Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D Autofokus
Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 27-12-04 22:44

Jeg synes jævnligt jeg får uskarpe billeder når jeg skyder med autofokus på
mit Canon 300D. Jeg er i tvivl om det er mig eller kameraet den er gal med.
Er der nogle 300D-brugere som har gode erfaringer med autofokus, eller
bruger alle bare manuel fokus?

vh Kristian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 22:55

Kristian Smedemark Hasløv wrote:
> [...]
> Er der nogle 300D-brugere som har gode erfaringer med autofokus, eller

Jeg bruger altid autofokus, da manuel fokus er besværligt med 300D's
matskive.

Når du bruger AF, prøv da at ramme tydelige 'ujævnheder' i det du
vil fokusere på.. fx. er øjet et godt mål ved portrætter.

Undlad at benytte multi-punkt AF, men brug et fast fokuspunkt.

Brug evt. fokus-punkterne de forskellige fokuspunkter når det giver
mening, mange bruger dem ikke, men jeg finder det personligt nemmere
at skifte punkt end at flytte kameraet når fokus er opnået.

Det kræver træning at bruge AF rigtigt, men når man først har lært
det er der rimeligt langt imellem skud der er ude af fokus

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 27-12-04 23:00

Tak for tippene.

Jeg har vist fejlagtigt gået ud fra at den ville søge videre hvis den ikke
kunne finde den præcise afstand pga et dårligt fokus-punkt. Ikke at den rent
faktisk ville låse sig fast på en forkert afstand.

Hvad er en matskive?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 23:09

> [...]
> kunne finde den præcise afstand pga et dårligt fokus-punkt. Ikke at den rent
> faktisk ville låse sig fast på en forkert afstand.

Det er den fokuspunkterne sidder på.

På kameraer uden AF vil man typisk have en anden type matskive der
gør det væsentligt nemmere at fokusere manuelt.

Når du har objektivet af kan du set matskiven lige over spejlet.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 14:32

In article <cqq0jf$u9b$1@news.net.uni-c.dk>, Kristian Smedemark Hasløv wrote:
> [...]
> kunne finde den præcise afstand pga et dårligt fokus-punkt. Ikke at den rent
> faktisk ville låse sig fast på en forkert afstand.

Du kan ikke tage et billede med mindre den har fundet fokus.

Hvis du kører med total autofokus, og ikke kun med et enkelt fokuspunkt,
så læg mærke til i søgeren, hvor der blinker rødt. Det er nemlig der
den har fundet noget at stille skarpt på, og det er ikke altid i midten.

Hvad objektiv bruger du ? En 50mm f/1.8 der ikke er perfekt og som anvendes
ved f/1.8 (fuld blændeåbning) giver så lille en dybdeskarphed, at det let
vil kunne ses med fokusproblemer.

Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 28-12-04 21:17

Jeg bruger som regel en Tamron 28-75 f/2.8 linse. Og det var en situation
med suboptimal belysning der gav mig mine seneste problemer.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-12-04 23:33

"Kristian Smedemark Hasløv" <nomail@please.dk> writes:

> [...]
> Er der nogle 300D-brugere som har gode erfaringer med autofokus, eller

Autofokusen kan nemt blive snydt hvis du enten har meget lidt lys,
eller dit fokuspunkt har små/få farve og lysforskelle. F.eks kan jeg
ikke fokusere på pelsen på en sort kat, selvom der burde være rigeligt
med lys. Næsen/øjenene, derimord, går fint.

NB: Dette med et 10D...

Kai