3D lyd i spil (Dolby... og alt det der) - ~
Fra : iddqd

Dato : 27-12-04 20:55

Håber der er nogen som er inde i de dele som vil forklare lidt for en
der mest kender DTS og den slags fra reklamerne i bio.

Jeg kan forstå at en del spil tilbyder 3D lyd og at de benytter bl.a.
EAX og at nogen lydkort har tilslutning på op til 8 højtalere (7.1), men
hvad med spil og Dolby, DTS m.v. Er det rigtig forstået at hvis man
forbinder et lydkorts digitale ud til en Dolby Digital/Dolby Pro Logic
II/DTS dekoder med tilhørende højtaler at så får man 3D spil lyd eller
kan alt det Dolby kun bruges i forbindelse med at man afspiller DVD film
på PC'en?

Hvilke spil har god 3D lyd og hvad skal man kigge på mht. lydkort? Vil
nogle spil performe dårligt med et lydkort og fint med andet...?

Jeg har en Sony dekoder der understøtter Dolby Digital/Dolby Pro Logic
II/DTS og som har en optisk digital indgang, med tilhørende højtalere,
som jeg forestiller mig at benytte. Derfor er tilslutning direkte fra
lydkort til højtalere ikke relevant pt.

Og sidst men ikke mindst - hvad har jeg glemt at spørge om?

Mvh

Bruno

Fra : BuFFerz

Dato : 27-12-04 21:19

De fleste nye store spil kommer med Sourround lyd.

Kender ikke noget til alt det sony der.
Men hvis du har et lydkort med fx 7.1 lyd - så er der udgange nok i lykortet
til at dække alle 8 højtalere. (ofte noget minijack-noget)

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Enforcer

Dato : 27-12-04 22:12

On Mon, 27 Dec 2004 20:55:01 +0100, iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever>
wrote:

>Håber der er nogen som er inde i de dele som vil forklare lidt for en
>der mest kender DTS og den slags fra reklamerne i bio.

DTS er kun relevant ved afspildning af DVD-film og nogle ganske få PS2
spil (SSX tricy er et eksempel).

Dolby Digital (DD) er væsentligt mere udbredt. Særlig på Xbox, idet
den kan encode til DD og sende det over i en receiver.

I PC-verdenen kræver det at du har et Nforce bundkort med Soundstorm
lydkort for at få Dolby Digital ud af PC'eren og over i din receiver.
Det skyldes, at lyden skal encodes i realtime til DD, og det kræver en
lydprocessor som er optimeret til det.

Hvis du kun har et almindeligt lydkort (f.eks. onboard eller Creativ
Audigy mv.), så kan du kun sende et stereo signal over i din receiver
- og det er der ikke meget surround lyd over....

Mvh.

Enforcer

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 28-12-04 01:49

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message
> Håber der er nogen som er inde i de dele som vil forklare lidt for en der
> mest kender DTS og den slags fra reklamerne i bio.

DTS er et lydformat specielt designet til biograffim og har intet at gøre
med "3D lyd".

> [...]
> det Dolby kun bruges i forbindelse med at man afspiller DVD film på PC'en?

3D lyd i PC spil og DD/DTS er to helt forskellige ting. DD/DTS er to
standarder til overførsel af komprimeret digital lyd via Sony Philips
Digital Interface (SPDIF) og har ikke i sig selv noget at gøre med 3D lyd i
spil. Begge standarder er beregnet til overførsel af allerede optaget
flerkanalssoundtracks i DVD film og ikke interaktiv lyd som i PC spil.
Grunden til den megen snak om DD/DTS og 3D lyd i spil er, at Xbox og
Nvidia's nForce2 chipset har en onboard lydchip der tillader encoding af DD
i real time, hvilket muliggør overførsel af interaktiv lyd via SPDIF. For at
opnå 3D lyd i spil, kræver det dog stadig at spillet er programmeret herfor
via helt andre standarder. Mere om det nedenfor.

