Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitetsfremkaldelse
Fra : Thomas

Dato : 28-12-04 19:01

Hej,

Jeg er på jagt efter et godt sted at få fremkaldt mine digitale billeder
(fra et D70).

Efter at have kigget på
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/033_fremkaldelse/&side=1

.... har jeg forsøgt mig med Photocare i Randers og Pixum. Hos Photocare var
fremkaldelserne klar og meget skarpe. Til gengæld fløj farve temperaturen op
og ned. Enkelte billeder var markant koldere end kildebilledet (på min skærm
og egen printer) og andre billeder var varmere end kildebilledet. Kun 2-3 ud
af 20 ramte nogenlunde plet.

Pixum var nogenlunde. Dog virkede billederne meget "digitale" med en
voksagtig farve i ansigter. Desuden var leveringstiden på + 1 uge noget i
overkanten. Til gengæld var farvetemperaturen nogenlunde ensartet.

Hvem skal jeg så benytte?
Prisen betyder ikke så meget. Jeg blot være sikker på et godt resulat hver
gang. Desuden vil jeg fortrække et sted, hvor de ikke efterbehandler under
fremkaldelsen.

Jeg har kigget på Gabs og Fotobutikken. Har nogen af jer erfaringer med
deres kvalitet?

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 19:50

In article <QbhAd.77900$Vf.3653942@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> voksagtig farve i ansigter. Desuden var leveringstiden på + 1 uge noget i
> overkanten. Til gengæld var farvetemperaturen nogenlunde ensartet.

Jeg har selv lige prøvet en bunke billeder i Føtex (= Cewe Color) samt
ukorrigerede billeder hos Pixum (valgmulighed ved upload)

Pixum billederne rammer meget godt med farverne. Men de var ikke nær så
skarpe som dem Cewe Color havde kørt auto-justering på. Til gengæld var
Cewe Colors billeder meget mere grønne i det. Nogle billeder fra skøjtebanen
var noget fladere, da de havde rigeligt med detaljer med i sneen, og dermed
brugte for meget af dynamikken på dette.

Et sort/hvid billede har et meget tydeligt grønt skær hos Cewe Color.

> [...]
> gang. Desuden vil jeg fortrække et sted, hvor de ikke efterbehandler under

Det kan du slå fra hos Pixum - men det er svært at finde ud af hvor meget
og hvordan man skal gøre billederne skarpe for at det også virker på print.

Her er et eksempel på forskellen i skarphed
povlhp.spymac.net/pixum-vs-fotex.jpg

Den ukorrigerede Pixum giver den bedste farvefornemmelse. Den skarpe fra
føtex (til højre) har meget få farver efter den skarphedsforøgelse der er
lavet. Ingen af dem er bare i nærheden af originalen (som fik rigeligt
USM syntes jeg selv)

Jeg har profileret min Epson RX500 mod Pixum med Profile Prism, og min
RX500 har faktisk større farveområde end Pixum.

> Jeg har kigget på Gabs og Fotobutikken. Har nogen af jer erfaringer med
> deres kvalitet?

Gabs får god kritik her. Pixum er gode, men man skal finde ud af hvordan
man få optimeret sit input til dem, specielt hvis de ikke skal efterbehandle.

Fra : Thomas

Dato : 28-12-04 21:52

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> In article <QbhAd.77900$Vf.3653942@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:

> Jeg har selv lige prøvet en bunke billeder i Føtex (= Cewe Color) samt
> ukorrigerede billeder hos Pixum (valgmulighed ved upload)

Jeg har hørt om meget blandede erfaringer med Føtex - så dem er jeg lidt
skeptiske overfor.

Efter lidt videre søgen har jeg fundet www.billedbutikken.dk - det ser meget
lovende ud, så dem vil jeg nok give en chance.

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 00:11

In article <DHjAd.77920$Vf.3656976@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Jeg har hørt om meget blandede erfaringer med Føtex - så dem er jeg lidt
> skeptiske overfor.

De bruger Cewe Color ligesom de fleste andre. Er kommet lidt længere med mine
sammenligninger.

Scannede et par s/h billeder i 1200 dpi. Man ser tydeligt at cewe Color
har downsamplet til 300 dpi og lavet billedet skarpere. Der er meget
hak i cirklen som cykelhjul danner. Det rå billede fra pixum har ikke denne
"pixelering", men ser bare ud som om det har fået et soft-filter.
Den reelle opløsning ser dog ud til at være det samme begge steder, altså
ca. 300 dpi.

