Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Aftenknipseri fra Ribe
Fra : Thomas Kjær

Dato : 30-12-04 12:05

Hej,

Nedenstående billede er taget ved åen i Ribe i går, og har
efterfølgende været en tur igennem photoshop.

Jeg er mest ude efter teknisk kritik af billedet, dvs. farve,
kontrast, skarphed, udskæring osv. Kritik af motivet er dog
selvfølgelig også velkommen.

- <http://lnx.dk/photos/2004/1229/CRW_8446.jpg>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-12-04 12:07

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg er mest ude efter teknisk kritik af billedet, dvs. farve,
> kontrast, skarphed, udskæring osv. Kritik af motivet er dog

Mit første indtryk er at det virker en smule skævt i venstre side.
Umiddelbart ellrse ganske godt, omend de hvide huse har et meget
tydeligt blåstik der muligvis dæmper effekten af den blå himmel lidt.
Spejlingen i vandet og fuglene er absolut gode elementer.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas Kjær

Dato : 30-12-04 12:34

On 2004-12-30, Rune B. Broberg <mihtjel@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> tydeligt blåstik der muligvis dæmper effekten af den blå himmel lidt.
> Spejlingen i vandet og fuglene er absolut gode elementer.

Husene ser en smule skæve ud i venstre side, ja. Gad vide om det
måske er fortegning i objektivet der gør det.

Det blå kan der være noget om. Husene var dog ret "blå" i det, på
det tidspunkt. Jeg har prøvet at rette lidt på de blå farver her;

- <http://lnx.dk/photos/2004/1229/CRW_8446-edit.jpg>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-12-04 12:37

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk> wrote:
> Husene ser en smule skæve ud i venstre side, ja. Gad vide om det
> måske er fortegning i objektivet der gør det.

Tjah? Jeg bemærkede mest at bredden på den anden side var højere oppe af
billedet i den ene side end i den anden... Men sådan er motivet nu
engang.

> Det blå kan der være noget om. Husene var dog ret "blå" i det, på
> det tidspunkt. Jeg har prøvet at rette lidt på de blå farver her;

Ja, så bliver det jo interessant... Jeg synes farvemæssigt det nye
billede er mere spændende, men det første havde mere stemning. Hvilket
der er "bedre"; Tjah. Det tror jeg ikke jeg kan vurdere...

Fra : Leif Elsborg

Dato : 30-12-04 13:59

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billede er mere spændende, men det første havde mere stemning. Hvilket
> der er "bedre"; Tjah. Det tror jeg ikke jeg kan vurdere...

snip

Hej

Flotte farver og en fin stemning. Jeg ville nok fjerne en del af himlen,
bortset fra den pæne blå farve så giver den ikke indhold til billedet

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM ved mail)

Fra : Thomas Kjær

Dato : 30-12-04 14:31

On 2004-12-30, Leif Elsborg <leif@NOSPAMelsborg1.dk> wrote:
> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Flotte farver og en fin stemning. Jeg ville nok fjerne en del af himlen,
> bortset fra den pæne blå farve så giver den ikke indhold til billedet

Tak. Du må meget gerne lave et eksempel af hvor du ville beskære
billedet, hvis du gider.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-12-04 15:33

Leif Elsborg <leif@nospamelsborg1.dk> wrote:
> Flotte farver og en fin stemning. Jeg ville nok fjerne en del af himlen,
> bortset fra den p?ne bl? farve s? giver den ikke indhold til billedet

Jeg synes netop - uden at have set alternativet - at den store mængde
himmel giver rigtigt meget stemning til billedet, og at det også gør
husene noget "mindre" - all in all, synes jeg den er et vigtigt element.