Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotodatabase?
Fra : Happydane

Dato : 30-12-04 19:36

Hej.

Måske er det ikke den rigtige gruppe, men jeg forsøger alligevel!

Har lidt over 7000 fotos på min puter, og føler efterhånden trang til at
kunne organiserer dem.
Hvad benytter I andre, og hvad vil I råde mig til?

Der skal være mulighed for at kunne søge på dato, måske kamera ect.

Med venlig hilsen

Martin
PC bruger, inden I spørger

Fra : Jens Christensen

Dato : 30-12-04 20:07

"Happydane" <harregaardREMOVE@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad benytter I andre, og hvad vil I råde mig til?
>
> Der skal være mulighed for at kunne søge på dato, måske kamera ect.

Jeg købte Adobe Photoshop Album 2.0 da det kom frem. Det kan kun anbefales.
Der kan hentes en gratis starter-edition på deres Adobe's hjemmeside, som
kan de vigtigste ting. Man kan ikke umiddelbart søge efter kamera, men du
kan blot mærke dine billeder med et "tag", der indeholder kamera-navn, det
har jeg selv gjort, så kan man sagtens søge efter kamera.

Google har vist lavet et ligende program, som er gratis.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-12-04 20:31

Hej

jeg benytter en kombination af operativsystemmet og et program som omdøber
filerne til navne med dato format.

jeg kalder katalogerne ved årstal f.eks. 2004
Under hvert katalog ligger så billederne i underkataloger f.eks. "20041230
julefrokost"
Hvert billede navngives med dato/tid/kamera eller fotograf f.eks.
20041230-180430-initialer

Jeg anvender programmet PIE Studio til at kopiere og omdøbe fra kameraet til
kataloget.

Jeg kigger efter en bedre metode/program men har pt. ikke fundet noget der
giver mig det jeg vil have. Jeg kan fantastisk godt lide tidslinie i adope
Photoshop Album 2.0, men savner overblikket som det manuelle system giver.
Andre programmer giver hver især nogle attraktive funktioner, men jeg
mangler et som danner en helhed.

Hilsen Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-12-04 20:49

Happydane wrote:
> [...]
> Hvad benytter I andre, og hvad vil I råde mig til?
>
> Der skal være mulighed for at kunne søge på dato, måske kamera ect.

Har prøvet 3 forsk. prgrm, men fandt stifinder nemmere og hurtigere.
Mapperne navngives efter princippet:
åååå-mm-dd
fordi det er nemt og praktisk
I hver mappe laves en batch-rename (i PS):
åååå-mm-dd-##
Søgning på kamera ? måske med tags?
Ellers er der jo adobes photoalbum, der påstås at være gratis. Den jeg
har prøvet forekom besværlig og uoverskuelig (unødigt kompliceret, men
det er nok nødv. hvis man vil kunne søge på fx. emne og kamera og dato
og ???)
Mvh
Ole