Pixum bruger Agfa Prestige papir
Cewe bruger Kodak Royal.

Kodakpapiret skulle have en noget bedre contrast ratio. Og drycreekphoto
viser også at det har en større gamut.

> Efter lidt videre søgen har jeg fundet www.billedbutikken.dk - det ser meget
> lovende ud, så dem vil jeg nok give en chance.

De er dog ret dyre. Ved heller ikke noget om kvaliteten af maskiner og papir.
Men vil gerne høre dine erfaringer.

Mit næste sæt til Pixum bliver lavet om til 300 dpi inden en ordentlig
gang USM, og konvertering til deres farveprofil (som jeg selv har lavet)

Print på min Epson RX500 med profil, 300 dpi, Photo RPM kvalitet giver
langt det bedste billede. S/H versionen er suverænt bedre end dem jeg
fik lavet i byen. Så hjemmeprint = bedst kvalitet.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-12-04 16:50

"Thomas" <dsddd@hp.hp> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Efter lidt videre søgen har jeg fundet www.billedbutikken.dk - det ser
> meget lovende ud, så dem vil jeg nok give en chance.
>
> Thomas
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

De har også en farveprofil man kan downloade.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas

Dato : 29-12-04 22:07

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> De har også en farveprofil man kan downloade.

Ja, det har jeg lagt mærke til. Derfor tegner det indtil videre lovende.

Jeg har her i eftermiddag sendt 10 billeder til fremkaldelse. Flere af dem
er fremkaldt andre steder før... så jeg er meget spændt på at benchmarke
resultatet.

Jeg skal nok poste min vurdering i morgen.

Thomas

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-12-04 11:13

On Tue, 28 Dec 2004 21:51:41 +0100, "Thomas" <dsddd@hp.hp> wrote:

> [...]
>
>Efter lidt videre søgen har jeg fundet www.billedbutikken.dk - det ser meget
>lovende ud, så dem vil jeg nok give en chance.

Det var et godt tip. Jeg har tidligere brugt "JapanPhoto". De har
imidlertid fået ny teknik der betyder at billederne har et ternet
mønster hvis man kigger tæt på dem. Samtidig havde jeg store problemer
med at korrigere farver og lys. Uanset hvad jeg gjorde blev det
færdige resultat på papir det samme. Jeg har dem mistænkt for at
justere på billederne selv om de hævder det modsatte. Derfor har jeg
på det seneste prøvet forskellige firmaer med blandede resultater,
indtil jeg så meddelelsen her i gruppen om "Billedbutikken".

Endelig noget der virker. Tilpas finkornet så der ikke er det ternede
mønster. Farver/lys virker som jeg vil have det. Billederne kommer med
posten allerede dagen efter - og så til den pris!

Det er i hvert fald min leverandør indtil videre.

Jens

Fra : Thomas

Dato : 30-12-04 11:19

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> wrote in message
> [...]
> posten allerede dagen efter - og så til den pris!
>
> Det er i hvert fald min leverandør indtil videre.

Jeg har nu modtaget min billeder fra Billedbutikken. Leveringstiden er der
intet at udsætte på - men billederne er desværre markant ringere end
Photocare i Randers.

Billederne er skarpe og fremkaldt på godt papir. De er dog alle en del
varmere i farven end både kildebillederne, min skærm, min printer og
Photocare. Desuden har ansigterne meget tendens til at blive voksagtige,
hvilket giver dem et kunstigt skær. En så ringe gengivelse af ansigtsfarver
har jeg kun set tidligere ved fremkaldelser hos Pixum.

Indtil videre er Photocare den bedste leverandør jeg har prøvet... men
jagten fortsætter.

Thomas

Indtil videre

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-01-05 00:36

"Thomas" <dsddd@hp.hp> wrote in

> [...]
> hvilket giver dem et kunstigt skær. En så ringe gengivelse af
> ansigtsfarver har jeg kun set tidligere ved fremkaldelser hos Pixum.

Jeg har også bemærket de "voks-agtige" ansigter fra billedbutikken, som jeg
dog mene rer et nyere problem - det var såvidt jeg husker ikke på mange af de
første ordrer som jeg har modtaget fra dem...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth