Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Canon Power shot S1 IS - Har problemmer
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 29-12-04 00:24

Mit kamera har store problemmer med at stille skarpt indendørs i elektrisk
belysning når jeg zoomer ind til X 10 (Et ansigt for enden af langboret)...
Et tilsvarende (lidt billigere) Konica/Minolta kamera (Z et eller andet) med
10X zoom klarer det meget bedre... Er der noget galt med mit kamera, eller
er modellen bare stinkende dårlig til denne diciplin ???

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 00:24

Morten Bo Jensen wrote:
> Mit kamera har store problemmer med at stille skarpt indendørs i elektrisk
> belysning når jeg zoomer ind til X 10 (Et ansigt for enden af langboret)...

Gå tættere på.. ?

Det er ikke meningen at man skal skyde med +200mm tele indendørs..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 29-12-04 00:29

Nej, men spørgsmålet er om mit kamera er "dårligt justeret", når jeg nu har
sammenlignet med et minolta kamera med tilsvarende specifikationer... Det
kan jo godt lade sig gøre for minolta kamera´et for pokker !!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 00:37

Morten Bo Jensen wrote:
> Nej, men spørgsmålet er om mit kamera er "dårligt justeret", når jeg nu har
> sammenlignet med et minolta kamera med tilsvarende specifikationer... Det
> kan jo godt lade sig gøre for minolta kamera´et for pokker !!

Rammer du noget med fokuspunkterne (går ud fra at der er nogle
sådan) som de bør kunne fokusere på ?

Nu har jeg ikke lige tekniske detaljer for hvor langt AF-systemet på
et S1 IS går ned til.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 29-12-04 00:51

Det har kun 1 punkts autofokus, men det gør ie sagen bedre synes jeg...
Kamera´et fokuserer altid i midten, og når jeg trykker udløseren halvt i
bund forsøger den at finde det optimale, men den ender altså op med noget
totalt ubrugeligt stort set hver gang

Fra : Jan Otto Ruud

Dato : 29-12-04 01:05

"Morten Bo Jensen" <giantCUTTHISOUT@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> mit kamera, eller er modellen bare stinkende dårlig til denne diciplin ???

Jeg tror ikke det er noe galt med ditt kamera, S1IS er ikke bra på autofokus
i dårlig lys.

Et av ankepunktene mot S1IS er at den ikke er så god til å fokusere
innendørs. Jeg bruker manuell fokus innendørs. Jeg har lagret en custom
setting hvor jeg har f4,5 og avstand ca 3 meter. Det gir ganske gode
resultater ved normale brennvidder, men ikke med 10X zoom.

Jeg har tatt noen innendørsbilder med mye zoom, men oppløsningen på skjermen
gjør at det ikke er så lett å stille inn fokus nøyaktig.

--
Jan Otto

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 29-12-04 01:10

Så dine erfaringer er altså de samme som mine... Ærgerligt, når nu andre
kamera mærker med 10X zoom klarer dette bedre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 01:16

Morten Bo Jensen wrote:
> Så dine erfaringer er altså de samme som mine... Ærgerligt, når nu andre
> kamera mærker med 10X zoom klarer dette bedre

Hvis det kan glæde dig kan jeg fortælle at jeg heller ikke kan tage
billeder ved 400mm på mit 300D med en forholdsvist dyr 70-200mm tele
samt 2x converter.. og det er sådan set ca. det du prøver på

Jeg kan dog godt fokusere, men til gengæld kan jeg ikke holde
kameraet stille nok.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 29-12-04 10:38

> Jeg kan dog godt fokusere, men til gengæld kan jeg ikke holde
> kameraet stille nok.

Nej, men Canon S1 IS har en meget fin optisk image stabelizer (som man
betaler dyrt for), så at holde kamera´et stille er ikke problemet her

Fra : Pico

Dato : 29-12-04 18:20

Morten Bo Jensen wrote:

> Nej, men Canon S1 IS har en meget fin optisk image stabelizer (som man
> betaler dyrt for), så at holde kamera´et stille er ikke problemet her

Der er nok ikke andet for end at du finder dit stativ frem og så
efterligner de sitationer som du ikke kan få skarpe. Find opstillingen
og fyr en del skud af hvor nogle er på stativ med autofokus (husk ikke
at bruge almindelig udløser, men selvudløser så dit aftryk ikke ryster
kameret) og med manuel. Så nogle skud hvor du holder det i hånden igen
auto og manuel. Så rikker du en lampe op der belyser motivet kraftigt og
gentager processen. Jeg bruger gerne et stykke papir hvor jeg skriver
hvad konditioner billedet er taget under, så er man fri for at bruge
tænkeren.
Nu har du mulighed for at sammenligne billederne og finde ud af hvor dit
kamera svigter og om det er noget du kan reklamere over.
Pico

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 19:47

In article <cqtu23$10n6$1@news.cybercity.dk>, Morten Bo Jensen wrote:

> Nej, men Canon S1 IS har en meget fin optisk image stabelizer (som man
> betaler dyrt for), så at holde kamera´et stille er ikke problemet her

Ja, tommelfingerreglen siger du henter 2 stop. Og ved 380mm vil du således
skulle kunne håndholde lukketider omkring 380/4 = 1/100s.

Er der kontrast på det du fokuserer på ? Ellers fokuser på kontrast
på samme afstand, hold knappen halvt nede, re-komponer billedet. Skyd.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 23:25

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
> 10X zoom klarer det meget bedre... Er der noget galt med mit kamera, eller
> er modellen bare stinkende dårlig til denne diciplin ???

Jeg havde den store glæde at lege med et S1 IS idag.. og det er jo
godt nok et fuldkommen herligt kamera.

Det eneste jeg savnede var faktisk en flashsko.. det ville være
rimeligt fedt at kunne montere en 420EX eller en 550EX flash på det
lille kamera

Men, den kunne hellere ikke autofokus i lavt lys når man havde
zoomet helt ud. Kan det mon være fordi mindste fokus-afstand ændrer
sig når man zoomer? hvordan er den hvis man slår macro til?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 30-12-04 21:08

> Jeg havde den store glæde at lege med et S1 IS idag.. og det er jo
> godt nok et fuldkommen herligt kamera.

Hvorfor synes du det er så godt ???

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-04 21:37

Morten Bo Jensen wrote:
> Hvorfor synes du det er så godt ???

Det ligger godt i hånden, IS er totalt smart, knapperne sidder godt.
Og så føles det faktisk som et kvalitets point'n'shoot..

Jeg har også fået set de billeder jeg tog med det.. og de var næsten
allesammen pæne og skarpe..

Det er i øvrigt rart at der er så mange kreative modes, det savnede
jeg på mit gamle Minolta S404.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 31-12-04 01:07

> Det ligger godt i hånden, IS er totalt smart, knapperne sidder godt.
> Og så føles det faktisk som et kvalitets point'n'shoot..

Jeg synes nu ikke at det kan betragtes som et point and shoot kamera...
Selvom der er en auto funktion, har det i praksis ikke de mulighedder som
jeg har oplevet med f.eks. Canon A70, der kan bruges til at skyde fra hoften
i bælder mærke... Det kan man SLET ikke med S1 IS !!

> Jeg har også fået set de billeder jeg tog med det.. og de var næsten
> allesammen pæne og skarpe..

Enig... Det tager gode billeder, har rigtig gode zoom egenskaber (IS
funktionen virker fint), og ikke mindst er det rigtig godt til at tage video
med... Det kan zoome, beregne hvidbalance og skarphed on the fly... Og
kamerahuset OSER af kvalitet, imodsætning til f.eks. Konica/Minolta Dimage
Z1 med tilsvarende egenskaber...

> Det er i øvrigt rart at der er så mange kreative modes, det savnede
> jeg på mit gamle Minolta S404.

Og,ja... Der er mange funktioner og mulighedder... Bare ikke indendørs i
mørke :-\

---
MBKJ