Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 300D vs EOS 10D
Fra : Kim

Dato : 28-12-04 17:18

Jeg overvejer at købe et brugt EOS 10D frem for et nyt EOS 300D, men da det
ser ud til at Canon har taget 10D af programmet efter at 20D er kommet er
jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Mvh. Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-04 17:23

Kim wrote:
> [...]
> er kommet er jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
> 20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Så køb et 300D og læg en hacket firmware på - så får du de fleste af de
ekstra funktioner fra 10D på dit 300D - til 300D pris

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 28-12-04 18:36

Kim wrote:
> [...]
> jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
> 20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Da ville jeg helt klart vælge 10d alene på grund af kvaliteten på
kameraet, 300d er plastik agtig i forhold til 10d, plus du får nogle
funktioner med en 10d som du ikke har på en 300d.

Brugt prisen på en 10d er vel omkring nyprisen for en 300d

Tommy Hjorth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 19:37

In article <41d19967$0$17915$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:
> Da ville jeg helt klart vælge 10d alene på grund af kvaliteten på
> kameraet, 300d er plastik agtig i forhold til 10d, plus du får nogle
> funktioner med en 10d som du ikke har på en 300d.

Folk er hurtige til at nedgøre den polykarbonat som er betydelig mere
stødsikker, stødabsorberende og brudsikker end det metal der er på 10D.

Og skelettet der bærer de indre dele og objektivfatningen er det samme
materiale på dem begge.

> Brugt prisen på en 10d er vel omkring nyprisen for en 300d

Ja, men brugtprisen på 300D er endnu lavere.

De vigtigste grunde til at købe 10D er den større buffer og
hurtigere billeder efter hinanden (hvis man har noget at bruge det til).
Det er de væsentligste grunde til jeg gik fra 300D til 20D (som er
endnu bedre på de områder, samt lavere støj ved høj ISO).

Men der er andre ting der også er rare at få med, eksempelvis de
2 indstillingshjul.

Jeg ville nok tage 300D, og så opgradere til 20D, 30D eller 40D
engang i fremtiden. Den store investering er objektiverne. Kameraet
forældes alligevel hurtigt. I februar kommer alle med nye modeller, om
det også er en ny 300D vides ikke - Kan også være endnu en prisfald på
den.

Fra : OCB

Dato : 28-12-04 19:54

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
> 20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Jeg har en brugt 300D, hvis du vælger denne model og vil spare lidt. Fejler
intet.

Mvh
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk/til_salg.htm

Fra : Michael Holm

Dato : 29-12-04 02:59

Kim wrote:
> [...]
> jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
> 20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Køb et 10D. Det føles meget bedre i hånden, har større buffer, og
batterigrebet passer bedre. Det er et bedre kamera.

Personligt syntes jeg også bedre om at det er sort, og at shutter lyden
er langt bedre (selvom der er langt op til et 1D's lyd) men det er jo
ikke lødige argumenter :P

--Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-12-04 20:38

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg lidt i tvivl om hvor vidt det er er et smart valg?
> 20D er lige i overkanten prismæssigt til mit budget.

Hvis du ser på www.dba.dk, så er der typisk ca. 1000 kr. forskel mellem 300D
og 10D. Det er 10D mere en rigeligt mere værd efter min mening. Jeg har haft
begge og 300D mangler rigtigt mange features som 10D har. Custom functions
findes ikke på 300D og af dem jeg bruger er f.eks. 04, som giver mulighed
for at fokusere med en anden knap end udløseren, 12: Mirror lockup, 16:
mulighed for automatisk justering af blænde eller tid ved Av og Tv mode.
Derudover AI servo AF funktion til kontinuerlig AF på bevægelige objekter.
300D selv med hacket firmware har ingen af disse funktioner. Desuden har 10D
en noget større buffer og meget mere robust hus. Desuden dobbelt hjul til
justering. af ISO, blænde og blitzkompensation. Selvføgelig hvis du kun vil
køre den på auto og ikke har burg for nogen af disse funktioner, så spar de
ca. 1000kr. Eller giv de ca. 4000kr. mere for en 20D, det er den også værd.
Mvh,
Hans