> Hvilke spil har god 3D lyd og hvad skal man kigge på mht. lydkort? Vil
> nogle spil performe dårligt med et lydkort og fint med andet...?

Eksempler på spil med god 3D lyd er:

1. Theif Deadly Shadows
2. UT 2003/2004
3. Splinter Cell

Men først lidt om, hvordan 3D lyd i PC spil i reglen er designet.
Traditionelt er 2-3 forskellige tilgange blevet anvendt:

1. Programmering af lyd i 3D via et specielt API i Microsft DirectX (kaldet
DirectSound3D). DirectSound3D tillader spildesigneren at definere lydkilder
(i real time) i et virtuelt 3D rum i forhold til spilleren, og der kan
defineres parametre for afstand, højde m.v. Teknologien kan accelleres i
hardware af mange nyere lydkort, således at cpu belastningen er meget lille.

2. Anvendelse af Aureal 3D, som er en mere avanceret teknologi end
DirectSound3D, der bl.a. tillader simulering af lydrefleksioner i real time,
dvs. beregning af, hvordan lydbølger opføer sig, når de kastes tilbage fra
overflader (vægge o. lign. forhindringer). Firmaet bag denne teknologi
eksisterer imidlertid ikke mere, og er blevet opkøbt af Creative Labs, som
står bag EAX standarden. Kan kun accelleres af de nu hedengangne Aureal
Vortex 2 lydkort.

3. Proprietære softwarebaserede engines som bl.a. i Half-Life 2 og Doom 3.
Disse er programmeret og designet af spildesigneren fra bunden af. Ulempen
er, at de i reglen ikke understøtter hardwareaccelleration, hvilket betyder,
at cpu'en belastes mere. Jeg har endnu heller ikke oplevet, at nogle af
disse "hjemmebryggede" engines virker nær så godt som DirectSound3D eller
Aureal 3D.

Endelig er der så EAX, som imildlertid ikke er en standard for 3D lyd i sig
selv, men derimod et sæt algortimer der fungerer i samspil med DirectSound3D
eller Creative's egen 3D engine OpenAL. EAX er et statisk sæt algortmer, der
sætter spildesigneren i stand til at simulere rumklange, og hvordan lyden
dæmpes af vægge m. v. (kaldet occlussion). I sin nyeste inkarnation EAX HD
4.0 kan der opereres med op til 4 rumklange ad gangen i real time, ligesom
alle kan have retningsbestemmes (placeres) nøjagtig i et virtuelt rum.
Tidligere udgaver af EAX kunne kun gengive en runklang ad gangen uden en
egentlig retning. Det er kun Creative's Audigy, Audigy2, Audigy2ZS og
Audigy4 lydkort der understøtter EAX HD 4.0, da de ikke har villet tillade
andre firmaer at anvende deres teknologi.

Alt dette lyder måske lidt forvirrende og indviklet, men hvis du vælger et
af Creative's lydkort, er du helt sikker på at få det optimale ud af alle
spil der understøtter 3D lyd, specielt dem der anvender EAX.

> [...]
> jeg forestiller mig at benytte. Derfor er tilslutning direkte fra lydkort

Det betyder ingenting med mindre du vil investere i et nForce2 motherboard,
som er den eneste mulighed der findes for at overføre 3D lyd digitalt på PC
fronten. Alle andre lydkort vil sende et stereosignal til din receiver,
hvilket der jo ikke er meget grin ved. Jeg kan ikke anbefale dette, da
nForce2 lydkortet har dårligere understøttelse af EAX og 3D lyd end
Creative's kort, ligesom lydkvaliteten forringes ved at skulle passere SPDIF
interfacet.

Jeg vil derfor anbefale dig følgende:

1. Et Audigy2 ZS lydkort
2. Et sæt gode PC højtalere, eller alternativt nogle gode hovedtelefoner.

> Og sidst men ikke mindst - hvad har jeg glemt at spørge om?

