Bordercolor i tabel
Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-12-04 23:27

Hej NG

Jeg bruger Stones Webwriter, men kan ikke få programmet til at acceptere
bordercolor i html. Er der nogle, der har et bud på, hvordan jeg kan
definere bordercolor i tabeller - evt. i css?

mvh Sanne

Fra : Christian Hjort

Dato : 29-12-04 23:33

Sanne Bloch wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> bordercolor i html. Er der nogle, der har et bud på, hvordan jeg kan
> definere bordercolor i tabeller - evt. i css?

Nok fordi bordercolor er udfaset for længst.

I dit stylesheet:

#boks{
border: 1px solid #000000;
}

I dit html:

Farven udskifter du bare som du lyster :)

Lidt læsning til den resterende del af ferien:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion11.asp

Go' fornøjelse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sanne Bloch

Dato : 30-12-04 01:36

"Christian Hjort" skrev:
> [...]
> }
> I dit html:
> Farven udskifter du bare som du lyster :)

Tak, det virker som jeg vil have det, *men* det er lokalt på min pc. Jeg har
ikke uploadet min hp endnu og ved ikke (endnu), om asp accepteres af min
udbyder (Cybercity).

>"Christian Hjort" skrev:
> Lidt læsning til den resterende del af ferien:
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion11.asp

Jeg bliver lidt forvirret, for din henvisning er til css, hvor der
undervises om brug af border-color (som du siger er yt) og ikke asp, eller
hvad? Når jeg bruger #-tegnet er jeg så igang med asp?

Jeg har studeret html.dk tutorials mange gange igennem flere år, og alle de
andre gode sider, der henvises til her i denne NG. Alligevel er jeg ikke
helt klar på, hvad det egentlig er jeg koder (css/asp). Og jeg er klar over,
at det, jeg kan se lokalt på min pc, måske ikke fungerer på samme måde når
jeg på et tidspunkt uploader min hp.

Jeg kan godt li' dit forslag til læsning i resten af ferien, men nu er
ferien snart forbi og jeg har brugt den til at læse, læse, og læse og
forsøge at lære - og jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg -
og imens jeg har forsøgt at bygge en hp er min opvask også blevet bygget og
fylder efterhånden hele mit køkkenbord Go' nu nat. Jeg ser frem til at
lære noget mere.

Mvh Sanne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-12-04 11:07

> [...]
> ikke uploadet min hp endnu og ved ikke (endnu), om asp accepteres af min

Nu behøver det jo ikke at være asp fordi du bruger css, det kan også bruges med
almindelig html, og den lektion som Christian Hjort henviser til er bare css,
det er i sig selv ikke noget med asp at gøre.

> Jeg bliver lidt forvirret, for din henvisning er til css, hvor der
> undervises om brug af border-color (som du siger er yt) og ikke asp, eller
> hvad? Når jeg bruger #-tegnet er jeg så igang med asp?

at du skal bruge havelågen # er noget du bruger i css til at angive farvekoder,
jeg laver lige et eksempel hvor man bruger border-color i en tabel ved hjælp af
CSS
Forøvrigt så et sted hvor jeg har fundet meget hjælp det er hos CSS-guruen Eric
Meyer http://www.meyerweb.com/eric/css/

PerR

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-12-04 11:10

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> CSS
> Forøvrigt så et sted hvor jeg har fundet meget hjælp det er hos CSS-guruen Eric

Jeg fandt lige ud af at det var smartere bare at henvise dig til denne side:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp
Det er forøvrigt også et kanon-sted.

PerR

Fra : Christian Hjort

Dato : 30-12-04 12:57

> [...]
> undervises om brug af border-color (som du siger er yt) og ikke asp, eller
> hvad? Når jeg bruger #-tegnet er jeg så igang med asp?

Ovenstående kode jeg viste dig, og det link jeg har henvist dig til er alt
sammen CSS. Dette har ikke noget med asp at gøre. Jeg praktisk talt intet om
asp, men mener man kan kende asp kode på det omkranses af
<%
Response.Write "<p>Dette er noget tekst</p>"
%>

Mens man enten kan linke til en CSS fil via:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="fil.css" />

Eller ligge det som style på hver side:
body {background-color: maroon;
}

Eller inline style det:

<!DOCTYPE html PUBLIC
"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/strict.dtd">
<head>
<title>Din side</title>
</head>

<h1 style="color: red;">Hej hej dette er css</h1>

> [...]
> at det, jeg kan se lokalt på min pc, måske ikke fungerer på samme måde når

Dette er CSS, såkaldet Client-side, alle der har en browser kreeret efter
stenalderen, og som vælger at slå css til (99.9%) ,kan se dette.

> [...]
> fylder efterhånden hele mit køkkenbord Go' nu nat. Jeg ser frem til at

Go' fornøjelse med læsningen, en opvask er jo altid herlig

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-04 15:23

Sanne Bloch wrote:

> Jeg bliver lidt forvirret, for din henvisning er til css, hvor der
> undervises om brug af border-color (som du siger er yt)

Der har du vist overset en enkelt lille detalje. Du spørger om bordercolor,
som ikke længere bør bruges, da det er en forældet html-kode. Du bliver
henvist til at bruge border-color, som er en fuldt valid css-kode.

Forskellen er dels den lille bindestreg i det sammensatte ord og dels (og
især) måden, det bliver indsat på.

Bordercolor blev indsat direkte i starttagget på et givet element, f.eks.
table:

Border-color kan enten indsætttes som inline-css:

.... eller den korte form:

vigtig -->

Eller det kan indsættes via stylesheet:

table {
border-width:2px;
border-style:solid;
border-color:blue;
}

.... eller den korte form

table {
border:2px solid blue /* ved kort form er rækkefølgen vigtig */
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 30-12-04 20:51

Tak til alle for grundige og lærerige svar. Jeg er ved at afprøve både at
bruge boks med border og tabeller med borderbindestregcolor og at
definere layoutet i css til mine sider. Mange tak for hjælpen. Venlige
hilsner Sanne