Hvordan laver jeg en superelipse
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-12-04 15:24

Hej Alle

Jeg har i et svagt øjeblik lovet fruen at lave et nyt spisebord, men da jeg
synes det er lidt kedeligt med et firkantet plade ville jeg lave en
superelipse, men hvordan får jeg mærket den op..

En almindelig elipse kan man jo lave med to søm et stykke snor og en blyant,
jeg kan bare ikke lurer hvordan jeg laver en superelipse...

Gode råd modtages gerne..

Mvh
Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-04 15:37

"Jesper Pedersen" <jesper.r.pedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:41d16c76$0$46587$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> En almindelig elipse kan man jo lave med to søm et stykke snor og en blyant,
> jeg kan bare ikke lurer hvordan jeg laver en superelipse...

Jeg ville lave en skabelon af papir.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 28-12-04 16:06

> Jeg ville lave en skabelon af papir.

Hvordan vil du lave skabelonen?

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-04 16:26

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse news:41d17643$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvordan vil du lave skabelonen?

Kan ingen tænke selv. Hvis det skulle være meget nøjagtigt
ville jeg bruge et udprint fra et plotterprg (evt samlet af
flere stykker papir.
Ellers ville jeg blot forbinde et passende antal punkter
med håndkraft. Man behøver jo kun op til linien y=x.
Resten er symmetri.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-12-04 06:22

> [...]
> flere stykker papir.
> Ellers ville jeg blot forbinde et passende antal punkter
> med håndkraft. Man behøver jo kun op til linien y=x.

Intet tyder på at OP er andet end håndværker, så (hvis jeg da har ret med
hensyn til ham) var det bare lidt overflødigt, hvad du skrev, da spørgsmålet
nok mere gik på beregningen af punkterne langs kurven end det praktiske i at
tegne på en træplade.
Det var skam bare det jeg ville antyde.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-12-04 16:04

Jesper Pedersen skrev:
> En almindelig elipse kan man jo lave med to søm et stykke snor og
> en blyant, jeg kan bare ikke lurer hvordan jeg laver en superelipse...

Du skal bare erstatte "p=2" med "p=5/2" i et af de matematiske
programmer, der grafisk kan vise en almindelig ellipse.

Jeg ved ikke selv, hvordan man gør det; men en kammerat fik
for mange år siden min gamle "NewBrain" til at tegne nogle
vældig flotte ellipser på skærmen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 17:14

> [...]
> blyant,
> jeg kan bare ikke lurer hvordan jeg laver en superelipse...

Det var nu ikke så svært at finde... Google du ved.

http://www.google.dk/search?q=cache:fC5o55vQQs4J:cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/6320.all.html+SUPERELLIPSE&hl=da&lr=lang_da&client=firefox-a

Martin

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-12-04 17:46

> Det var nu ikke så svært at finde... Google du ved.

> [...]

Alle links på siden er døde

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 17:59

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Alle links på siden er døde

Ja, men alle indlæggene er der. bare lidt længere nede.

Martin

Fra : Mikkel Lund

Dato : 31-12-04 15:09

Thomas Schreiber wrote:

> Alle links på siden er døde

Nej denne virker
http://www.kdassem.dk/undervis/rum/ME0.html
Helt nede i bunden stå der noget meget anvendeligt om superelipser.

Hilsen Mikkel

Fra : Anders Lund

Dato : 28-12-04 17:20

> [...]
> jeg
> synes det er lidt kedeligt med et firkantet plade ville jeg lave en

Jeg ville lave en elipse after det gyldnesnit. Altså hvor forholdet mellem
storaksen og lilleaksen er sqrt(2). Dette forhold har en eller andet effekt
op hjernen, som får det til at virke rigtig harmonisk og flot.

Mvh
Anders

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-12-04 23:15

Anders Lund wrote:
> Jeg ville lave en elipse after det gyldnesnit. Altså hvor forholdet mellem
> storaksen og lilleaksen er sqrt(2). Dette forhold har en eller andet effekt
> op hjernen, som får det til at virke rigtig harmonisk og flot.

Det Gyldne Snit er ikke lig kvadratroden af 2.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-12-04 00:29

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse news:33e464F3t8ojgU1@individual.net...

> Det Gyldne Snit er ikke lig kvadratroden af 2.

Så sandt.
Pythagoras konstant, 2^½ kendes fra foldning af A4 papir. Det
har samme forhold når det foldes på midten.
Hvis papiret har det gyldne snit (5^½ +1)/2 kan det foldes så
man får et kvadrat og et mindre rektangel i det gyldne snit.

Mvh
Martin

Fra : Anders Lund

Dato : 29-12-04 00:40

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Så sandt.
> Pythagoras konstant, 2^½ kendes fra foldning af A4 papir. Det
> har samme forhold når det foldes på midten.

Gud jeg troede det var det gyldne snit

> Hvis papiret har det gyldne snit (5^½ +1)/2 kan det foldes så
> man får et kvadrat og et mindre rektangel i det gyldne snit.

Man lærer noget nyt hver dag.

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-12-04 00:47

Anders Lund wrote:
> Man lærer noget nyt hver dag.

Såvidt jeg husker kommer man tæt på Det Gyldne Snit ved at
dividere et Fibbionaci(sp?)-tal med det forrige. Altså 8/5,
eller endnu bedre 13/8, eller bedre endnu 21/13, eller
34/21... Fortsæt bare opad i rækken, indtil du når et punkt
hvor du synes at præcisionen passer til bordets størrelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-12-04 01:15

Peter Knutsen wrote:

> Såvidt jeg husker kommer man tæt på Det Gyldne Snit ved at dividere et
> Fibbionaci(sp?)-tal med det forrige. Altså 8/5, eller endnu bedre 13/8,
> eller bedre endnu 21/13, eller 34/21...

Den er god nok.

> Fortsæt bare opad i rækken,
> indtil du når et punkt hvor du synes at præcisionen passer
> til bordets størrelse.

Men vi det gyldne snit skulle ikke bruges i forbindelse med
superellipsen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-12-04 15:28

Jens Axel Søgaard skrev:

> Men vi det gyldne snit skulle ikke bruges i forbindelse med
> superellipsen.

Enig.
Men hvis jeg alligevel har brug for at beregne det gyldne snit,
så ganger jeg bare bredden med 1,618033989 og får længden.
Eller længden med 0,618033989 og får bredden. Lettere kan
*det* vist ikke gøres.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-12-04 14:34

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse news:33jib1F402g2nU1@individual.net...

> 34/21... Fortsæt bare opad i rækken, indtil du når et punkt
> hvor du synes at præcisionen passer

Hvis man ikke gider regne det n'te fibonacci-tal ud (ved
recursivt at addere de to foregående) kan man tage det
gyldne snit , G = (5^½+1)/2 og sige G^n/5^½ og afrunde.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-12-04 16:39

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Men hvis jeg alligevel har brug for at beregne det gyldne snit,
> så ganger jeg bare bredden med 1,618033989 og får længden.
> Eller længden med 0,618033989 og får bredden. Lettere kan
> *det* vist ikke gøres.

(1+sqrt(5))/2 er da ellers både kortre og lettere at huske (og taste!)
end 1,618033989.

--
Henning Makholm "Børge råbte: Åh!"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-12-04 19:14

Henning Makholm skrev:
> Scripsit "Herluf Holdt, 3140":

> (1+sqrt(5))/2 er da ellers både kortre og lettere at huske (og
> taste!) end 1,618033989.

Jeg kløjes altid i parenteserne. Men med mine "snydeformler",
som jeg skriver bag i min lommebog, kan jeg altid regne det
gyldne snit ud uden at medbringe diverse tasteinstrumenter.

--
Med venlig hilsen og bedre nytår
Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-12-04 20:01

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41d5971b$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg kløjes altid i parenteserne. Men med mine "snydeformler",
> som jeg skriver bag i min lommebog, kan jeg altid regne det
> gyldne snit ud uden at medbringe diverse tasteinstrumenter.

Der behøver ikke at være parenteser.
[5][sqrt][+][1][=][/][2][=] , klammerne forestiller taster!
Du skulle tage og prøve en elektrisk lommeregner.
Man kan endda få dem med solceller

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-05 00:46

Martin Larsen skrev:
> [det gyldne snit]

> Der behøver ikke at være parenteser.
> [5][sqrt][+][1][=][/][2][=] , klammerne forestiller taster!
> Du skulle tage og prøve en elektrisk lommeregner.
> Man kan endda få dem med solceller

Tak. Fantastisk enkelt. Min lille Casio med solceller
(og nogle halvsløve knapper) kunne også.

--
Med venlig hilsen og godt nytår
Herluf Holdt

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-12-04 17:38

Hej Jesper

> En almindelig elipse kan man jo lave med to søm et stykke snor og en blyant,
> jeg kan bare ikke lurer hvordan jeg laver en superelipse...
>
> Gode råd modtages gerne..

Her er en side, som forklarer, hvordan man tegner en superellipse
i et almindeligt grafprogram:

<http://www.oberonplace.com/products/plotter/tutor/lesson2.htm>

--
Jens Axel Søgaard