Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Førstegangskøber råd søges
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-12-04 21:07

Hej skal have digi-cam her i Januar!
Pris ca.2000-3000kr
Har I nogle bud evt.råd hvad jeg skal kigge efter?

Mvh Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-12-04 21:40

Henrik Sørensen wrote:

> Hej skal have digi-cam her i Januar!
> Pris ca.2000-3000kr
> Har I nogle bud evt.råd hvad jeg skal kigge efter?

- Minikamera = Røde øjne og/eller kornede billeder ved svag belysning.

- Ignorer digital zoom, kig på den optiske.

- Ignorer megapixels, medmindre du planlægger at få papirbilleder i A4
eller større. Lad være med at falde i "8MP for 1500,-" fælden.

- Undersøg hvad hukommelseskort koster. Hvis kameraet bruger xD eller
Memory Stick, er de dyrere end CompactFlash eller SD.

- Overvej om du vil bruge kraftig optisk zoom (10x eller mere). Hvis du
vil, så overvej billedstabilisering, så billederne kan tages håndholdt.

- Afgør med dig selv om du går efter noget simpelt, eller om du vil
have mulighed for at eksperimentere med indstillinger.

- Overvej om filmklip i ordentlig kvalitet er noget du vil prioritere.
640x480 pixels med 30fps er ordentligt, 320x240 med 15fps er ikke.

- Vær opmærksom på kameraets opstartstid og fokuseringshastighed. Vil
du tage billeder af børn, hunde og andre ikke-stillestående ting, vil
det være svært med et langsomt kamera.

Hvis du tænker på konkrete kameraanbefalinger, så er det ikke til at
give, så længe du ikke beskriver nøjere hvad du går efter.

Fra : claus v

Dato : 30-12-04 23:39

"Henrik Sørensen" <shumi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej skal have digi-cam her i Januar!
> Pris ca.2000-3000kr
> Har I nogle bud evt.råd hvad jeg skal kigge efter?
>

> Mvh Henrik

Hej henrik

jeg har lige modtaget mit med posten idag
et ricoh caplio r1

jeg synes det er et ok kamera
meget hurtig til at tage billedet 0,1 sekund tror jeg

jeg gav 2200 med ekstra ram 256kb taske og lader

claus

ikke en skid forstand på digital blev bare træt af at skulle gemme en hel
masse billeder vi alligevel aldrig ser på

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-12-04 10:26

Henrik Sørensen wrote:
> Hej skal have digi-cam her i Januar!
> Pris ca.2000-3000kr
> Har I nogle bud evt.råd hvad jeg skal kigge efter?
>

> Mvh Henrik

En fotohandler, måske ?

Godt nytår
Mvh
Ole

Fra : Jakob

Dato : 31-12-04 11:56

> En fotohandler, måske ?

Håber sgu det var en joke

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 13:29

> En fotohandler, måske ?

Jeg håber det er en joke.
Hvis ikke, så lad vær med at svare på noget du ikke aner noget om.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Jakob

Dato : 31-12-04 14:07

> Hvis ikke, så lad vær med at svare på noget du ikke aner noget om.

Øhhh var den rettet til mig ?

Hygge

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 15:41

Øhhh var den rettet til mig ?

Hygge

Jakob

Nej, det var den ikke, men til Ole Larsen.

Ikke for at blive uvenner med nogen, men jeg syntes bare at man kan svarre
ordenlig, vi er jo her for at hjælpe hinanden med de spørgsmål man nu har.

At give et svar som En fotohandler, måske ? tror jeg nok Henrik Sørensen er
klar over.

Henrik ville bare have nogel gode bud på hvad der kan svarre sig at købe i
dag og så kan man vel godt komme med nogle foreslag til er par stykker eller
måske henvise til nogle sider med nogle test, som f.eks denne her.

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Og til sidst vil jeg sige

Godt Nytår til jeg alle sammen også dig Ole.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-04 16:01

Kim Michael Larsen wrote:
> Ikke for at blive uvenner med nogen, men jeg syntes bare at man kan
> svarre ordenlig, vi er jo her for at hjælpe hinanden med de spørgsmål
> man nu har.

