Hvordan skader solvind elnettet?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 31-12-04 00:01

Hej

Forleden så jeg en dokumentarfilm om solvind og hvordan kommer mod Jorden,
hele tiden og med ekstra styrke engang imellem, og især hver 11. år.
Solvinden bliver normalt begrænset og afbøjet uden om Jorden af
magnetfeltet, men alligevel var el nettet i Canada blevet ødelagt, pga den
ekstra effekt solm solvinden lavede i form af jævnstrøm.

Så er mit spørgsmål, hvordan kan solvinden egentlig lave jævnstrøm i
ledningerne i el nettet?
Når man fx fører en magnet igennem en spole, så induceres en strøm, en kort
impuls.
Har solvinden en frekvens til at skabe jævnstrøm?
Hvor er så minus og hvor er plus, i de normale vekselstrøm ledninger?
Er det lange afstande i ledninger, over et par 1000 kilometer, hvor der
kommer plus i den ene ende?

Er det en bestemt slags bølgelængde der laver jævnstrømmen?

Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-12-04 03:49

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> af magnetfeltet, men alligevel var el nettet i Canada blevet ødelagt,
> pga den ekstra effekt solm solvinden lavede i form af jævnstrøm.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål til dette. Efter at have set en Imax film
om solen, sad jeg også og tænkte lidt over "solvind" fænomenet.. Hvis det
kommer ekstra kraftigt ca. hvert 11. år, betyder det så ikke, at en masse
satellitter må gå i stykker?
Hvis dette er rigtigt, hvad gør man så? Står der allerede X antal
satellitter klar til opsendelse?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Rasmus

Dato : 31-12-04 12:46

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in

> [...]
> at en masse satellitter må gå i stykker?
> Hvis dette er rigtigt, hvad gør man så? Står der allerede X antal

Mon ikke at man har taget højde for det, da men byggede dem, så de er
skærmet af. Naturen kan jo som regel ikke forudsiges, så der kunne jo reelt
komme en solstorm, dagen after opsendelsen.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 31-12-04 15:54

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> magnetfeltet, men alligevel var el nettet i Canada blevet ødelagt, pga den
> ekstra effekt solm solvinden lavede i form af jævnstrøm.

Aurora Borealis er et synligt eksempel på at ihvertfald ikke hele solvinden
afbøjes uden om jorden. Bæltet strækker sig hen over Canada og udgør i det
hele taget en cirkel omkring den magnetiske nord og sydpol.

Carsten

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 31-12-04 21:48

> [...]
> afbøjes uden om jorden. Bæltet strækker sig hen over Canada og udgør i det
> hele taget en cirkel omkring den magnetiske nord og sydpol.

Så det er altså kun engang imellem at solens kraftige elektriske stråler som
når ned til Jorden?

Tak for links, men hoved spørgsmålet er stadig hvordan strømmen egentlig
opstår og kommer i elnettets ledninger?
Er det gnidning af molekyler?

til Anders og satelitterne, de er vist nok beklædt med guld film for at
tage strålingen, men kun til en vis grænse.
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/rumvejr_og_nordlys.htm

Torben

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-01-05 17:32

> [...]
> som
> når ned til Jorden?
>
> Tak for links, men hoved spørgsmålet er stadig hvordan strømmen egentlig

Jeg vil være ked af at gå i detaljer om elektro og magnetisme, men min
fysikbog udtrykker noget i retningen af, at det arbejde som et elektrisk
felt udfører på en dipol (et andet elektrisk felt), når dipolen skifter
orientering i feltet, kan udtrykkes som et elektrisk potentiale (potential
energy for a dipole in an electric field). Hvis der altså er et elektrisk
felt (højspændingsledninger) som fra uforstyrret 0-potentiale fra
omgivelserne bliver ramt af et 'burst' af ladede partikler er der altså iflg
fysikbogen mulighed for at danne et potentiale i ledningen.
.... Jeg skulle vist have taget en hat på de aftener.

Carsten

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-01-05 19:23

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse news:41d821fa$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> omgivelserne bliver ramt af et 'burst' af ladede partikler er der altså iflg
> fysikbogen mulighed for at danne et potentiale i ledningen.

