Når armen sover
Fra : Jonas Jalling

Dato : 27-12-04 17:42

Hej,

Jeg oplver en gang imellem at min arm begynder at sove, når jeg har ligget
længe på den. Hvis man bliver ved med at ligge på den, selvom den sover,
bliver fingrene efterhånden kolde og følelsen i hånd og fingre forsvinde
helt.
Jeg synes at have læst at det er fordi nerverne bliver klemt - hvilket vel
passer meget fint med at følelsen forsvinder.
Men hvorfor bliver fingrene så kolde? Det må da være blodet der bliver
stoppet? Eller hvad?

Jonas Jalling

Fra : Martin Bak

Dato : 27-12-04 18:27

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> passer meget fint med at følelsen forsvinder.
> Men hvorfor bliver fingrene så kolde? Det må da være blodet der bliver

Jeg er ikke ekspert, men jeg tror bestemt at det er en kombination af begge
dele. Jeg har dog haft en sælsom og skræmmende oplevelse en gang. Jeg
vågnede en morgen og havde mistet evnen til at bruge min venstre hånd!
Hånden føltes normal, den sov ikke og gjorde ikke ondt. Jeg kunne bare ikke
bruge hverken den eller fingrene. Det viste sig at være "Radialis Parese".
Jeg havde sovet så uheldigt, at der var blevet trykket på nerven "radialis"
(i nærheden af armhulen) hele natten. Det døde den af. Der gik et halvt år,
før der igen var nogensomhelst kontakt med hånden og næsten et år før den
igen fungerede normalt. Det er ikke sjovt, når man er tømrer og musiker...

Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-04 21:32

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> et år før den igen fungerede normalt. Det er ikke sjovt, når man er tømrer

Klemt nerve er vist uvæsentlig, men klemt blodåre betyder for lidt ilt til
væv og så kommer den prikkende begyndende smertefornemmelse

Fra : Klaus G.

Dato : 27-12-04 22:55

> [...]
> igen fungerede normalt. Det er ikke sjovt, når man er tømrer og musiker...

Skræmmende...

Jeg har selv prøvet, på en "Studietur" i Bacelona, at vågne hvor der ligger
noget i hovedet på mig, jeg tror det er min pung(gemmer den under
hovedpuden), men det viser sig at det er min højre arm/hånd. Den var også
blev totalt føelsesløs, og lam. Men det gik dog over efter nogle få
minutter. Pyh :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-12-04 00:35

Martin Bak skrev:
> Det døde den af. Der gik et halvt år,
> før der igen var nogensomhelst kontakt med hånden og næsten et år før den
> igen fungerede normalt. Det er ikke sjovt, når man er tømrer og musiker..

Ikke sjovt? Nej, for pokker! Hvordan klarede du det egentlig?

Man føler sig næsten flov over at komme med sine egne små erfaringer med
sovende arme efter det indlæg, men alligevel: Har prøvet at sove med armene
krydset over brystet - desværre sov jeg på maven. Begge arme var totalt
følelsesløse i adskillige minutter - bare tanken om at det kunne have været
i flere måneder ... (puha)
Når følelsen kommer igen er det efter min mening ganske ubehageligt, men det
hjælper - ligesom når man står med fingere i is og det gør av i dem - at
kigge på noget andet i en retning og gerne noget som bevæger sig. Et træ
udenfor plejer at være en godt. Så fjerner man fokus fra det sted hvor
smerten/ubehaget er.

-------
Tomas

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 00:49

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke sjovt? Nej, for pokker! Hvordan klarede du det egentlig?

Klarede og klarede.. hmm. jeg gik rimelig meget ned. Hvis du holder
underarmen vandret ud i luften, og støtter lige over håndleddet med den
anden hånd. så kan du lade hånden "falde ned". Sådan var min hånd, og jeg
havde ingen mulighed for at signalere til den. Meget surrealistisk
oplevelse. Da jeg først vågnede med den skade, troede jeg jo også, at om et
øjeblik, så vågner den igen, men nej. Ud til vagtlægen. få dommen. Jeg var
PAF! Troede ikke på ham. Han talte om måneder. Så til ergoterapeuter der
ville have mig til at lave øvelser jeg ikke kunne udføre, da hånden jo slet
ikke reagerede på mine ønsker osv. osv. Jeg skilte en gammel skrivemaskine
ad, og lavede mig en robothånd. En skinne jeg kunne spænde ovenpå min egen
hånd, og som med fjedre og bowdenkabler holdt fingre og hånd sådan
nogenlunde på plads. Men der går mange tanker igennem hovedet på en i al den
tid. Og de måneder lægerne talte om, blev flere og flere. Til sidst troede
jeg nok ikke rigtig på, at det vill helbrede sig. Men det gjorde det jo. og
jeg kan både spille guitar og bygge huse i dag.

Martin

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-12-04 02:00

Martin Bak skrev:
> og jeg kan både spille guitar og bygge huse i dag.

Det er da i det mindste rart at høre!

Der er sikkert adskillige, der til daglig forsøger sig med det ene eller
begge dele, som slet ikke er i stand til det ... men det er jo en helt anden
historie

-------
Tomas

Fra : N. Foldager

Dato : 28-12-04 11:08

Jonas Jalling:

Martin Bak:

>Jeg er ikke ekspert, men jeg tror bestemt at det er en kombination af begge
>dele.

Ja, det er det.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 28-12-04 11:10

Martin Bak:

> [...]
>igen fungerede normalt. Det er ikke sjovt, når man er tømrer og musiker...

I slang kaldes det af gode grunde "saturday-night paresis". Du har
vist sovet rigtigt godt!

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 15:56

"N. Foldager" <nfoldager_takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Martin Bak:

> I slang kaldes det af gode grunde "saturday-night paresis". Du har
> vist sovet rigtigt godt!

Det er ikke helt rigtigt... Det kaldes "saterday night palsy" , netop fordi
det typisk sker for folk der går omkuld mere eller mindre tilfældige steder
i en brandert. Det var dog ikke tilfældet for mig. Jeg sov på en sofa, der
havde en form for ståltråd i kanten af puderne. Jeg har åbenbart haft armen
til at hænge ud over denne kant. Som en lille krølle kan nævnes, at der
findes en beslægtet skade der kalde "honeymoon palsy". Det er en anden nerve
der skades herved, og virkningerne er lidt anderledes. Den hedder sådan
fordi den typisk opstår, når man sover med sin kære i armen, og nerven, der
i dette tilfælde ligger på oversiden af armen, bliver klemt natten igennem.

Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 28-12-04 23:40

Martin Bak:

>Det er ikke helt rigtigt... Det kaldes "saterday night palsy" , ...

Palsy eller paresis; meningen er den samme.

>netop fordi det typisk sker for folk der går omkuld mere eller mindre tilfældige steder
>i en brandert.

Det går på, at man sover særligt tungt, og derfor ikke vågner, mens
armen smerter.

> Det var dog ikke tilfældet for mig. Jeg sov på en sofa, der
>havde en form for ståltråd i kanten af puderne. Jeg har åbenbart haft armen
>til at hænge ud over denne kant.

Hvorfor flyttede du ikke armen, hvis du ikke sov?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-12-04 06:31

> Hvorfor flyttede du ikke armen, hvis du ikke sov?

"Jeg sov på en sofa"?

Fra : N. Foldager

Dato : 29-12-04 09:07

On Wed, 29 Dec 2004 06:30:59 +0100, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

>"Jeg sov på en sofa"?

Niels

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-04 01:59

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> passer meget fint med at følelsen forsvinder.
> Men hvorfor bliver fingrene så kolde? Det må da være blodet der bliver

Hvem kender til mellemstadier mellem "armen sover", der går over,
og koldbrand der kræver amputation?