Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blåt bindingsværk??
Fra : Rikke & Per

Dato : 28-12-04 23:19

Forleden dag tog jeg nogle billeder, med mit digitale kamera, af vores
bindingsværkshus efter snevejr - rent idyl!!
Meeeeen, billederne viste sig af MEGET blå og er ganske ubrugelige.
Jeg mindes fra min tid med et "gammeldags" spejlrefleks, at man, ved at
montere et UV-filter, kunne mindske fænomenet. (Dog blev billederne aldrig
SÅ blå, selvom man glemte dette.)
Er der en teknisk forklaring på, at "blå-fænomenet" er mere udpræget med
digitale kameraer og kan dette afhjælpes (jeg har f.eks. ingen filtergevind
på mit kamera)?

m.v.h.
Per

--
Den, som ophøjer sig selv, skal ydmyges,
og den, som ydmyger sig selv, skal ophøjes.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-12-04 23:24

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> wrote in message

> Er der en teknisk forklaring på, at "blå-fænomenet" er mere udpræget med
> digitale kameraer og kan dette afhjælpes (jeg har f.eks. ingen
> filtergevind

Ja, der er noget, der hedder hvidbalance, som gør at kameraet tager helt
fejl af farverne. Det kan slås fra, og så kan du ordne resten på computeren

Bo //

Fra : Erik W.

Dato : 28-12-04 23:30

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> Er der en teknisk forklaring på, at "blå-fænomenet" er mere udpræget med
> digitale kameraer og kan dette afhjælpes (jeg har f.eks. ingen
filtergevind
> på mit kamera)?

Hvilket kamera var det?
Blev billedet taget i skygge, tusmørke eller direkte sol?
Hvis billedet blev taget i sne og direkte sol kan kameraets automatik være
blevet snydt. Tjek om kameraet har et Sne-program, eller om I på anden måde
kan kompendere for hvidbalance.
Mvh Erik

Fra : Rikke & Per

Dato : 28-12-04 23:39

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> filtergevind
>
> Hvilket kamera var det?

Pentax Optio S40

> Blev billedet taget i skygge, tusmørke eller direkte sol?

Overskyet dagslys, netop for at undgå for megen kontrast.

Fra : Karl Olsen

Dato : 29-12-04 00:21

> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Pentax Optio S40

> Overskyet dagslys, netop for at undgå for megen kontrast.

Overskyet dagslys er i sig selv mere blåligt end sollys eller kunstigt lys.
Nu ved jeg ikke hvad man kan med hvidbalance på dit kamera, men på
Canon-kameraer er netop overskyet dagslys en af de lystyper hvor
"Auto"-hvidbalance virker dårligt og gør billedet blåligt. Næste gang, prøv
at stille hvidbalancen til "overskyet" og se om ikke billedet bliver
varmere. Eller prøv, hvis muligt, manuelt indstillet hvidbalance, hvor du
tager et billede af et hvidt stykke papir.

Karl Olsen

Fra : Pico

Dato : 29-12-04 18:24

Karl Olsen wrote:
> [...]
Klip
> se om ikke billedet bliver varmere. Eller prøv, hvis muligt, manuelt
> indstillet hvidbalance, hvor du tager et billede af et hvidt stykke
> papir.
Det er rigtig hvad de andre har skrevet, men du kan prøve at rede
billederne på en let måde hvis du har PS eller tilsvarende. Under filtre
findes der mulighed for at efterligne forskellige typer filtre,
fuldstændig som hvis du havde dem foran objektivet, Prøv med et
varmtonefilter.
Pico