Det er vist en misforståelse at elektrisk ladede partikler
når jordoverfladen. Forstyrrelsen af højspændingsnettet
skyldes at 0 niveauet bliver ustabilt som følge af de
elektriske strømme der opstår ved jordoverfladen på
grund magnetfeltets fluktuationer, som igen skyldes
solvinden. Fænomenet forstærkes hvis der tillige findes
eruptive bjergarter som i Canada, da disse har højere
resistans, hvilket tvinger strømmen til at søge alternative
veje tæt ved overfladen.
Det er relativt nyt at man er blevet opmærksom
på fænomenet da solen har været ekstra aktiv i de senere
år.
Billede af solvind mv kan ses her:
http://www.psc.edu/science/Goodrich/goodrich.html

Mvh
Martin

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 03-01-05 01:49

> [...]
> veje tæt ved overfladen.
> Det er relativt nyt at man er blevet opmærksom
> på fænomenet da solen har været ekstra aktiv i de senere

Hej det er muligt solen har været mere aktiv, eller er det os der har fået
øjne op for fænomenet og fokuserer mere på det.
Dok.film jeg så var jo fra en hændelse i 1989, og solen skulle så være mere
aktiv hver 11. år, men jeg har ikke hørt om noget specielt stærkt udbrud i
år 2000. Da ikke noget som påvirkede helt ned på Jorden som i 1989.

Hvis jeg omskriver din forklaring med lidt andre ord. Så siger du at
solvinden (dens ladede partikler ikke når helt ned til Jorden) men når kun
et godt stykke ned mod Jorden, og de partikler som når længst ned, er
nordlyset.
Men istedet for at de når Jorden, så påvirker de (solvinden) Jordens alm
magnetfelt så meget at de skubber det tilfældigt frem og tilbage?
Og når Jordens magnetfelt pendlere frem og tilbage kommer det så til at
indukcerer jævnstrøm i højspændingsledningerne?

Det var så min omskrivning. Men jeg er ikke helt med på den forstærkede
effekt med bjergarterne! For hvis Jordens magnetfelt pendlere frem og
tilbage, så er der jo et flet i forvejen uanset resistans i bjergarterne.
Dog hvis der er forskel hårdheder i bjergarterne er der jo så nogle steder
hvor Jordens magnetfelt forstærkes og svækkes. Men du vil gerne have at
der skulle løbe en strøm på Jordens overflade, men det er nemmere at springe
ca 10 meter op i luften og så følge el ledningerne?

At det lige var Canada, er vel ikke bare tilfældigt at det var Jordens
hældning, iforhold til Solen, der lige var en i gunstig retning for
solvinden, at finde ned mod Canada pga Jordens magnetfelt udformning og
krumning?

MVH

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-01-05 13:52

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:4P0Cd.3622$4d6.2637@news.get2net.dk...

> Hej det er muligt solen har været mere aktiv, eller er det os der har fået
> øjne op for fænomenet og fokuserer mere på det.

Jeg refererer blot hvad eksperter mener.
Vi befinder os i øjeblikket i slutningen af solcyklus 23 eller
begyndelsen af 24.
Du kan se kort over aktiviteten her:
http://www.intellicast.com/DrDewpoint/Library/1186/

> Dok.film jeg så var jo fra en hændelse i 1989, og solen skulle så være mere
> aktiv hver 11. år, men jeg har ikke hørt om noget specielt stærkt udbrud i
> år 2000. Da ikke noget som påvirkede helt ned på Jorden som i 1989.

Magnetfeltet vekselvirker *altid* med strøm i Jorden.

> [...]
> solvinden (dens ladede partikler ikke når helt ned til Jorden) men når kun
> et godt stykke ned mod Jorden, og de partikler som når længst ned, er

Nej, det udtaler jeg mig ikke om. Men de ladede partikler som
skaber nordlys befider sig i 100-300 km.

> [...]
> Og når Jordens magnetfelt pendlere frem og tilbage kommer det så til at
> indukcerer jævnstrøm i højspændingsledningerne?

Ja, og i olierørledninger, men det er ikke det der forårsager
sammenbrud i nettet. Årsagen er som jeg skrev nulniveauet.

> Men du vil gerne have at
> der skulle løbe en strøm på Jordens overflade, men det er nemmere at springe
> ca 10 meter op i luften og så følge el ledningerne?

Jeg refererer kun hvad kraftværksingeniører har fundet ud af.

> [...]
> hældning, iforhold til Solen, der lige var en i gunstig retning for
> solvinden, at finde ned mod Canada pga Jordens magnetfelt udformning og

Nej, det var ikke tilfældigt. Der går en permanent strøm som
er særlig kraftig i Canada, som jo også er tæt på den magnetiske pol.

Mvh
Martin

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 03-01-05 23:16

> [...]

> Nej, det var ikke tilfældigt. Der går en permanent strøm som
> er særlig kraftig i Canada, som jo også er tæt på den magnetiske pol.

--------
Hej Martin jeg er ikke ude på at hænge nogen op på noget, bare at få mere
at vide om det spændende fænomen. Og det har I alle været med til, tak for
det.
Fik også lige et svar af andre veje, som I også kan se:

(Man kan ikke inducere ren jævnstrøm. Men de frekvenser, der her er tale om,
er meget lave i forhold til nettets normale frekvens (50 hz). "Modtager"
kredsløbet udgøres f.eks. af en lang højspændingslinie afsluttet med
jordforbindelse i begge ender og så forbindelsen gennem jorden i en
gennemsnitsdybde for strømmen. Herved dannes en spole, og hvis magnetfeltet
gennem spolen ændres, induceres der en elektrisk spænding, som kan drive en
strøm i dette kredsløb.
Magnetfeltændringerne skyldes de varierende strømme på op til flere
millioner ampere som løber i ca. 100 km's højde, og som skabes af solvinden.
Strømmene kan variere i styrke med tiden, eller de kan flytte sig i forhold
til "sekundær-spolen" (højspændingslinien med jordforbindelser). Her taler
vi om ændringer svarende til frekvenser på 0.1 til 10 hz.
Problemet er kun af betydning for lange højspændingslinier (flere hundrede
km) i nærheden af nordlyszonen, hvor strømmene i den øvre atmosfære er
stærkest. F.eks. Canada og Sverige.)

Ærgeligt at det ikke opstår her I Dk

MVH

Torben

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 03-01-05 15:08

> [...]
> elektriske strømme der opstår ved jordoverfladen på
> grund magnetfeltets fluktuationer, som igen skyldes

Det lyder fornuftigt. Det der ping-pong mellem elektro og magnetisme er ikke
altid lige gennemskueligt.
Når jeg har betragtet nordlyset er det tydeligt at der kommer kaskader (af
partikler,**) oppefra. Hvorfor lyset lige slukker i en helt bestemt højde er
jeg ikke klar over - men jeg er stadig efterladt med en fornemmelse af, at
'kaskaden' fortsætter nedover uden at være synlig.

** http://www.northern-lights.no/
> Fænomenet forstærkes hvis der tillige findes
> eruptive bjergarter som i Canada, da disse har højere
> resistans,

Eller måske omvendt jernholdige, som fokuserer 'strømmen' ?

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 03-01-05 01:23

> [...]
> fysikbogen mulighed for at danne et potentiale i ledningen.
> ... Jeg skulle vist have taget en hat på de aftener.

Hej Carsten

Jeg ved heller ikke præcist hvordan fænomenet opstår, men synes det er
spændende.
Og er enig med dig at der udføres et arbejde på en elektrisk leder i et
magnetisk felt, hvis det havde været jævnstrøm i højspændingsledningerne, så
havde de bøjet ud til den ene side, fra at hænge nedad. Men går ud fra at de
også har vekselstrøm i deres ledningsnet.
Og hvis man så følger din bog, kan man så sige at det nye
magnetfelt/partikler fra solvinden, lader sig følge strømmen i
højspændingsledningerne? Men skulle det så mon ikke bare have øget effekten
i form af vekselstrøm i ledningerne?
Og deres elnet blev brudt ned pga jævnstrøm.
Skal lige sammenholde dette med Martin´s indlæg.

Torben

Fra : Benny

Dato : 31-12-04 14:05

forskellige effekter af solvind: