Opgave omkring mekanik
Fra : kl

Dato : 28-12-04 19:44

Hvordan bærer jeg mig ad med følgende:

En klods trækkes over en gnidningsfri flade af en kraft på 18,4N. Klodsen
vejer 5kg, og dens sluthastighed 6m længere henne er 10 m/s.

Hvad var klodsens begyndelsehastighed?

mvh
Kim

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-12-04 20:46

kl wrote:

> Hvordan bærer jeg mig ad med følgende:
>
> En klods trækkes over en gnidningsfri flade af en kraft på 18,4N. Klodsen
> vejer 5kg, og dens sluthastighed 6m længere henne er 10 m/s.
>
> Hvad var klodsens begyndelsehastighed?

Hvad med at kigge i fysikbogen.?

Det er Newton's 2. lov du skal have fat i.

Hvordan kan du lære noget hvis vi giver dig svaret.???

Mvh. Jørgen

Fra : kl

Dato : 28-12-04 21:19

> Hvad med at kigge i fysikbogen.?
>
> Det er Newton's 2. lov du skal have fat i.
>

> Hvordan kan du lære noget hvis vi giver dig svaret.???
>

> Mvh. Jørgen

Fair nok, jeg formulerede mig ikke 100% korrekt. Jeg har virkeligt kigget i
fysikbogen (også Newtons 2. lov), men jeg kan bare ikke finde nogen
sammenhæng i det med begyndelseshastigheden. Jeg ønsker ikke i skal regne
min opgave, bare hjælpe mig igang.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 28-12-04 21:31

Hej,

Dette kan vel gøres som følgende:

1) F = m*a
Newtons 2. lov, hvor F,m, a hhv. er kraft, masse og accelleration.

2) S = ½*a*t² + So
Stedfunktionen, hvor S,So, a og t hhv. er slutposition, begyndelsesposition,
acceleration og tid.

3) V = a*t + Vo
Hastighedfunktionen, hvor V,Vo, a og t hhv. er sluthastighed,
begyndelseshastighed, acceleration og tid.

Formlerne kan omskrives til:
1) a = F/m

2) t = kvrod( 2*(S-So)/a)

3) Vo = V - a*t

Da Vo skal bestemmes indsættes formler fra 1) og 2) i 3) og der fås:

3) Vo = V - F/m*kvrod( 2*(S-So)*m/F),

og værdierne V = 10m/s, F=18.4N, m=5kg og (S-So) = 6m fås slutteligt:

3) Vo = 10 - 18.4/5 * kvrod(2*6*5/18.4)

....hvis jeg altså ikke har lavet alt for mange fejl
Torben W. Hansen

Fra : kl

Dato : 28-12-04 22:14

> [...]
>

> 3) Vo = V - F/m*kvrod( 2*(S-So)*m/F),
>
> og værdierne V = 10m/s, F=18.4N, m=5kg og (S-So) = 6m fås slutteligt:

Hej igen,

Nu har jeg kigget dine tal igennem, og de ser rigtige ud for mig, dog kan
jeg ikke få det rigtige facit ud af det.
For at lette gennemregningen har jeg udregnet a og t:

a=18,4[N] /5 [kg] => a=3,68[ms^2]
t=kvrod(2 * 6[m] * ( 5[kg] / 18,4[n])) => t=1,8[s]

Så får jeg så begyndelseshastigheden:

Vo = 10 [m/s] -(3,68 [m/s^2]-1,8 [s]) => Vo=3,376 [m/s]

Opgaven skal give: 7,47[m/s]

Fra : sph

Dato : 28-12-04 23:10

"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

> 2) S = ½*a*t² + So
> Stedfunktionen, hvor S,So, a og t hhv. er slutposition,
> begyndelsesposition,
> acceleration og tid.

Jeg foreslår at udtrykket S=1/2a*t^2 + v0*t anvendes i stedet, hvor S er
den strækning klodsen har bevæget sig (6m) i løbet af tidsrummet t.
Med lidt snilde kan man udtrykke t ud fra de givne størrelser (samt V0),
hvorved der fremkommer en ligning, som det skulle være muligt at løse v.h.a.
lidt matematisk regula detri.

Fra : ML-78

Dato : 29-12-04 02:07

Torben W. Hansen skrev:

> [...]
>
> 2) S = ½*a*t² + So
> Stedfunktionen, hvor S,So, a og t hhv. er slutposition,

Det er her den går gal. Udtrykket hedder

S = ½ · at² + Vo² · t + So

ML-78

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-12-04 10:45

Hej igen,

> Det er her den går gal. Udtrykket hedder
>
> S = ½ · at² + Vo² · t + So

OK ja... Du mente vel S = ½ · at² + Vo · t + So ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : ML-78

Dato : 29-12-04 11:46

Torben W. Hansen skrev:

> OK ja... Du mente vel S = ½ · at² + Vo · t + So ?

Ja, der var jeg lidt for hurtig på tasterne.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 29-12-04 00:09

kl skrev:

> En klods trækkes over en gnidningsfri flade af en kraft på 18,4N.
Klodsen
> vejer 5kg, og dens sluthastighed 6m længere henne er 10 m/s.
>
> Hvad var klodsens begyndelsehastighed?

Accelerationen bestemmes vha. Newtons 2. lov. Derudover skal man bruge
et udtryk, der sammenkobler hastighed, strækning og acceleration. Det
nemmeste er at bruge følgende standardudtryk, der gælder for konstant
acceleration (udtrykket fremkommer ved at kombinere udtrykkene for
acceleration og hastighed):

v² = vo² + 2a(s-so)

hvor
v og vo er henholdsvis slut- og begyndelseshastighed
s og so er henholdsvis slut- og begyndelsesposition, dvs. s-so = 6m

ML-78

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-12-04 00:56

Hej,

Jeg prøvede lige at udregne dit udtryk:
> v² = vo² + 2a(s-so)
Dette giver netop Vo = 7.4726 m/s.

Hvor er det, at jeg fejlede ?

Torben W. Hansen

Fra : sph

Dato : 29-12-04 01:04

> Hej,
>
> Jeg prøvede lige at udregne dit udtryk:
> Dette giver netop Vo = 7.4726 m/s.
>
> Hvor er det, at jeg fejlede ?

Mit bud er, at det går galt ved "ligning 2)". Den vil jo give, at
S-S0=1/2*a't^2, svarende til at klodsen var i hvile til tiden t=0.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-12-04 00:49

Hej igen,

Jeg har ikke lige regnet de andre svar efter, men er der nogen af jer der
kommer frem til 7,47[m/s], som Kim oplyser skal være det rigtige svar ?

Torben W. Hansen

Fra : Anders Lund

Dato : 29-12-04 01:16

> Hej igen,
>
> Jeg har ikke lige regnet de andre svar efter, men er der nogen af jer der
> kommer frem til 7,47[m/s], som Kim oplyser skal være det rigtige svar ?

Ja.
Jeg bruger en anden metode.
Dette ligner nemlig en 1g opgave, og der har man ikke lært bevægelses
formlen som bruges i den anden metode.

kraften laver at positiv arbejde på klodsen.
A=dS*F=6m*18,4N=110,4J

Dette arbejde øger klodsens kinetiske energi til
E_kin_slut=v^2*m/2 =(10m/s)^2*5kg/2=250J

Altså er klodsens kinetiske energi fra starten :
E_kin_start=E_kin_start+A=250J-110,4J=139,6J

Altså er farten:
E_kin_start=v^2*m/2 <=>
2*E_kin_start/m=v^2 <=>
v=sprt(2*E_kin_start/m) = sprt(2*139,6J/5kg)=7,47m/s

Mvh
Anders Lund

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-12-04 12:39

Hej,

> [...]
> E_kin_start=v^2*m/2 <=>
> 2*E_kin_start/m=v^2 <=>
> v=sprt(2*E_kin_start/m) = sprt(2*139,6J/5kg)=7,47m/s

Ja selvfølgelig - Tak !

Torben W. Hansen

Fra : kl

Dato : 29-12-04 12:55