Bedste program til at låse funktioner i Wi~
Fra : Michael Pedersen

Dato : 29-12-04 10:50

Hej

Jeg har brug for at kunne låse en computer helt, således at man kun kan
bruge Internet explorer, og de helt basale funktioner, men helst ikke kunne
rette i alle forskellige områder i Windows XP, kort og godt stoppe meget
kreative pillefinger.

nogle gode forslag.

hilsen Michael

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 29-12-04 12:43

"Michael Pedersen" <mfp@nospam.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> rette i alle forskellige områder i Windows XP, kort og godt stoppe meget

Kunne det ikke være en idé at sætte de kontoer til Begrænsede i stedet for
Computeradministrator? De fleste avancerede funktioner (som installation af
mange program og ændringer i computerens opsætning med untagelse af kontoens
udseende) er jo blokeret i Begrænset.

Malthe Sunesen

Fra : Alex Holst

Dato : 29-12-04 12:53

Michael Pedersen wrote:
> [...]
> rette i alle forskellige områder i Windows XP, kort og godt stoppe meget

Det bedste program til det formaal er Windows XP. Du kan finde tonsvis
af dokumentation omkring Limited Users, Software Restriction Policies og
Group Policies generelt paa http://microsoft.com/technet/

Hvis du stoeder paa problemer, er jeg sikker paa at folkene i Windows
gruppen gerne vil hjaelpe dig.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Michael Pedersen

Dato : 29-12-04 22:05

Hej

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Det bedste program til det formaal er Windows XP. Du kan finde tonsvis af
> dokumentation omkring Limited Users, Software Restriction Policies og
> Group Policies generelt paa http://microsoft.com/technet/

Nu var det blot for at høre om der skulle være et program der gjorde det
nemmere end at læse mange sider, tekst om for skellige indstillinger, da den
login jeg har brug for skal være meget begrænset, meget mere end gæste
kontoen kan klare, jeg har brug for et system hvor det kun er muligt at køre
en Internet explorer, og ikke fjerne forskellige filter osv.

med venlig hilsen Michael

Fra : Alex Holst

Dato : 31-12-04 03:52

Michael Pedersen wrote:
> [...]
> kontoen kan klare, jeg har brug for et system hvor det kun er muligt at køre
> en Internet explorer, og ikke fjerne forskellige filter osv.

Der findes desvaerre ikke nogen magisk loesning som kan laese dine
tanker og goere praecist som du oensker.

Du kan overveje at betale nogen for at snakke med dig om dine krav og
derefter faa vedkommende til at udarbejde nogle security templates der
implementerer disse krav.

Alternativt kan du uddybe dine krav og haabe der er en eller anden der
keder sig i juleferien. Maske du faar en bunke security templates i
forsinket julegave.

DeepFreeze, som naevnes i et andet indlaeg, kraever stadigt at du
saetter maskinen korrekt op. Hvis det ikke er en opgave du er villig til
at udfoere, kan jeg ikke komme i tanke om nogle rigtigt brugebare
muligheder for dig.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Morten Dahl

Dato : 31-12-04 15:59

Alex Holst wrote:
> [...]
>
> Alternativt kan du uddybe dine krav og haabe der er en eller anden der
> keder sig i juleferien. Maske du faar en bunke security templates i

Jeg kender ikke et konkret program der tilbyder den oenskede
funktionalitet, men stort set alle netcafeer jeg har besoegt, har haft
en begraensning i hvad man kunne goere paa deres systemer - og jeg er
sikker paa at de (i hvert fald nogle af dem) kun har installeret et
program, og ikke det kaempe arbejde jeg synes du siger er noedvendigt..

Fra : Alex Holst

Dato : 01-01-05 17:33

Morten Dahl wrote:
> [...]
> sikker paa at de (i hvert fald nogle af dem) kun har installeret et
> program, og ikke det kaempe arbejde jeg synes du siger er noedvendigt..

Du kan proeve at spoerge dem hvad de goer ved deres maskiner.

Selv om du skifter explorer shellen ud med et simpelt menusystem vil IE
stadigt kunne bruges til at udforske maskinen, hente programmer fra
nettet og starte dem eller andre lokale programmer.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Morten Dahl

Dato : 02-01-05 11:12

Alex Holst wrote:
> Selv om du skifter explorer shellen ud med et simpelt menusystem vil IE
> stadigt kunne bruges til at udforske maskinen, hente programmer fra
> nettet og starte dem eller andre lokale programmer.

Det har du ret i, men det kan vel begraenses ved at afvikle IE under en
anden brugerkonto - som selvfoelgelig goer processen mere komplekst, men
dog ikke saa meget saa installtionsprogrammet ikke kan goere det.

Men inden det bliver et spoergsmaal om hvad man kan og ikke kan, saa
kender jeg som sagt ikke en fungerede loesning, men har blot en
formodning om at der findes alternativer..

Godt nytaar! :)

Fra : Claus U

Dato : 30-12-04 08:17

Michael Pedersen skrev:

> [...]
> bruge Internet explorer, og de helt basale funktioner, men helst ikke
> kunne rette i alle forskellige områder i Windows XP, kort og godt stoppe

På min arbejde (Bibliotek) bruger vi "DeepFreeze" til vores
publikumscomputere <http://www.faronics.com/>.

Brugeren har fuld adgang til maskinen og kan gøre som man lyster, men en
genstart af maskinen retablere maskinen 100 procent med den opsætning vi
har valgt.

Men bemærk! Når programmet er aktivt kan man selvfølelig ikke gemme ting på
harddisken - da det jo vil blive slettet ved genstart!
--
Claus U

Fra : Alex Holst

Dato : 31-12-04 02:57

Claus U wrote:
> [...]
>
> Brugeren har fuld adgang til maskinen og kan gøre som man lyster, men en
> genstart af maskinen retablere maskinen 100 procent med den opsætning vi

Det virker som et besynderligt valg. Det goer jo kun at medlemmer af
publikum ikke kan genere andre gaester i saerlig lang tid. Er det jeres
primaere bekymring?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk