tak.

Mvh
Steen

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-12-04 13:20

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> grejet kan afsættes igen, hvis jeg ikke magter at lære at spille
> el-guitar - dette mener jeg KH2'eren opfylder.

Jeg kender ikke KH2eren, men jeg elsker ESPs guitarer og jeg ejer selv
en ESP Horizon.

> [...]
> også små rør-modeller? Jeg vil helst ikke på en transistorvariant, men
> har heller ikke brug for en kæmpeforstærker. Nogen der kan anbefale en

Marshall siger mig ikke så meget, hvis jeg skal være ærlig.
Små, gode rør-comboer som nævnes oftest: Peavey Classic 30 og Fender
Blues Junior.

/David

Fra : Mads Breddam

Dato : 31-12-04 14:10

> Marshall siger mig ikke så meget, hvis jeg skal være ærlig.
> Små, gode rør-comboer som nævnes oftest: Peavey Classic 30 og Fender
> Blues Junior.

Fuldstændig enig.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-01-05 12:36

David Rasmussen wrote:

> Jeg kender ikke KH2eren, men jeg elsker ESPs guitarer og jeg ejer
> selv en ESP Horizon.

Alle tiders.

> Marshall siger mig ikke så meget, hvis jeg skal være ærlig.
> Små, gode rør-comboer som nævnes oftest: Peavey Classic 30 og Fender
> Blues Junior.

Tak skal du have - dem prøver jeg at se lidt på.

Mvh
Steen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-01-05 18:00

Et lille ekstraspørgsmål: Kender nogen en god instrumentbutik i Århus
eller omegn? Den må selvfølgelig gerne forhandle Eksempelvis Fender og
ESP guitarer, men det er ikke et must. Det er sådan jeg kan få en
fornemmelse af forskelle iblandt el-guitarer (og forstærkere for den
sags skyld).

Jeg hælder egentlig på nuværende tidspunkt mod at købe nyt alligevel,
iogmed det er første guitar osv. Så kan jeg godt bruge noget seriøs
vejledning (og afprøvning af grej) i en butik.

Mvh
Steen

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-01-05 18:18

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> iogmed det er første guitar osv. Så kan jeg godt bruge noget seriøs
> vejledning (og afprøvning af grej) i en butik.

http://www.aage.dk/

De har en butik i Århus også (Vestergade 35).

/David

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 02-01-05 23:21

Hej Steen

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ESP guitarer, men det er ikke et must. Det er sådan jeg kan få en
> fornemmelse af forskelle iblandt el-guitarer (og forstærkere for den

Når det er guitar det handler om, kommer du i Århus-området ikke udenom
Akustikken på Frederiks Allé (www.akustikken.dk). Der får du altså en seriøs
rådgivning.

> Jeg hælder egentlig på nuværende tidspunkt mod at købe nyt alligevel,
> iogmed det er første guitar osv. Så kan jeg godt bruge noget seriøs
> vejledning (og afprøvning af grej) i en butik.

Du behøver efter min mening ikke være nervøs for at købe brugt. Noget af
det, der er til salg er i virkeligheden meget lidt brugt. Selv købte jeg en
"brugt" håndbygget Severin-guitar hos Akustikken for ca. 20 år siden (det
brugte bestod i, at den havde været anvendt i studie i forbindelse med
optagelsen af et Lars HUG album), og det har jeg aldrig fortrudt. Jeg har
også stadig (og spiller også på den) en gammel Klira-guitar, som jeg købte
brugt i 1974. Og bortset fra, at den har fået nye pickups (og en del
skrammer) spiller den stadig fint. Dog er der efterhånden gået slitage i
volumenkontrollerne, så de ikke fungerer optimalt længere.

Også forstærkere har jeg købt brugt. Det kan sagtens betale sig. I øvrigt er
det kun en fordel at højttalerne er "spillet til" når du køber, hvis du er
lidt kræsen med lyden.

I øvrigt kunne det være et alternativ at kigge på engelske netbutikker.
F.eks. Marshall koster ca. det halve af herhjemme, når man skal tro den
vejledende pris (den reelle pris er jo nok noget lavere - man kan næste
altid finde et tilbud et eller andet sted). Jeg har set små 15W
Marshall-comboer til priser under 900,- kr. i England. Selv købte jeg i 1985
en lille Marshall-combo på 75 W på en tur til Newcastle for knap 3000,- kr.
Den kostede dengang det tredobbelte herhjemme (9.995,- i vejledende pris).
Så lidt prisharmonisering er der da åbenbart sket efter indførelsen af det
indre marked!

> Mvh
> Steen

I lige måde

Steen (Lindkvist)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-05 02:09

Steen Schmidt wrote:
> [...]
> ESP guitarer, men det er ikke et must. Det er sådan jeg kan få en
> fornemmelse af forskelle iblandt el-guitarer (og forstærkere for den

Klart Woodstock Guitars i Odensegade (eller så er det en af nabogaderne).

Poul Krebs handler der

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-01-05 09:47

Steen Suder, privat wrote:

> Klart Woodstock Guitars i Odensegade (eller så er det en af nabogaderne).
>
> Poul Krebs handler der

Er det en anbefaling eller en advarsel?

/David

Fra : -V-

Dato : 03-01-05 11:36

David Rasmussen wrote:

> Er det en anbefaling eller en advarsel?

-V-

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-05 20:20

David Rasmussen wrote:

> Er det en anbefaling eller en advarsel?

Hverken eller. Blot en konstatering af at mindst én prof. musiker
handler der.

--
Steen Suder