Hvis der er mere du vil vide, så spørg endelig løs!
---
Mvh
Anders

Fra : iddqd

Dato : 30-12-04 09:13

Hr. Albrechtsen wrote:

> Jeg vil derfor anbefale dig følgende:
>
> 1. Et Audigy2 ZS lydkort
> 2. Et sæt gode PC højtalere, eller alternativt nogle gode hovedtelefoner.

Tak for info, Anders (og Buffers og Enforcer). Jeg må tilstå at jeg er
noget skuffet over at mit nuværende grej ikke bare kan bruges, men så må
jeg jo nøjes med at bruge Sony grejet sammen med TV og XBOX'en.

> Hvis der er mere du vil vide, så spørg endelig løs!

Du foreslår hovedtelefoner som alternativ, men de kan da ikke levere 3D
lyd medmindre lydkortet kan lave noget særligt til hovedtelefoner eller
hvis hovedtelefonerne er nogen af de dersens med mere end to enheder
(Trust og Zalman laver vist sådan nogen, men er de noget værd). Kan du
fortælle lidt mere om hovedtelefoner?

Mvh

Bruno

Fra : Enforcer

Dato : 30-12-04 10:42

On Thu, 30 Dec 2004 09:13:08 +0100, iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever>
wrote:

>Tak for info, Anders (og Buffers og Enforcer). Jeg må tilstå at jeg er
>noget skuffet over at mit nuværende grej ikke bare kan bruges, men så må
>jeg jo nøjes med at bruge Sony grejet sammen med TV og XBOX'en.

ja, med mindre det også er for at få bedre musik-lyd, når du afspiller
fra PC'en.

Intel arbejder i øjeblikket sammen med Dolby om at levere Dolby live
på deres nye highend motherboards.

Endvidere går der rygter om at Nvidia arbejder på en ny generation af
deres Soundstorm. Den gamle generation led under manglende
understøttelse af EAX HD mv, så derfor fandt det aldrig den store
anvendelse på PC.

Så det er muligt at DD på PC bliver en realitet i den nærmeste
fremtid.

Mvh.

Enforcerer

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 30-12-04 12:33

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> wrote in message
> On Thu, 30 Dec 2004 09:13:08 +0100, iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever>

(...)

> [...]
> deres Soundstorm. Den gamle generation led under manglende
> understøttelse af EAX HD mv, så derfor fandt det aldrig den store

Indtil videre er dette kun et rygte, og førend Creative tillader andre at
understøtte EAX HD, kan nVidia stadig kun understøtte EAX 1.0 og 2.0.
---
Mvh
Anders

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 30-12-04 12:31

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message

(...)

> [...]
> hvis hovedtelefonerne er nogen af de dersens med mere end to enheder
> (Trust og Zalman laver vist sådan nogen, men er de noget værd). Kan du

De fleste nyere lydkort understøtter 3D lyd gennem hovedtelefoner via
såkaldte HRTF (Head Related Transfer Function) algoritmer. Kort fortalt er
HRTF en teknologi der bygger på videnskabebelige stuider af menneskets
høresans og det menneskelige øres anatotomi, som har ført til design af
algoritmer , der meget præcist simulerer lyds placerrng i 3D. Mange tror
(fejlagtigt), at man har behov for et fancy surround sound højtaleranlæg og
Dolby Digital for at opnå tilfredsstillende 3D lyd i spil, men faktisk er et
par hovedtelefoner mere end rigeligt, da vi mennesker trods alt kun har to
ører. Højtalere kan levere ganske overbevisende lydgengivelse, specielt af
eksplosioner o. lign. "wow effekter", men hvad angår præcis
retningsbestemmelse af lyd, speciel oppefra og nedefra, er hovedtelefoner
langt bedre.

Mht. Trust og Zalman, så må jeg bluve dig svar skyldig. Kig eventuelt på
deres hjemmesider og se om de understøtter "Sensaura 3D" eller "Qsound", som
i øjeblikket er de eneste konkurrerende 3D standarder til Creative..
---
Mvh
Anders