Som spørgsmålet er stillet, så er det svært, at komme med bedre svar, da
spørgeren ikke fortæller en dyt om sine behov og hvad kameraet skal bruges
til.

Og så er det måske en god ide, at besøge en fotohandler for at få lidt styr
på sine behov...

Så er det nemmere, at give et godt bud her,

Det kunne Ole måske have udtrykt på en lidt mere diplomatisk måde, men når
man når til indlæg nr 777, hvor der bliver spurgt "Hvad skal jeg købe" uden
at man fortæller, hvad det skal bruges til og hvad man har brug for, så er
det lidt svært, at være lige høflig hver gang.

> Godt Nytår til jeg alle sammen

I lige måde

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-12-04 14:08

Kim Michael Larsen wrote:

> Jeg håber det er en joke.
> Hvis ikke, så lad vær med at svare på noget du ikke aner noget om.

Det var bestemt ramme alvor. Nu om stunder, hvor man køber
koncertbiletter på posthuset, kød hos grønthandleren, tøj hos
bilforhandleren, kamera hos Aldi osv., er det ikke så nemt. Især ikke
når man kun ved hvad det må koste.
Og det var ønsket om godt nytår også, ramme alvor, altså.
Men hvad ved du om hvad jeg "aner noget om". Og hvis du ikke aner noget
om det, kunne du måske selv følge dit råd til mig.

Så, godt nytår
Ole

Fra : Jakob

Dato : 31-12-04 14:17

In article <41d54f93$0$33682$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

Den med joken, tager jeg på min kappe.

> [...]
> koncertbiletter på posthuset, kød hos grønthandleren, tøj hos
> bilforhandleren, kamera hos Aldi osv., er det ikke så nemt. Især ikke

Det var jo nok lige præcis grunden til at han skrev et spørgsmål her i
gruppen. Men det er da rigtigt at hvis han har en god fotohandler i
nærheden så er det da værd at snakke med dem. Min generelle erfaring med
køb af elektronik er at den vejledning man får i moderne forretninger er
stort set en sælger der læser op af hvad der står på skiltet, så er man
meget bedre hjulpet i grupper som denne. Men inden jeg får jokket nogen
på tæerne så er der sikkert rigtigt kompetente sælgere derude, jeg
kender bare ingen.

> Og det var ønsket om godt nytår også, ramme alvor, altså.

Jamen i lige måde.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 31-12-04 12:07

> Pris ca.2000-3000kr
> Har I nogle bud evt.råd hvad jeg skal kigge efter?

Hvis det skal være et kompakt kamera så går man ikke fejl af ixus serien
fra canon. Ved ikke lige hvad de koster men 400, 430 og 500 modellerne
er ret godt point and shoot kameraer.

Et andet rigtig godt kompakt kamera er sony dsc-w1, et 5 mp kamera der
tager fremragende billeder, har lang batterilevetid, kæmpe lcd skærm,
min far har det og han er meget tilfreds.

Canon ixus modellerne har generelt kun få indstillingsmuligheder, det
kan være en styrke og en svaghed alt efter hvad man er på jagt efter.
Sony kameraet har en del flere manuelle indstillingsmuligheder, men er
lige en tand mindre kompakt en ixus modellerne, men stadig et lille
kamera.

Du kan evt kigge på

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s500.html

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s400.html

men du skal gøre om med dig selv hvad der er vigtigt for dig, ting jeg
lige kan komme på er:

kameraets størrelse
Batterilevetid
Pris på lagringsmedie
Kameraets hurtighed
Opløsning
Manuelle funktioner
zoom
behov for blitz, ekstern flash

Men generelt er steder som www.dpreview.com og www.steves-digicams.com
gode steder at søge informationer.

Jeg ville gå udenom billige mærker som medion etc, og gå efter mærkevare
som canon, sony, minolta og flere, der er forskel. Det er langt bedre at
få et godt 4 mp kamera end et bambus 6 mp.

Venlig hilsen

Jakob