Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jalbum
Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-04 20:06

Jeg har prøvet at lave et par webalbums med programmet Jalbum. Det virker
glimrende bortset fra på et punkt: Det ser ud som om de hælder en
forfærdeligt masse USM på billederne.
Hwa dælen gør jeg forkert?

Se http://jan.boegh.net/Album/Grand_Canyon/index.html
hvor det burde fremgå ganske tydeligt.

vh
Jan

Fra : Jacob K.

Dato : 28-12-04 20:41

> Se http://jan.boegh.net/Album/Grand_Canyon/index.html
> hvor det burde fremgå ganske tydeligt.

Du har muligvis glemt at præcisere at dine billeder skal vises i 100%
kvalitet...?
Som standard vil den nemlig (i visse albumtyper) komprimere til 70%, hvilket
er en ret tydelig forringelse...

Vh. Jacob.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-12-04 20:44

> Jeg har prøvet at lave et par webalbums med programmet Jalbum. Det virker
> glimrende bortset fra på et punkt: Det ser ud som om de hælder en
> [...]
En anden ting er, at det ved min skærmindstillinger (3456 X 864) klipper
bunden af de billeder, der står på højkant uden muligheder for at scrolle.
Og rigtigt nok, billederne ser forkerte ud!
Jeg har dog intet svar på hvorfor men følger med på sidelinien

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 20:59

Jan Bøgh wrote:

> Hwa dælen gør jeg forkert?

Det ved jeg ikke, men jeg kan se, at lay-out'et er ualmindeligt
rædselsfuldt, det er lige takken værre end coppermine, hvilket siger
temmelig meget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ralph

Dato : 30-12-04 01:51

> Det ved jeg ikke, men jeg kan se, at lay-out'et er ualmindeligt
> rædselsfuldt, det er lige takken værre end coppermine, hvilket siger
> temmelig meget...

Her må jeg nok give Niels ret. Jeg har selv lavet flere albums med
programmet og der er altså adskillige layout der er væsentlig bedre.

Jeg får i øvrigt heller ikke dine højkant billeder helt med og jeg kører
kun med 1024 x 768.

Jeg tror også et det er dine indstillinger det er galt med.
Under "avanceret" kan du sætte JPG-kvaliteten. Hos mig er den
også sat til 70% som standard. Prøv at sætte den til 100%.

hilsen

Ralph

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-04 12:30

Ralph wrote:

> programmet og der er altså adskillige layout der er væsentlig bedre.

Jeg er under ingen omstændigheder landet på det endelige design - jeg har en
ide om at ville have thumbnails til venstre, mulighed for exif og eå enkelt
et design som overhovedet muligt.
Desuden vil jeg gerne have fundet et layout, hvor næste/forrige-knapperne
ikke flytter sig afhængigt af billedstørrelsen.

> Jeg får i øvrigt heller ikke dine højkant billeder helt med og jeg
> kører kun med 1024 x 768.

Jeg ved ikke rigtigt, hvordan det kan løses - jeg har indstillet programmet
til at vise 800 px. på længste led - ellers bliver det noget småtteri, når
man ser det på f. min egen 1600*1200.
Så det bliver under alle omstændigheder noget kompromis, al den stund, at vi
bruger forskellig skærmopløsning.

> Jeg tror også et det er dine indstillinger det er galt med.
> Under "avanceret" kan du sætte JPG-kvaliteten. Hos mig er den
> også sat til 70% som standard. Prøv at sætte den til 100%.

Tak (både til dig og de andre, der er kommet med hjælpsomme kommentarer),
det vil jeg prøve. Kan jeg ikke få billedkvaliteten tilfredsstillende, er
der jo ikke megen ide i at lege videre med lay-out'et.

vh
Jan

Fra : Preben

Dato : 30-12-04 13:53

Jan Bøgh wrote:

> Jeg er under ingen omstændigheder landet på det endelige design - jeg har
> en ide om at ville have thumbnails til venstre, mulighed for exif og eå
> enkelt et design som overhovedet muligt.

Hvis du undlader thumbnails til venstre, er der bedre plads på en lille
skærm.
Frames gør det også vanskeligere at linke til et bestemt billede.

> Desuden vil jeg gerne have fundet et layout, hvor næste/forrige-knapperne
> ikke flytter sig afhængigt af billedstørrelsen.

Jeg havde et lignende problem, men løste problemet ved at redigere lidt
html.

> [...]
> småtteri, når man ser det på f. min egen 1600*1200.
> Så det bliver under alle omstændigheder noget kompromis, al den stund, at
Ja, men du kan overveje at lade billedet linke til en større version af
billedet.

Jeg har et album til at ligge på:
http://kixit.dk/2004vestskoven/2004vestskoven/index.html
- og jeg ved godt, at kvaliteten er dårlig og billederne er små,
men hvis du kan få lidt inspiration til design.

Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-04 12:41

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det ved jeg ikke, men jeg kan se, at lay-out'et er ualmindeligt
> rædselsfuldt,

Tak for hjælpen, Bette Niels, man kan altid regne med dig!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 16:33

Jan Bøgh wrote:

> Tak for hjælpen, Bette Niels, man kan altid regne med dig!

- var jeg for hård og direkte, ska du ha' en tudekiks...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-04 19:13

Niels Riis Ebbesen wrote:

> - var jeg for hård og direkte, ska du ha' en tudekiks...?

Jeg har dælme ondt af dig, du sølle stakkel.
Get a life!

Med håb om en bedre psykiater i fremtiden end din nuværende

Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-04 20:03

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> virker glimrende bortset fra på et punkt: Det ser ud som om de hælder
> en forfærdeligt masse USM på billederne.

Det ser ud som om min fejl - som flere har påpeget - var at jeg havde sat
programmet til at komprimere til 70%, eller rettere, jeg havde ikke slået
det fra.
Det ser meget bedre ud nu.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-12-04 21:01

> [...]
> programmet til at komprimere til 70%, eller rettere, jeg havde ikke slået

Jeps, og nu kan man osse scrolle, så billeder på højkant osse kommer helt med

Jeg må indrømme, at jeg ikke er så vild med designet med thumpnails i venstre
side.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger