Transport af varme
Fra : Jimmy

Dato : 29-12-04 20:54

Hej

Jeg har fået afmeldt mine radiatorer og sat prop i rørene.
Jeg har i stedet købt mig en petroleumsovn, som står op af en væg, hvor der
på den modsatte side er en radiator.

Jeg ønsker at transportere varmen fra ovnen i det ene rum ind i det næste
rum og forestiller mig, at jeg kan fylde radiatoren op med olie, sætte en
pumpe på og forbinde radiatoren med et par rør, der går ind i modsatte rum
og hen over ovnen.

1) Virker dette som en fornuftig måde at varme to værelser op med en ovn på?

2) Vil rummet, som ovnen står i, ikke føles koldere end hvis varmen ikke
blev transporteret væk? (Det kunne jo være spildvarme der blot steg til
loftet)

Mvh
Jimmy

Fra : Ivar

Dato : 29-12-04 21:03

Jimmy skrev:

> 1) Virker dette som en fornuftig måde at varme to værelser op med en ovn på?

Nej, det vil være problematisk, at få varmet den "modtagne" radiator så
meget, at der kan sendes nok videre til det næste rum.

> 2) Vil rummet, som ovnen står i, ikke føles koldere end hvis varmen ikke
> blev transporteret væk? (Det kunne jo være spildvarme der blot steg til
> loftet)

Jo - i teorien, men i dette tilfælde flytter du stort set ingen ting så det
har ingen betydning.

Varmen der stiger til loftet er ikke spildvarme, den er nødvendig, hvis
du vil have en nogenlunde ensartet temperatur i rummet.

....jeg ville have fortsat med at betale for varmen fra radiatorerne.

Ivar Magnusson

Fra : John Smith

Dato : 29-12-04 21:06

Jimmy wrote:
> [...]
> pumpe på og forbinde radiatoren med et par rør, der går ind i modsatte rum

Forudsat at det var en god ide, så er olie dårligere til at transportere
varme end vand.

> 1) Virker dette som en fornuftig måde at varme to værelser op med en ovn på?

Nej

> 2) Vil rummet, som ovnen står i, ikke føles koldere end hvis varmen ikke
> blev transporteret væk? (Det kunne jo være spildvarme der blot steg til
> loftet)

Jo men det gør den ikke.

Grunden til at en radiator afgiver varme af betydning er at den er meget
varmere end rummet den opvarmer. Hvis du forsøger at flytte varme ved at
have et system som det foreslåede, vil virkningen være meget beskeden.
Radiatoren ved ovnen vil "opsuge" meget lidt varme og radiatoren i
naboværelset vil afgive meget lidt varme fordi den praktisk taget er "kold".
Sæt i stedet et varmeflytningssyatem op der er baseret på luft der
pumpes fra det ene rum til det andet. Det virker også betydeligt
hurtigere. og er lige så billigt som en pumpe til vand rør osv.

Mvh
John Smith

Fra : Jimmy

Dato : 29-12-04 21:11

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message

> Sæt i stedet et varmeflytningssyatem op der er baseret på luft der
> pumpes fra det ene rum til det andet. Det virker også betydeligt
> hurtigere. og er lige så billigt som en pumpe til vand rør osv.

Det havde jeg også oprindeligt tænkt på, men folk i .forbruger sagde det var
spild af penge.

Hvor kan man få det henne?

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-12-04 21:48

2004-12-29 Jimmy wrote

> "John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message

> Det havde jeg også oprindeligt tænkt på, men folk i .forbruger sagde det var
> spild af penge.
>
> Hvor kan man få det henne?

Spørg e.v.t. i dk.teknik.energi. Gruppen er netop oprettet, og dit
spørgsmål vil passe fint der.

/Morten - Som forøvrigt synes din ide lyder som knald i låget!

Fra : Jimmy

Dato : 29-12-04 22:05

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Spørg e.v.t. i dk.teknik.energi. Gruppen er netop oprettet, og dit
> spørgsmål vil passe fint der.

Ahh du fik den oprettet! Cool.

> /Morten - Som forøvrigt synes din ide lyder som knald i låget!

Intet nyt under solen

Mvh
Jimmy

Fra : John Smith

Dato : 29-12-04 23:16

Jimmy wrote:
> "John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message

> Det havde jeg også oprindeligt tænkt på, men folk i .forbruger sagde det var
> spild af penge.
>
> Hvor kan man få det henne?

Det kan man snart sagt få i ethvert byggemarked i dag. Der er komplette
systemer med udsugning fra et rum til tre rum f.eks. for et par tusinde
kroner.

Er du mere fusker typen, kan man selv lave et meget billigt system af
plastrør (minimun Ø100mm) og en 120mm PC-blæser. Eller lignende.
Man kan selvfølgeligt også alle løsdele separat, f.eks. udsugningsstudse
og indblæsningsstudse, så det kan laves med en proff udseende.
Jeg har set en der lavede sine rør af styrolit (flamingo) 15mm plade.
Pladen var skåret ud på en rundsav og limet sammen med vandbaseret
kontaktlim til et 12x12 cm rør. Røret var så "tapeseret" med maleglasvæv
for at beskytte styrolitten. Bortset fra brandfaren hvis der skulle gå
ild i røret (???), så var det en ret genial løsning. Styrolitten er let
at arbejde med og isolere så man flytter varmen optimalt uden tab ved at
lede røret ud gennem skunken.
Det skal dog lige pointeres at proffe systemer er lavet med
pladejernsrør og hvis lavet rigtigt også forsynet med brandspjæld, der
klapper i hvis der skulle blive behov for det!

Jeg kan ikke se hvordan man kan sige at det er spild af penge. At gå fra
at fyre med centalvarme til en petroleiumsovn er måske, med mindre du
har en billlig forsyning af petruleum. Men hvis man benytter
varmeflytning i forbindelse med en brændeovn er det særdeles
fordelagtigt til prisen.

Mvh
John Smith