Alkohol, og frysepunkt.
Fra : Klaus G.

Dato : 27-12-04 22:51

Hej.

Er der nogen som ligger inde med en graf/diagram/skala, som viser hvornår en
f.eks. 10%, 20%, 30%,...90% alkohols blanding fryser? Url evt.?

Jeg har prøvet at google lidt rundt, og kan kun finde ud af at ren alkohol
fryser ved lidt under -100grader.

Jeg ved godt at snaps kan tåle at komme i fryseren. Men hvad med andet
spiritus som f.eks. kun indeholder 20-30% alkohol? Er det sikkert at sætte
dem udenfor, hvis det fryser 10grader? Jeg vil nødig miste 10flasker
nytårsaften, fordi det bliver for koldt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 27-12-04 23:53

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> dem udenfor, hvis det fryser 10grader? Jeg vil nødig miste 10flasker
> nytårsaften, fordi det bliver for koldt :)

I den grad alkoholen er blandet med vann, vil jeg tro at vannet
vil fryse ved 0grader og lavere.
Jo mer vann, jo mer is i flasken, og jo større utvidelse av volumet.
Det er jo vannisens utvidelse som i tilfelle sprenger flasken,
og da er det ikke temperaturen i fryseren, men flaskens frie volum
hvor isen kan utvide seg som avgjør om den vil sprenges.

Vannet utvider seg vel med ca 10% ved frysertemperatur,
og med 50% vann trengs altså 30 ml fritt rom i flasken,
ved 90% vann trengs 90 ml fritt rom, om vi snakker om helflasker.

Eller?

Bjarte

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-04 13:25

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:zt%zd.77753$Vf.3647070@news000.worldonline.dk...
> [...]
> dem udenfor, hvis det fryser 10grader? Jeg vil nødig miste 10flasker
> nytårsaften, fordi det bliver for koldt :)

Du kan selv lave en kurve. Bestem molaliteten af alkohol (molvægt 46)
46*(gram alkohol)*1000/(gram vand). Gang dette med konstanten -1.86
for at få frysepunktet.

(Opskrift hurtig fundet på nettet

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-04 13:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41d15013$0$51247$14726298@news.sunsite.dk...

> (gram alkohol)/46*1000/(gram vand). Gang dette med konstanten -1.86

Dette er vist bedre