Asteriode med impact chance 1 ud af 37
Fra : Martin Andersen

Dato : 27-12-04 15:03

Lidt underligt at medierne ikke skriver mere om denne asteriode
2004 MN4. Lige nu er der ca 2,7% chance for nedslag i år 2029.
Den har 4 på Torino skalaen, det højeste nogen asteriode har fået.
Diameteren er ca 400 meter, så den kan nok udslette en by eller
skabe store flodbølger.

Selvfølgelig er der 97,3% chance for at der ikke sker noget, heldigvis.

NASA's side om 2004 MN4:
http://neo.jpl.nasa.gov/risk/2004mn4.html

Martin.

Fra : Lars

Dato : 27-12-04 17:13

In article <41d0160a$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, martin@al-data.dk says...
> Diameteren er ca 400 meter, så den kan nok udslette en by eller
> skabe store flodbølger.

Jeg kiggede på siden. 2,7% chance lyder ikke behageligt. Lad os håbe at justeringen i fremtiden
ændres til vor favør.

Vedr effekten af meteor nedslag, fandt jeg siderne her, bla. med mulighed for at lave en
beregning på nedslags-effekter:

Catastrophe Calculator: Estimate Asteroid Impact Effects Online:
http://www.space.com/scienceastronomy/mystery_monday_040412.html

Earth Impact Effects Program:
http://www.lpl.arizona.edu/im

--
Best regards

Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-12-04 18:42

Martin Andersen wrote:

Lidt pinligt jeg staver asteroide forkert 2 gange...

Martin.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-12-04 22:20

Martin Andersen wrote:
> Martin Andersen wrote:
>
> Lidt pinligt jeg staver asteroide forkert 2 gange...

Jeg er forbavsende ligeglad med hvordan det staves, bare jeg ikke får den i
roen.

Risikoen og den potentielle skade er egenligt skræmmende. 2.7% lyder måske
ikke af meget, men det er samme (meget tæt på) sandsynlighed for at ramme
rigtigt på rouletten.

Tror grundene til at det ikke har fået så meget opmærksomhed (endnu) er at
risikoen først fornyeligt er blevet opjusteret, samt at det ligger et godt
stykke ude i fremtiden, selvom de fleste af os stadigvæk vil være i live til
den tid.

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 00:07

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykke ude i fremtiden, selvom de fleste af os stadigvæk vil være i live

Der kommer første afsnit af en miniserie om et øjeblik på DR1 omhandlende en
asteroide trussel. Gadvide om ikke det vil få nogen medier til at behandle
2004 MN4?

Martin

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-12-04 00:15

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> stykke ude i fremtiden, selvom de fleste af os stadigvæk vil være i live til

Det kan også være at medierne føler at astronomer har sagt ulven kommer lidt
for mange gange. Medierne er jo ikke klar over hvad sandsynligheder er
for noget.
Dog er det fornuftigt af medierne at lade være med at skrive noget,
indtil man
har en mere præcis bane.

Hvis det viser sig at den er på kollisionskurs så står vi med et
alvorligt problem, selv
om der er 25 år til nedslag. Mange tror fejlagtigt at det bare er at
sende nogle atombomber
afsted eller bore et hul og putte en bombe ned i. Det bedste er at
skubbe eller trække
asteroiden ud af dens bane.

Tidligere astronaut og formand for B612, en forening der arbejder for at
perfektionere kunsten
at flytte på en asteroide, Russell Schweickart, sier i et interview at
en mission må afsted omkring
10 år før nedslag. Det er altså 2019. Og hvad ved vi om
overfladestrukturen på asteroiden ?
Ingenting. Hvilke praktiske erfaringer har vi med at flytte en stor sten
? Ingen.
Vi skal altså begynde at planlægge en mission med det samme det bliver
klart at der er
stor sandsynlighed for nedslag.
Læs om det her: http://space.com/news/asteroid_defense_041227.html

Astronomer udtaler at oddsen ikke vil ændre sig meget i de næste uger pga få
observationer:
http://space.com/scienceastronomy/asteroid_update_041227.html

Martin.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-12-04 00:43

Faren over ?
Nasa har opdateret siden og giver nu en Torino skala på 0.
Dog er der nu angivet 118 observationer (var 176) og starttidspunktet
for første observation er marts 2004 (var juni 2004 så vidt jeg husker).
Ser mærkeligt ud, jeg forventer der kommer en forklaring..

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-12-04 12:07

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle atombomber
> afsted eller bore et hul og putte en bombe ned i. Det bedste er at skubbe

Vi sender da bare Bruce Willis derud, hvad er problemet.

Michael

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-12-04 13:59

Michael Knudsen wrote:
> Vi sender da bare Bruce Willis derud, hvad er problemet.

At han gik til ved det sidste gang :)

Fra : Lars

Dato : 28-12-04 01:12

> [...]
> Lidt underligt at medierne ikke skriver mere om denne asteriode
> 2004 MN4. Lige nu er der ca 2,7% chance for nedslag i år 2029.

Hej, siden er blevet opdateret hertil aften, chanchen er heldigvis meget lavere efter den nye
opdatering dvs. 1,2 *10^-5 i 2044

--
Best regards

Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-12-04 01:52

Lars wrote:

> Hej, siden er blevet opdateret hertil aften, chanchen er heldigvis meget lavere efter den nye
> opdatering dvs. 1,2 *10^-5 i 2044

Det ser mystisk ud. Hvorfor ? Jo fordi David Tholen (uni i Hawaii) m.fl
står til at have opdaget 2004 MN4 den
19. juni 2004, ved at bruge et instrument der aldrig før har været brugt
til at finde asteroider. Der
var nogle problemer med astrometrien og fotometrien, og da den blev
genopdaget af astronomer
fra Australia, viste det sig hurtigt at det var den samme, men dataene
passede dårligt med David
Tholen m.fl's data. David Tholen "genmålte" så observationerne.
Det hele står her:
http://newton.dm.unipi.it/cgi-bin/neodys/neoibo?riskpage:0;main

Mere interessant er det at en vis David Tholen (også fra Hawaii) har
huseret i flere år i forskellige nyhedsgrupper, bla.
alt.sci. Han er blevet kåret til kook of the month :
http://www.lart.com/auk/whiners.html, og en har skrevet
en hadeside om ham: http://www.mindspring.com/~jeffpo/tholen1.htm
Er det samme person ? Har det hele været en hoax ?

Martin.

Fra : ML-78

Dato : 29-12-04 11:49

Martin Andersen skrev:

> Tholen m.fl's data. David Tholen "genmålte" så observationerne.
> Det hele står her:
> http://newton.dm.unipi.it/cgi-bin/neodys/neoibo?riskpage:0;main

Jeg synes da ikke David Tholens navn er nævnt på den side?

ML-78

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-12-04 11:58

ML-78 wrote:

> Jeg synes da ikke David Tholens navn er nævnt på den side?
>

> ML-78

De har også ændret siden. Måske er der et arkiv ?

Martin.