Margin og padding - IE og Mozilla FF
Fra : Anita

Dato : 30-12-04 19:03

Hej NG (mest jer der bruger både Internet Explorer og Mozilla Firefox)

Jeg er ved at forsøge mig frem med at lave en ny hjemmeside. Jeg har endelig
fået selve "designet" til at makke ret, mht. størrelse og placering i både
IE og MFF. Se http://ny.ugensdyr.dk/ og tilhørende stylesheet
http://ny.ugensdyr.dk/style.css
Men men men...

Som I måske kan se på selve siden, så står teksten, både i menuerne og i
indholdet, lidt sjovt i forhold til hinanden. Det kunne jo evt. fikses med
noget margin og padding, som jeg synes jeg har prøvet til hudløshed (se evt.
http://ny.ugensdyr.dk/1/ og http://ny.ugensdyr.dk/1/style.css for et
forsøg), men det resulterer i at det f.eks. virker i IE men ser helt
forskruet ud i MFF. (noget med at .underskrift hopper op under .overskrift)

Håber der er nogen der kan/vil hjælpe mig, og håber jeg har fået det hele
med, som det kræves at vide, for at kunne hjælpe.

Mvh. Anita Abildgaard Jensen

Fra : Thomas Gade

Dato : 30-12-04 21:37

"Anita" <puskramaFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogen der kan/vil hjælpe mig, og håber jeg har fået det hele
> med, som det kræves at vide, for at kunne hjælpe.

For mig at se bliver dit sidste forsøg vist næsten identisk IE og FF.
Men ellers så prøv at sætte Margin og padding til 0 på alle dine elementer
også "body,html" og prøv dig frem igen.

Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : Anita

Dato : 30-12-04 22:48

"Thomas Gade" <dazzle@frac.invalid> wrote in message:
> For mig at se bliver dit sidste forsøg vist næsten identisk IE og FF.

Det er også næste identisk. Ligesom det første forsøg. (det med at
underskrift hopper, var noget jeg havde lavet en gang, men som jeg nu har
"forhindret", ved at udelukke nogle margins)

Mit problem er som sagt det med teksten. Som det også kan ses, er der et
lille indryk i .indhold efter at .menu1 stopper med sine punkter (dette
gælder for begge eksempler)
Jeg synes jeg har prøvet alt, så det ville være lækkert hvis der var en der
kunne fortælle mig hvordan jeg skulle gøre?

Tak fordi du gad kigge på det Thomas

Mvh. Anita Abildgaard Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-04 23:05

Anita wrote:

> Jeg synes jeg har prøvet alt, så det ville være lækkert hvis der var
> en der kunne fortælle mig hvordan jeg skulle gøre?

Prøv at uploade dit seneste forsøg, så vi kan se, hvor langt du er kommet.
Og fortæl så præcist hvad du er utilfreds med.

I øjeblikket ser det for mig ud som om du har to forskellige ældre versioner
liggende - versioner, der tilsyneladende ikke svarer til, hvad du fortæller
om.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anita

Dato : 31-12-04 00:04

Hej Erik

Ja, jeg tror lige jeg starter fra bunden igen, har vidst lidt svært ved at
forklare hvad jeg gerne vil

Nu har jeg uploadet en ny version af min side til http://ny.ugensdyr.dk hvor
jeg har slettet alt med margin og padding i .indhold, .menu1 og .menu2, se
evt. http://ny.ugensdyr.dk/style.css

I IE ser det fint ud, jeg burde "bare" kunne sætte noget padding på, så
teksten kommer lidt væk fra kanten (hvilket jeg gerne vil have den gør).
Menu og indhold står fint i forhold til hinanden, som de tre "spalter" jeg
gerne vil have det til at være.

I MFF er der en "underlig" bred kant lige ovenover teksten og .indhold står
ikke som den skal, som man kan se "flyder" den over i .menu1 hvilket jo ikke
er meningen.

Håber jeg har gjort mig forståelig nu (og at der er nogen der kan hjælpe
en tumpe som mig )

Mvh. Anita Abildgaard Jensen

Fra : Thomas Gade

Dato : 31-12-04 00:34

> [...]
> jo ikke er meningen.
>
> Håber jeg har gjort mig forståelig nu (og at der er nogen der kan

Man behøver vist ikke være en tumpe for at få en side til at drille

Du har ikke fjernet margin og padding, du har blot undladt at specificere
dem.

også når du ønsker margin/padding skal være 0.
Gør du kke det læser browseren selv hvor meget padding / margin de ligger
til de forskellige elementer.
sætter du f.eks. margin på body til 0 skulle den sorte stribe i toppen af
skærmen gerne forsvinde.

Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : Thomas Gade

Dato : 31-12-04 00:41

p{margin:0;}

Jeg skrev:
> Du skal angive padding og margin på alle elementer. Dvs. divs <p> <h>

"Osv."

skal lige tilføjes

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-04 02:18

Anita wrote:
> [...]
> ved at forklare hvad jeg gerne vil
>
> Nu har jeg uploadet en ny version af min side til

sæt margin-top:0; på de tre p'er, der ligger i henholdsvis #menu1, #menu2 og
#indhold og tilføj float:left; på #indhold. Så tror jeg, du får styr på det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anita

Dato : 01-01-05 12:56

Tusind tak for hjælpen alle sammen

Jeg troede at margin og padding stod til 0, mm. man skrev andet (hvilket jeg
så har lært nu ), så det var altså "bare" det der skulle til, og en
float: left; for at det også virkede i Firefox

(og så var der den mindre detalje med font-size, som Jens var så sød at gøre
mig opmærksom på )

Endnu en gang tak, og et godt nytår.

Mvh. en glad Anita Abildgaard Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-04 00:19

Anita skrev:

> I MFF er der en "underlig" bred kant lige ovenover teksten og
> .indhold står ikke som den skal, som man kan se "flyder" den
> over i .menu1 hvilket jo ikke er meningen.

Du bruger font-size: 0 adskillige steder - det giver ikke rigtig
mening.

Der er desuden et par fejl i css-arket.

Jeg kan ikke se den brede kant over teksten i Firefox, mellemrummet
over topbilledet er til gengæld en smule mindre end i IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 31-12-04 00:53

Anita wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> fået selve "designet" til at makke ret, mht. størrelse og placering i både

Ja det ser lidt sjovt ud i Firefox, det der huttelihut og bravo står under
menuen tv.
men der er vist noget med at man kan redde den ved at sætte display: inline; ind
i indhold og de 2 menuer.
din p-tags er forøvrigt ikke afsluttet, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du
skriver <p class="indhold">
Derudover så mangler du at indsætte et charset i head.
Hvis du laver hvad der skal stå i head efter bogen, så er det lettere at forsøge
at validere siden, og dermed finde dine fejl.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne