Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama billeder
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 10:39

Hej,

Kan man så få noget som kan tage breeeeeeeeeeeede panorama billeder? Nu
tænker jeg samme antal grader som et menneskesyn. Det er vel ca.
160-180grader.

Min søsters lowtech "200 kroners" bilka kamera kan tage nogle panorama
billeder, men der er ingen muligheder for at "pille" ved noget som helst.
Findes der nogle objektiver til at sætte på et SLR der kan tage panorama
billeder, eller er det udelukket pga. fotofilms fysiske egenskaber?

Jeg har ledt lidt på google, men kan ikke finde noget udover software der
kan strikke billeder sammen

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : EH-Fniller

Dato : 29-12-04 10:55

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> billeder, eller er det udelukket pga. fotofilms fysiske egenskaber?
>
> Jeg har ledt lidt på google, men kan ikke finde noget udover software der

Canon's A95 kan gøre noget ligende.
Det kaldes for stich.
Det går ud på at udover at dreje på funktions vælgeren,
tager en række billeder ved siden af hinanden.
Efter upload til pc'en kan det medfølgende software hægte
dem sammen til ét 'wpanorama' billed.

Er det den funktion du tænker på?
Jeg vil tro at softwateren kan det ved andre billeder hvis det bare
starter med det samme navn.

EH

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 11:18

> [...]
> tager en række billeder ved siden af hinanden.
> Efter upload til pc'en kan det medfølgende software hægte

Nej

> Jeg vil tro at softwateren kan det ved andre billeder hvis det bare
> starter med det samme navn.
>
> EH

Det har intet med digtal fotografi at gøre.

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 11:13

Thomas Schreiber wrote:
> Kan man så få noget som kan tage breeeeeeeeeeeede panorama billeder? Nu
> tænker jeg samme antal grader som et menneskesyn. Det er vel ca.
> 160-180grader.

Sigma 12-24 og croppe top + bund.. ?

eller http://www.rit.edu/~andpph/text-better-scanner-cam.html ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 11:19

> Sigma 12-24 og croppe top + bund.. ?
>
> eller http://www.rit.edu/~andpph/text-better-scanner-cam.html ?
>
> // Hans
> --
> http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Det var en mulighed, men det er bare svært at croppe noget i den analog
verden. Så skal der i hvert fald en saks eller lign til

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 11:25

Thomas Schreiber wrote:
> Det var en mulighed, men det er bare svært at croppe noget i den analog
> verden. Så skal der i hvert fald en saks eller lign til

Det er det da ikk', det er bare et spørgsmål om simpel
forstørrelses-teknik.

Men jo, hvis du taler om billeder fremkaldt hos fotoforhandleren kan
det nok være lidt besværligt at få dem store nok :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 19:36

In article <41d284af$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> Det var en mulighed, men det er bare svært at croppe noget i den analog
> verden. Så skal der i hvert fald en saks eller lign til

Nej, bare et hjemme-fremkalde-studie. Så forstørrer du så en masse
spildes udover papirkanten. Men Sigma 12-24 må være ekstrem vidvinkel
på filmkamera.

Kender også en der fik panoramabilleder fra alm. turist filmkamera.
Det var noget med en indstilling, så kunne den bruge 2 negativer værd
af film, og tage bredformat.

Fra : BjarneK

Dato : 29-12-04 11:24

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> billeder, eller er det udelukket pga. fotofilms fysiske egenskaber?
>
> Jeg har ledt lidt på google, men kan ikke finde noget udover software der

http://www.kievcamera.com/horizon.shtml

Ganske vist kun 120 gr.

m.v.h.
Bjarne

Fra : BjarneK

Dato : 29-12-04 11:52

Kig også her

http://www.ephotozine.com/equipment/buyersguide/fullbuyersguide.cfm?buyersguideid=6

Hvis det idet hele taget er sådan noget du er ude efter?

m.v.h.
Bjarne

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 11:59

"BjarneK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.ephotozine.com/equipment/buyersguide/fullbuyersguide.cfm?buyersguideid=6
>
> Hvis det idet hele taget er sådan noget du er ude efter?

Well.... Billederne skal ikke være "buede". Forestil dig du kigger ud over
en eng eller dal og gerne vil forevige lige netop det blik. Ikke noget
fancy, men bare have hele udsynet med, og ikke skulle "nøjes" med kun den
midterste tredjedel.

Giver det mening?

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : BjarneK

Dato : 29-12-04 12:22

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> en eng eller dal og gerne vil forevige lige netop det blik. Ikke noget
> fancy, men bare have hele udsynet med, og ikke skulle "nøjes" med kun den

Jeps, det giver udmærket mening.
De fleste af de listede kameraer på nævnte side giver heller ikke
"buede" billeder. De er bare dyre, måske med undtagelse af Horizon!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 12:16

Thomas Schreiber wrote:

> Min søsters lowtech "200 kroners" bilka kamera kan tage nogle panorama
> billeder, men der er ingen muligheder for at "pille" ved noget som helst.

Din søsters kamera er et APS-kamera (Advanced Photo System), det er
et ganske alm. point-and-shot kamera, som har en knap med tre
indstillinger, så man i optagelsen kan beslutte, at billedet skal
ha' et ekstra bredt format.
http://www.photoimaging.com.au/DonBurrows/brochure/aps_camera.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 12:23

> [...]
> ganske alm. point-and-shot kamera, som har en knap med tre indstillinger,
> så man i optagelsen kan beslutte, at billedet skal ha' et ekstra bredt

Tak for svaret Niels. Det er PRÆCIS det jeg er ude efter Men findes der
noget tilsvarende til et SLR mon? Eller skal jeg se efter et "godt" APS
kamera i stedet?

På forhånd tak

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Langgaard

Dato : 29-12-04 14:43

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret Niels. Det er PRÆCIS det jeg er ude efter Men findes
> der noget tilsvarende til et SLR mon? Eller skal jeg se efter et "godt"
> APS kamera i stedet?

Hej

Du skal have et Analogt spejlrefleks med en 15mm fiskeøje, så beskærer du
bare i top og bund. Så har du fine "panoramaer".

Det er det der sker i APS systemet, det er svjv det samme negativ på 17X23mm
der bruges til alle billedformaterne også "panorama", der er bare skåret i
top og bund (verden vil bedrages)

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 19:38

In article <41d2b43a$1@news.dansketelecom.com>, Langgaard wrote:
> [...]
> der bruges til alle billedformaterne også "panorama", der er bare skåret i

Jeg mener at have hørt det bruger film for 2 billeder. Men hvis ikke objektivet
er lavet til full-size sensor, så er det nok lidt svært.

Kanman få APS kameraer der tager 35mm objektiver ? Og hvad er deres crop
factor ?

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 31-12-04 13:40

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> objektivet er lavet til full-size sensor, så er det nok lidt svært.
>
> Kanman få APS kameraer der tager 35mm objektiver ? Og hvad er deres

Ja, Canon har lavet et APS kamera kaldet EOS IX, som har EF fatning, dvs.
det kan bruge de samme linser som Canons SLR kameraer.

http://www.photo.net/equipment/canon/eos-ix
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/canon_eos_ix.htm

/Mogens

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 01-01-05 19:01

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-12-04 00:03

> Du skal have et Analogt spejlrefleks med en 15mm fiskeøje, så beskærer du
> bare i top og bund. Så har du fine "panoramaer".
>
> --
> Venlig hilsen Leif Langgaard

Bliver billederne ikke "buede" med et fiskeøje?

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 31-12-04 13:10

Thomas Schreiber wrote:

> Tak for svaret Niels. Det er PRÆCIS det jeg er ude efter Men
> findes der noget tilsvarende til et SLR mon? Eller skal jeg se efter
> et "godt" APS kamera i stedet?

Forskellen på de tre formater et APS kamera kan levere er om der er
beskæring i enten top eller bund ellre siderne. Så du vil kunne opnå samme
(eller sikkert bedre) resultater ved at beskære et almindeligt billede taget
med f.eks. en 15mm linse på et SLR kamera, som Leif Langgaard beskriver,
grundet det større negativ areal på 24x36mm film. APS er 17x30mm.

http://www.sapiensman.com/photo-APS/

/Mogens

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 01-01-05 19:01

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-12-04 12:34

> [...]
> ganske alm. point-and-shot kamera, som har en knap med tre indstillinger,
> så man i optagelsen kan beslutte, at billedet skal ha' et ekstra bredt

Der findes tilsyneladende SLR der også kan tage APS film, så det er sådan et
jeg skal have fat i.

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : AS

Dato : 29-12-04 22:37

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews@schreiber.se> wrote in message

> Der findes tilsyneladende SLR der også kan tage APS film, så det er sådan
et
> jeg skal have fat i.

Nikon Pronea.

Ellers skal manikke være begejstret om APS, fordi de fjerne kun toppen og
bunden af almindelig ikke så store frame. Man kan gøre det mere præcist
manuelt

Fra : Per B

Dato : 29-12-04 12:23

www.noblex.com

m.v.h.
Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 14:55

Et APS-kamera gør det, at det snitter top og bund af det normale APS-udsnit.
Der foregår *afaik* ikke noget optisk, det er blot et spørgsmål om et
udsnitsvalg i situationen. Man kan vælge ét kamera, hvor man i situationen
kan vælge enten at tage billeder i normalt 24x36 negativformat, eller
kameraet kan også vælge et negativformat der hedder 24x63, som er et rigtigt
panoramabillede. Hasselblad XPan hedder dette kamera:

http://www.xpan.com/
og et review:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/haselbla.shtml

MH. Jakob

Fra : Pico

Dato : 29-12-04 18:08

jbt wrote:
KLIP

> [...]
Nu taler vi anelog, ikke. Jeg har gjort det masser af gange i
forstørelsen af billederne, du skærere noget af toppen og bunden. Har du
så haft et meget vidvinklet objektiv på får du den virkning du
beskriver. Det er selvsagt nødvendigt at man selv foretager
forstørrelserne eller betaler sig fra det
Pico

Fra : Lars C. E.

Dato : 31-12-04 00:05

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> egenskaber?
>
> Jeg har ledt lidt på google, men kan ikke finde noget udover software

hej Thomas

Du skal have fat i en Canon EOS IX7 eller IX. Det er en APS SLR som bruger
alle EOS objektiver.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/1992-1996/data/1996_eos-ix-e.html

http://www.canon.com/camera-museum/camera/1997-/data/1998_eos-ix50.html

Se her for info om APS:

http://www.rusbasan.com/EverythingAPS/what.html

Mvh

Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-04 00:15

Lars C. E. wrote:

> Du skal have fat i en Canon EOS IX7 eller IX. Det er en APS SLR som bruger
> alle EOS objektiver.

Problemet er, at APS blev introduceret lige før den digitale
udviklig for alvor gik igang, og systemet blev faktisk løbet over
ende, og så vidt jeg kan se, så har de fleste film og kamera
producenter helt droppet konceptet, de bruger ikke tid og resoucer
på det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen